بزرگ‌ترین‌ پروژه صنعت نفت ایران و بزرگ‌ترین‌ فاز پارس جنوبی روز سه‌شنبه در شرایطی با حضور رئیس‌جمهور و وزیر نفت کشورمان افتتاح شد که به عقیده کارشناسان، این امر نیاز کشور را به گاز تا حد زیادی مرتفع می‌کند به‌طوری‌که حدود ۱۳ درصد گاز تولیدی کشور از این محل تامین خواهد شد. این در شرایطی است که به گفته وزیر نفت، فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی بهار سال ۹۴ افتتاح خواهند شد. این دو فاز هم اکنون ٣٨ میلیون متر‌مکعب گاز تولید می‌کنند و قرار است این مقدار به ٥٠ میلیون متر‌مکعب گاز طبیعی و ٨٠ هزار بشکه میعانات گازی برسد.وزیر نفت کشورمان شامگاه سه‌شنبه در یک برنامه تلویزیونی حضور یافت و به موفقیت‌هایی که کشور در حوزه نفت و گاز به آنها دست یافته اشاره کرد و گفت: صنعت نفت نشان داده است می‌تواند کارها را به خوبی انجام دهد و اگر پای میز مذاکره نشسته است به این دلیل نیست که نمی‌تواند فازهای میدان گازی پارس جنوبی را راه بیندازد؛ ما در حالی مذاکره می‌کنیم که در یک سال گذشته توانستیم ١٣٠ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز ایران بیفزاییم.وزیر نفت با اشاره به اینکه امسال بیش از ١٢٥ میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور افزوده شده است، تصریح کرد: این به آن معنا است که ١٢ ردیف پالایشی و هفت عرشه ظرف یک سال وارد مدار تولید شده است که کار فوق‌العاده‌ای است.وزیر نفت با تاکید بر اینکه برنامه‌های سال آینده در شرایط تحریم بسیار سخت است، گفت: چنانچه تحریم برداشته شود می‌توانیم جهش داشته باشیم و اگر هم برداشته نشود همه برنامه‌ها از جمله پارس جنوبی را با همان برنامه و شدتی که گفتم ادامه می‌دهیم و برنامه پالایشگاه سیراف و حوزه نفتی غرب کارون و صادرات گاز به عراق را ادامه می‌دهیم. زنگنه با اعلام اینکه خیلی‌ها پشت در اتاق ما هستند که پیشنهادهای خود را ارائه دهند، افزود: ما اصل را بر ادامه تحریم گذاشته‌ایم و همین برنامه را نیز پیش می‌بریم و نشان داده‌ایم که مرد این میدان سخت هستیم.

بازار می‌خواهد قیمت‌ها بالا رود

وزیر نفت در ادامه درباره بازار نفت هم گفت: قیمت نفت در حالت طبیعی باید به سمت بهتر شدن حرکت کند؛ آنهایی که قیمت نفت را پایین آوردند خودشان بیش از همه تحت فشار هستند. وی با بیان اینکه ما به دلیل مواضع سیاسی و اراده ملت و همچنین رسیدن به اهدافمان، صادرات روزانه ١,٥ میلیون بشکه نفت خود را از دست داده‌ایم، افزود: برخی تصور می‌کنند اگر ٤٠ دلار از قیمت نفت کم کنند ما ‌از مقاومتمان دست برمی داریم در حالی‌که اینگونه نیست؛ شما همه زندگیتان به هم ریخته و در اتاق شیشه‌ای نشسته‌اید و سنگ می‌اندازید.

وزیر نفت افزود: خودشان هم فهمیده‌اند که اشتباه کرده‌اند و بازار هم متوجه شده است و می‌خواهد قیمت‌ها بالا برود ولی اراده سیاسی وجود دارد که اختلال در بازار ایجاد می‌کند و اگر این اراده سیاسی از کارش دست بردارد قیمت نفت بالا می‌رود.

وزیر نفت با بیان اینکه اوپک در جریان کاهش قیمت‌ها اصلا خوب عمل نکرد، افزود: مشکل اوپک این است که حتما باید اجماع در تصمیم آنها وجود داشته باشد و نقطه ضعف و قوت اوپک هم در همین ویژگی است. اوپک در اجلاس قبلی، نتوانست تصمیم بگیرد و به همین دلیل هر کسی کار خودش را کرد و تصمیم دوره قبل را ادامه داد.زنگنه در ادامه درباره ضرورت حضور در اوپک گفت: با همه این مسائل حضور در اوپک بهتر از نبودن آن است و خیلی‌ها می‌خواهند اوپک نباشد؛ اوپک تنها سازمانی است که در جهان سوم توانسته در معادلات اقتصادی دنیا تاثیرگذار باشد و هیچ مشابهی ندارد. وزیر نفت افزود: باید کمی صبر کرد چرا که بالاخره یک اراده سیاسی در اوپک تعیین‌کننده است و سازمانی است که نمایندگانشان منعکس‌کننده سیاست‌های کشورهایشان هستند.وی در پاسخ به این سوال که بزرگترین چالش سال آینده صنعت نفت چه خواهد بود، گفت: در سطح بین‌المللی مهم‌ترین‌ چالش سال آینده صنعت نفت قیمت‌ها هستند. این اولین بار است که بیشتر صنعت نفت دنیا می‌خواهد قیمت‌ها بالا باشد و اگر این دوران را بگذرانیم کار بزرگی است.