گروه مسکن: شورای‌عالی شهرسازی و معماری در اولین جلسه خود در سال ۹۴، برای پیگیری دستورات و تاکیدات مقام معظم رهبری درخصوص حفظ کاربری باغات و فضای سبز داخل شهرها به خصوص تهران، شیوه تامین مالی برای تملک و تبدیل باغات به پارک عمومی را تصویب و مقرر کرد دبیرخانه شورای‌عالی درباره وضعیت چند پروژه ساختمانی در تهران از جمله ساخت‌و‌ساز در زمین موسوم به بوستان مادر به دفتر مقام معظم رهبری گزارش مبسوط ارائه کند. در شیوه مصوب برای تملک باغات تهران، شهرداری تهران و سازمان ملی زمین و مسکن باید منابع مالی مورد نیاز را با همکاری یکدیگر تامین کنند.

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت راه وشهرسازی، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران پیرو دیدار مورخ ۱۷/ ۱۲/ ۹۳ مقام معظم رهبری با مسوولان و فعالان حفظ منابع طبیعى، محیط زیست و فضاى سبز شهری، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۲۵/ ۱۲/ ۹۳ ضمن تأمل مجدد در بیانات رهبر انقلاب و ابراز تشکر از توجه مدبرانه ایشان در اجزاء مقولات و موضوعات مربوط به محیط زیست طبیعی و مصنوع در کشور مقرر کرد:

۱. دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری موظف است در اسرع وقت با تشکیل هسته‌های کاری فعال نسبت به احصاء تدابیر، سیاست‌ها و راهبردهای اعلام شده در این بیانات اقدام و نتایج آن را در قالب طرح و الزامات طرح‌ریزی و معماری فضا و کاربری زمین به‌صورت نوبه‌ای برای تصویب به شورای عالی ارائه کند.

۲. با توجه به دستورات رهبری در این بیانات، دبیرخانه شورای عالی موظف است مکاتبات و پیگیری‌های لازم درباره مصوبات موسوم به اراضی کلاک لواسان و باغ سیب کرج و بوستان مادر تهران و سایر موارد مشابه را تا حصول نتیجه به عمل آورده و گزارش‌های آن را به دفتر رهبری و شورای عالی ارائه کند.

الف: به‌طور خاص رئیس شورای عالی شهرسازی و معماری به نمایندگی از شورا مکاتبه‌ای را با رهبری معظم انقلاب به عمل آورده و گزارشی از اقدامات شورا درباره باغ سیب کرج و اراضی کلاک ارائه کند.

۳. نظر به تاکیدمقام معظم رهبری مبنی بر فرهنگ‌سازی و اشراف مردم نسبت به اقدامات دستگاه‌ها دبیرخانه پیش‌بینی‌های لازم درباره اطلاع رسانی مناسب و موثر پیرامون مصوبات مرتبط در یک‌سال گذشته خصوصا مصوبات مذکور در بند ۲ را به عمل آورده و از کلیه امکانات و توانمندی‌های رسانه‌ای در این زمینه بهره برداری کند.

۴. شورای عالی از اقدام بجا و شایسته شورای اسلامی شهر تهران درباره باغات کن تقدیر به عمل آورده و در همین رابطه ضمن تثبیت محدوده باغات کن به‌عنوان پهنه G و لحاظ آن به‌عنوان اساس طرح جامع در طرح تفصیلی شهر تهران و تعیین آن به‌عنوان پارک عمومی مقرر کرد:

الف: هر گونه تغییر در پهنه این باغات ممنوع است.

ب: شهرداری تهران موظف به تملک این باغات و تبدیل کامل محدوده آن به پارک عمومی است. علاوه بر تعیین بودجه‌های لازم به منظور تملک باغات توسط شورای اسلامی شهر تهران در حال و آینده، سازمان ملی زمین و مسکن موظف است تمام تلاش و مساعی خویش را برای کمک به شهرداری تهران در این زمینه و از جمله به‌صورت تهاتر به عمل آورد.

ج: دبیرخانه شورای عالی موظف است در اسرع وقت مکاتبات لازم را با سازمان ثبت اسناد کشور درباره ممانعت از هر گونه تفکیک و افراز در محدوده باغات کن به عمل آورد.

۵. بوستان بزرگ بین بزرگراه شهید بابایی تا ارتفاعات قوچک به‌عنوان پارک عمومی در طرح تهران تثبیت و کلیه دستگاه‌ها موظف به همکاری بی‌قید و شرط با شهرداری تهران برای آماده شدن این فضا به منظور استفاده عموم مردم می‌باشند. دبیرخانه شورای عالی موظف است در اسرع وقت مکاتبات لازم را با سازمان ثبت اسناد کشور درباره منع افراز و تفکیک در این اراضی نیزبه عمل آورد.

۶. اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی موظف است حداکثر ظرف مدت یک‌ماه گزارشی از وضعیت ساخت و ساز در ارتفاعات جنوب شهر مشهد را تهیه و برای ارائه و اتخاذ تصمیم به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ارائه کند.

۷. سازمان حفاظت محیط زیست موظف است حداکثر ظرف مدت ۶ ماه با همکاری دبیرخانه شورای عالی نسبت به تدوین شرح خدمات پیوست زیست محیطی برای کلیه انواع طرح‌های توسعه و عمران اقدام لازم به عمل آورده و موضوع را برای بررسی و تصویب نهایی به شورای عالی ارائه کند.

۸. دبیرخانه شورای عالی با همکاری شورای اسلامی شهر تهران و سایر دستگاه‌های ذی ربط موظفند موضوع ساخت و سازهای منطقه ۲۲ شهر تهران را بررسی و گزارشی را در این زمینه به شورای عالی ارائه کنند.