پیش‌بینی سودآوری 64درصد شرکت‌های بورسی

گروه بورس- هدیه لطفی: سال ۹۳ در حالی به اتمام رسید که اغلب شرکت‌های حاضر در بورس، بودجه و پیش‌بینی‌های درآمدی خود را برای سال جدید اعلام کرده‌اند. در این میان هرچند بخش عظیمی از گزارش بودجه سال ۱۳۹۴ شرکت‌ها تاکنون به بازار اعلام شده اما همچنان برخی گروه‌ها بودجه خود را اعلام نکرده‌اند و انتظار می‌رود که در روزهای آینده اقدام به انتشار این گزارش‌ها کنند. با این حال در مجموع ۲۵۵ شرکت اولین پیش‌بینی سال ۹۴ را به بازار ارائه کرده‌اند که بر این اساس ۶۴ درصد از پیش‌بینی‌ها با افزایش سودآوری نسبت به سال ۹۳، ۳۳ درصد با کاهش و مابقی بدون تغییر بوده‌اند. در این میان، شرکت‌های پالایشی نیز پس از یک سال انتظار سرانجام به ارائه بودجه و پیش‌بینی‌های ۹۳ خود در دقیقه ۹۰ پرداختند. گزارش‌های ارسالی این گروه با چند سناریو در نظر گرفته شده، اما بازار همچنان در انتظار برای گزارش‌های سال ۹۴ این گروه به سر می‌برد.

فعالان بورس تهران که در یک سال گذشته با رکودی عمیق دست و پنجه

نرم کرده بودند با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال در انتظار انتشار گزارش پیش‌بینی سود شرکت‌ها برای سال ۹۴ بودند تا بتوانند وضعیت صنایع بورسی را در سال جاری تحلیل کنند و چشم اندازی از وضعیت سودآوری شرکت‌ها داشته باشند.

با این حال از میان گزارش‌های منتشر شده می‌توان گفت که شرکت‌های دارویی شگفتی‌ساز شرکت‌های بورسی شده و با انتشار گزارش‌های مثبت، سهامداران خود را خوشحال کرده‌اند، به‌طوری که این شرکت‌ها در روزهای رکود بورس انتظارات سهامداران را محقق کرده و در بودجه اعلامی سودآوری خود را به‌طور متوسط ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش داده‌اند که این افزایش موجب رشد قیمت و بهبود تقاضا در نمادهای این گروه شده است. این در حالی است که شرکت‌های معدنی و فلزی پیش‌بینی سود سال جاری خود را با احتیاط اعلام کرده و عمدتا تعدیل منفی نسبت به آخرین پیش‌بینی سال گذشته در سودآوری خود لحاظ کرده‌اند. به‌طوری که بزرگ‌ترین شرکت گروه فلزی یعنی فولاد مبارکه که در سال ۹۳ با افت قیمت‌های جهانی زیان بیش از ۲۵ درصدی را تجربه کرده است، پیش‌بینی سود خود را نسبت به آخرین پیش‌بینی سال ۱۳۹۳، ۱۰ درصد کاهش داده و با بی‌اقبالی سهامداران مواجه شده است.

در این میان صنعت لیزینگ گزارش‌های مطلوبی به بازار ارائه کرده و اکثر شرکت‌های این گروه سود سال جاری خود را با تعدیل مثبت اعلام کرده‌اند که انتظار می‌رود این گروه با تداوم روند فعلی سود خود را افزایش دهند و عملکرد قابل قبولی در سال ۹۴ داشته باشند. اما مهم‌ترین صنعت بازار سرمایه یعنی پتروشیمی‌ها به دلیل ابهامات فراوان در قیمت خوراک و همچنین افت قیمت‌های جهانی گزارش‌های مطلوبی به بازار ارائه نکرده و همان طور که پیش‌بینی می‌شد با کاهش سودآوری مواجه شده‌اند. به این ترتیب اکثر شرکت‌های این گروه با کاهش سودآوری مواجه شده و برنامه فروش کمتری را در سال جاری پیش‌بینی کرده‌اند و اکثر نمادهای پتروشیمی تحت تاثیر این گزارش‌ها با روند نزولی و کاهش قیمت‌ها مواجه شده‌اند. در گروه خودرویی نیز شرکت‌های مطرح این گروه یعنی ایران خودرو و سایپا گزارش‌های محتاطانه‌ای به بازار ارائه کرده و ۶ شرکت این گروه تعدیل منفی به بازار اعلام کرده‌اند؛ ‌در این میان شرکت‌های سیمانی نیز به دلیل کاهش فروش محصولات، پیش‌بینی سود سال ۹۴ خود را کاهش داده و تعدیل منفی به بازار گزارش کرده‌اند.

در این راستا مدیر نظارت بر شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران معتقد است: سال ۱۳۹۳ سال بسیار سختی برای بخش واقعی اقتصاد بود و بسیاری از صنایع با رکود مواجه بودند که طبیعتا این رکود بر سودآوری شرکت‌های بورسی نیز موثر بوده است. باتوجه به آنکه همواره بخش واقعی اقتصاد کشور دچار ابهامات زیادی است، ارائه پیش‌بینی دقیق از سوی شرکت‌ها بسیار مشکل است و از این‌رو برای برخی صنایع شاهد عدم اتکا به بودجه اعلامی هستیم و فاصله زیادی میان عملکرد واقعی و بودجه اعلامی وجود دارد. سید‌روح‌الله حسینی‌مقدم در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه براساس مقررات شرکت‌ها موظف هستند که براساس عملکرد هر فصل، مجدد پیش‌بینی به بازار ارائه کنند، گفت: عدم پیش‌بینی متغیرهای اثرگذار بر تولید وفروش هر شرکت موجب می‌شود تا قابلیت اتکای گزارش‌ها پایین باشد. به گفته حسینی‌مقدم در امتیاز اطلاع‌رسانی که توسط سازمان بورس و اوراق بهادار محاسبه می‌شود وزن به موقع بودن اطلاعات، نصف وزن قابلیت اتکای اطلاعات در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه با اشاره به بودجه ارائه شده شرکت‌ها برای سال ۹۴، اظهار کرد: با همه این تفاسیر شاهد هستیم که از مجموع شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ۲۵۵ شرکت تاکنون اقدام به ارائه بودجه سال ۹۴ خود کرده‌اند که مجموع سود پیشنهادی آنها رقمی در حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان شده است، هرچند بازار در انتظار دریافت گزارش سایر شرکت‌ها است، اما همین شرکت‌ها در آخرین پیش‌بینی خود بر اساس عملکردهای دوره‌ای حدود ۴۱هزارمیلیاردتومان را برای سال ۱۳۹۳ پیش‌بینی کرده‌اند. حسینی‌مقدم ادامه داد: البته کاهش در سود پیش‌بینی سال ۹۴ نسبت به آخرین پیش‌بینی سال ۹۳ امری بعید نیست؛ زیرا شرکت‌ها با ابهامات اساسی در بخش متغیرهای اثرگذار بر فعالیت کسب و کار خود مواجه هستند و از این‌رو اندکی محافظه‌کاری از سوی شرکت منطقی و طبیعی است.

مدیر نظارت بر شرکت‌های بورس اوراق بهادار در ادامه اظهاراتش با اشاره به این مطلب که هرچند در سال‌های اخیر این امکان برای شرکت‌ها فراهم بوده که بتوانند با چند سناریو سود سال آینده خود را پیش‌بینی کنند که بازار هم بتواند تحلیل مناسب تری نسبت به ریسک‌هایی که فعالیت شرکت را تهدید می‌کند، داشته باشد، گفت: با این وجود شاهد هستیم که صنعت استخراج کانه‌های فلزی که شامل ۹ شرکت در بورس تهران است، کاهش ۱۸درصدی سود سال ۹۴ خود را اعلام کرده است؛ این صنعت در اولین پیش‌بینی خود برای سال ۹۴، سود حدود ۲ هزار میلیارد تومانی را به بازار انعکاس داده است، در حالی که در آخرین پیش‌بینی براساس عملکرد شرکت ها، ۲ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان را به بازار اعلام کرده بود که به این ترتیب این صنعت در سودعملیاتی خود کاهش حدود ۶ درصدی را منعکس کرده، به‌طوری‌که در آخرین پیش‌بینی ۹۳، ۲ هزار و ۳۸۹ میلیارد تومان را به‌عنوان سود عملیاتی پیش‌بینی و در سال ۹۴ نیز ۲ هزار و ۲۵۷ میلیارد تومان را پیش‌بینی می‌کند.

حسینی‌مقدم در ادامه به تشریح صنعت انبوه‌سازی پرداخت و گفت: صنعت انبوه‌سازی و املاک که در بورس اوراق بهادار تهران پذیرای ۱۱ شرکت است، پیش‌بینی خود را برای سال ۹۴ نسبت به آخرین پیش‌بینی ۹۳، رشد ۲۳درصدی داده است. این صنعت ۴۰۰ میلیارد تومان را برای سال ۹۴ پیش‌بینی کرده و به لحاظ سودعملیاتی با رشد ۳۲ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۳ سود ۳۳۷ میلیارد تومانی را برای سال ۹۴ در نظر گرفته است. وی ادامه داد: در صنعت موادغذایی و قندوشکر در مجموع کاهش ۱۹درصدی در سود ۹۴ اعلام شده که عمده این کاهش به دلیل تعدیل‌های منفی صنعت قندوشکر است؛ در مجموع ۳۰ شرکت حاضر در این صنعت ۵۵۷ میلیارد تومان سود پیش‌بینی کرده‌اند، در حالی‌که ۱۶درصد افزایش پیش‌بینی در سودعملیاتی این شرکت‌ها مشهود است.

وی با اعلام این مطلب که صنعت خودرو که درسال گذشته با رشد قابل ملاحظه‌ای در سودآوری مواجه بود برای سال ۹۴ نیز رشد سودآوری ۷درصدی را انتظار می‌کشد، گفت: این صنعت که با پرداخت هزینه‌های مالی بسیار بالا مواجه است، ۳۲۰میلیارد تومان برای سال ۹۴ پیش‌بینی کرده، در حالی که سودعملیاتی با ۲۶درصد رشد به ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید؛ این در حالی است که سود شرکت‌های خودرویی در سال ۹۳ از اتکای قابل قبولی برخوردار نبود و به‌عنوان مثال سود ۷ تومانی ایران خودرو به حدود ۴۰تومان در آخرین اظهار نظر شفاهی مدیرعامل این شرکت بالغ می‌شود. به گفته این فعال بازار سرمایه، صنعت رایانه در بورس اوراق بهادار تهران سود قابل توجهی را پیش‌بینی کرده به‌طوری‌که انتظار سود خالص ۶۵۳ میلیارد تومانی در مقایسه با سود ۵۷۳ میلیارد تومانی با رشد ۱۴ درصدی مواجه است.

وی ادامه داد: سیمانی‌ها در مجموع کاهش ۱۴درصدی در سود خالص را انتظار دارند و صنعت کاشی و سرامیک برخلاف سال ۹۳ انتظار رشد ۴۰درصدی را پیش‌بینی می‌کند؛ این درحالی است که تاکنون نیمی از کاشی و سرامیک‌سازها گزارش پیش‌بینی خود را ارائه نکرده‌اند.

حسینی‌مقدم در ادامه گفت: فلزات اساسی به‌عنوان صنعت پرطرفدار بازار، سال ۹۴ را مناسب ارزیابی نمی‌کند. هرچند کاهش ۶درصدی در سودعملیاتی پیش‌بینی کرده است، اما برای سودخالص انتظار کاهش ۱۶درصدی را دارد. وی ادامه داد: دارویی‌ها که به لحاظ تعداد شرکت‌ها جزو صنایع مهم بازار محسوب می‌شوند در مجموع سود ۱۲۶۷میلیاردتومانی را برای سال ۹۴ پیش‌بینی کردند که درمقایسه با آخرین پیش‌بینی سال ۹۳، رشد ۱۶درصدی دارد. حسینی‌مقدم با اظهار این مطلب که بانکداری و بیمه دو صنعتی هستند که حضورشان در بازار سرمایه زیاد نیست، گفت: تاکنون بانک پارسیان، پست بانک و بانک تجارت اولین پیش‌بینی سال ۹۴ خود را به بازار ارائه نکرده‌اند اما سایر بانک‌های پذیرفته شده در بورس تهران در مجموع ۳ هزار و ۸۹۴میلیارد تومان برای سال ۹۴ پیش‌بینی سود داشته‌اند که این شرکت‌ها براساس عملکرد ۹ماهه خود، ۳ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان را برای سال ۹۳ پیش‌بینی کرده بودند. بیمه‌ها نیز که تعدادشان با پذیرش بیمه ما به ۶ شرکت رسید در مجموع ۲۸۷ میلیارد تومان سود پیش‌بینی کردند که رشد ۱۸درصدی را درمقایسه با سال ۹۳ نشان می‌دهد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: براساس آمار بودجه ۲۵۵ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران (از مجموع ۳۱۵ شرکت) تعداد ۱۱۰ شرکت به‌طور متوسط سودخالص خود را در اولین پیش‌بینی ۹۴ نسبت به سال ۹۳ کاهش داده‌اند، ۴ شرکت تغییر نداده و باقی شرکت‌ها سودخالص خود را افزایش داده‌اند. وی ادامه داد: همچنین۸۵ شرکت سود عملیاتی خود را کمتر از سال ۱۳۹۳ پیش‌بینی کردند، ۶ شرکت تغییر ندادند و ۱۶۴ شرکت نیز سود عملیاتی خود را در اولین پیش‌بینی سال ۹۴ نسبت به آخرین پیش‌بینی براساس عملکرد، افزایش دادند.

پیش‌بینی سودآوری 64درصد شرکت‌های بورسی

پیش‌بینی سودآوری 64درصد شرکت‌های بورسی