گروه خودرو:بانک مرکزی ایران در شرایطی به تازگی ۶ شرط برای پرداخت تسهیلات به «تولیدکنندگان بدهکار» در نظر گرفته که به اعتقاد برخی کارشناسان، این مصوبه چندان سودی به حال خودروسازان و قطعه‌سازان کشور نخواهد داشت و بعید به‌نظر می‌رسد آنها حتی با رعایت این شروط نیز موفق به اخد تسهیلات موردنیازشان شوند. آن طور که یکی از اعضای انجمن قطعه‌سازان کشور عنوان می‌کند، چون اختیار تعیین وثیقه‌ها، به بانک‌ها سپرده شده، بعید است شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز بتوانند از مصوبه جدید بانک مرکزی استفاده کرده و تسهیلات دریافت کنند.

به گفته فرهاد به نیا، وقتی اختیار تعیین وثائق در دست بانک‌ها باشد، احتمالا آنها وثیقه‌هایی سنگین را بابت پرداخت وام و تسهیلات، از خودروسازان و قطعه‌سازان طلب خواهند کرد و به همین دلیل بعید به‌نظر می‌رسد امکان پرداخت تسهیلات به شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز از ناحیه مصوبه جدید بانک مرکزی، فراهم شود.

گفته‌های وی در شرایطی است که بانک مرکزی چندی پیش ۶ شرط را برای پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان بدهکار، در نظر گرفت و ازآنجاکه خودروسازان و قطعه‌سازان نیز جزو بدهکاران بانکی به شمار می‌روند، آنها نیز به گرفتن تسهیلات جدید از سیستم بانکی امیدوار شدند. شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز کشور طی سال‌های گذشته به دلیل مشکلات نقدینگی همواره در لیست بدهکاران بانکی قرار داشته‌اند و از همین رو بانک‌ها معمولا در این سال‌ها از دادن وام و تسهیلات به آنها طفره می‌رفتند.

حالا هم اگرچه انتظار می‌رفت خودروسازان و قطعه‌سازان کشور بتوانند با رعایت ۶ شرط مدنظر بانک مرکزی، تسهیلات جدید بانکی دریافت کنند، اما ظاهرا این کار همچنان سختی‌های خاص خود را دارد و بعید به‌نظر می‌رسد شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز از مصوبه موردنظر منتفع شوند.