بابک بهی در زمان تدریس در دانشگاه پرینستون دکترحسابی تصمیم می‌گیرد سفره هفت‌سینی برای اینشتین و جمعی از بزرگ‌ترین دانشمندان دنیا بچیند و آنها را برای سال نو دعوت کند. ایرج حسابی می‌گوید: پدر خودش کارت‌های دعوت را طراحی می‌کند و حاشیه آن را با گل‌های نیلوفر که زیر ستون‌های تخت‌جمشید هست، تزئین می‌کند و منشأ و مفهوم این گل‌ها را هم توضیح می‌دهد چون می‌دانست وقتی ریشه مشخص شود، برای طرف مقابل دلدادگی ایجاد می‌کند.پروفسور حسابی می‌گوید: برای همه کارت دعوت فرستادم و چون می‌دانستم اینشتین بدون ویولونش جایی نمی‌رود، تاکید کردم که سازش را هم با خود بیاورد.همه سر وقت آمدند اما اینشتین ۲۰ دقیقه دیرتر آمد و گفت چون خواهرم را خیلی دوست دارم، خواستم او هم جشن سال نو ایرانیان را ببیند.من فورا یک شمع به شمع‌های روشن اضافه کردم و برای میهمانان توضیح دادم که ما در آغاز سال نو به تعداد اعضای خانواده شمع روشن می‌کنیم و این شمع را هم برای خواهر شما اضافه کردم.پس از یکسری صحبت‌های عمومی اینشتین از من خواست که با دمیدن و خاموش کردن شمع‌ها، جشن را شروع کنم. من در پاسخ به او گفتم ایرانی‌ها در طول تمدن ۱۰ هزار ساله‌شان حرمت نور و روشنایی را نگه داشته‌اند.بعد با شیرینی‌های محلی از مهمانان پذیرایی می‌کند و کوک ویولون اینشتین را عوض می‌کند و یک آهنگ ایرانی می‌نوازد.همه از این آوا متعجب می‌شوند و از ایشان توضیح می‌خواهند.او می‌گوید موسیقی ایرانی یک فلسفه، یک طرز تفکر و بیان امید و آرزوست.اینشتین می‌خواهد که قطعه دیگری بنوازد.

پس از پایان این قطعه که بلندتر انتخاب شده بود اینشتین که چشم‌هایش را بسته بود چشم‌هایش را باز کرد و گفت: دقیقا من هم همین را برداشت کردم و بعد بلند شد تا سفره هفت سین را ببیند.پس از دیدن و شنیدن علت انتخاب بخش‌های گوناگون سفره همه از دیدن کاسه آب روی میز که در آن یک نارنج قرار دارد متعجب می‌شوند.

ایشان برای میهمانان توضیح می‌دهد که این کاسه ۱۰ هزار سال قدمت دارد. آب نشانه فضا و نارنج نشانگر کره زمین است و این بیانگر معلق بودن کره زمین در فضا است.

اینشتین رنگش می‌پرد، عقب عقب می‌رود و روی صندلی می‌نشیند.

از او می‌پرسند که چه اتفاقی افتاده است؟

می‌گوید ما در مملکت خودمان چند صد سال پیش دانشمندی داشتیم که وقتی این حرف را زد کلیسا او را به مرگ محکوم کرد اما شما از ۱۰ هزار سال پیش این مطلب را به زیبایی به فرزندانتان آموزش می‌دهید.بعدها اینشتین به من گفت وقتی برمی‌گشتم به خواهرم گفتم حالا می‌فهمم معنی یک تمدن ۱۰ هزار ساله چیست.ما برای کریسمس به جنگل می‌رویم، درخت قطع می‌کنیم و بعد با گل‌های مصنوعی آن را زینت می‌دهیم اما وقتی از جشن سال نو ایرانی‌ها برمی‌گردیم همه درخت‌ها سبزند و در کنار خیابان گل و سبزه روییده است.

گاهشماری ایرانی و نخستین آموزه مدیریتی:

آیا می‌دانستید که هر سال در جهان ۳۰۰ میلیون نفر نوروز را جشن می‌گیرند؟

جشن همتای واژه عید در زبان‌های ایرانی «جَشَن» یا «یَسن» و به معنای ستایش و نیایش است. نخستین روز سال در گاهشماری ایرانی روز یکم فروردین ماه یا اورمزدروز از ماه فروردین نام دارد و به دلیل پیشرفت‌های گاهشماری توسط نیاکان خردمند ما بسیار مورد توجه بوده است.جالب است که تقویم ایرانی در میان تقویم‌های موجود به لحاظ قدمت و دقت اندازه‌گیری در بالاترین جایگاه قرار داشته و دارد و اگر نکته بین باشیم نخستین آموزه مدیریتی همین سیستم گاهشماری است و پرسش این است که چگونه در بیش از سه هزار سال پیش دقت و درستی اندازه‌گیری تا به این اندازه بالا و درست بوده اما اکنون با همه پیشرفت‌ها تا به این اندازه در سنجش‌ها بی‌دقتی و خطا وجود دارد.

رسوم نوروزی

از آغاز پیدایش نوروز تا کنون رسوم فراوانی وارد این جشن کهن شده که مهم‌ترین آن رسم کهن چیدن سفره هفت سین است.

درباره سفره هفت‌سین روایات گوناگونی وجود دارد که بسیاری از آنها نشان از وجود عقلانیت و خردمندی در اقوام ایرانی است. در یکی از این روایات آمده که هفت‌سین از هفت محصول زمینی گزیده می‌شود تا از نعمت‌هایی که خداوند به انسان بخشیده است سپاسگزاری شود.در این باره نظری وجود دارد که از دیدگاه مدیریتی و به‌ویژه مدیریت محصولات کشاورزی و دامی بسیار پرمعنی و به نظر شاهکار خردمندی و عقلانیت نیاکان خردمند ما است.در این روایت آمده که هفت‌سین در واقع سبز کردن هفت‌گونه سبزی (حبوبات) چند روز پیش از آغاز سال نو بوده است. هر کدام از آنها که بهتر رشد می‌کرده می‌گفتند امسال سال گندم یا سال جو است و آن را بیشتر می‌کاشتند و به زبان امروزی یعنی پیش از دانستن نتیجه آزمایش محصول، به تولید انبوه آن محصول نمی‌پرداختند.

کاتلر چه می‌گوید

در این باره کاتلر در فصل ۱۱ کتاب مدیریت بازاریابی بانام - تکوین و تولید کالاهای جدید- به مدلی هشت مرحله‌ای اشاره می‌کند. کاتلر گام‌هایی را مطرح می‌کند که طی آن از ایده‌زایی تا تجاری‌سازی را در فرآیندی منطقی تشریح می‌کند و با دلیل اثبات می‌کند که برای عرضه محصولات جدید پس از ایده‌زایی و غربال ایده‌ها و طی کردن مراحل مفهوم‌یابی و تحلیل‌های فنی- مالی- و تجاری باید نمونه‌ای محدود از محصول را در بازاری کوچک آزمون کرد و در صورت رسیدن به پاسخ شایسته و مطلوب به تولید انبوه آن محصول پرداخت و این همان کاری است که هر سال پدران ما درباره محصولات کشاورزی که مهم‌ترین و حیاتی‌ترین محصول تولیدی آن دوره بوده انجام می‌دادند و در اینجا می‌توان با گفته‌های دکتر حسابی همنوا شد که: به‌راستی حکمت کهن و دانش امروز چه انطباقی با یکدیگر دارند.

هفت‌سین مدیریت

در پایان پیشنهاد می‌شود شما نیز برای کسب‌وکار خود از هفت‌سین پیشنهادی ما استفاده کنید، هفت‌سینی که از چینش و ترکیب سلامت سازمان- سادگی فرآیند- سودمندی عملکرد- سخت‌کوشی- سرمایه فکری- سرمایه مادی و سنجش عملکرد حاصل آمده است.