مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی در گفت‌وگو با «شانا» در باره آخرین وضع تعیین فرمول قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی در کشور گفت: تاکنون به دلیل مشخص نشدن این فرمول، نرخ خوراک و سوخت واحدهای پتروشیمی بر مبنای قیمت پارسال اعمال می‌شود. عباس شعری‌مقدم با اشاره به ورود سازمان برنامه و بودجه، وزارت نفت و وزارت صنعت، معدن و تجارت به بحث تعیین فرمول نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی در سال ٩٤ تصریح کرد: با توجه به موفقیت‌های صورت‌گرفته در مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای عضو گروه ١+٥، هم‌اکنون یکی از پرسش‌های اصلی سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی برای حضور در این صنعت زمان تعیین فرمول بلند‌مدت خوراک است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: هم اکنون همه سرمایه گذاران و شرکت‌های خارجی متقاضی برای حضور در صنعت پتروشیمی کشورمان به شدت در انتظار توافق نهایی ایران و کشورهای عضو گروه ١+٥ در زمینه هسته‌ای هستند؛ زیرا در کشورهای خارجی سود سرمایه‌گذاری در بانک‌ها حدود یک درصد است؛ در حالی که این سود در پروژه‌های صنعت نفت ایران حداقل ٢٠ درصد است.شعری مقدم ادامه داد: البته سود ٢٠ درصدی موجود در پروژه‌های صنعت نفت برای سرمایه‌گذاران داخلی آن چنان خیره‌کننده نیست؛ زیرا هم اکنون سود سپرده‌گذاری در بانک‌های ایرانی حدود ٢٧ درصد است.

وی اظهار کرد: در زمان دولت‌های هفتم و هشتم شرکت ملی نفت ایران آزادی عمل زیادی در زمینه تعیین قیمت خوراک داشت، چنانچه شرکت ساسول آفریقای جنوبی می‌خواست در ایران سرمایه‌گذاری کند، شرکت ملی صنایع پتروشیمی قیمت گاز اتان به ازای هر تن را ٦١دلار محاسبه و تا ١٠ سال ثابت اعلام کرد که به تصویب هیات‌ مدیره نیز رسید. این فرمول قیمت متعاقبا در هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران نیز به تصویب رسید؛ بنابراین شرکت آفریقایی با اطمینان خاطر برای سرمایه‌گذاری وارد ایران شد و موفق بود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران ادامه داد: در این مشارکت طرف خارجی علاوه بر آوردن سرمایه، فناوری و مدیریت را نیز با خود به همراه آورد؛ به‌طوری که مجتمع آریا ساسول بعدها در منطقه نمونه شد.

به گزارش «شانا»، با توجه به وجود ۶/ ۳۳ تریلیون متر مکعب گاز در ایران به نظر می‌رسد صنعت پتروشیمی نیازمند دسترسی به فناوری‌های نوین، منابع مالی و حضور در بازارهای جهانی است و در واقع آخرین ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که در سطح صنایع بالادستی و پایین‌دستی ایران نیازمند دسترسی به منابع مالی در حدود ٧٠ میلیارد دلار است که در این ارتباط حدود ٣٠ درصد مربوط به صنایع پایین‌دستی به‌ویژه در زمینه انواع پلیمرها به خصوص پلی پروپیلن و صنایع تکمیلی زنجیره پروپیلن است.

بی‌تردید مهم‌ترین وضع رقابتی برای سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع پتروشیمی در ایران دسترسی به خوراک مناسب این صنعت یعنی گاز طبیعی، اتان، نفتا و میعانات گازی در احجامی گسترده و با قیمتی رقابتی است؛ هم‌اکنون ظرفیت صنایع تصفیه و انتقال گاز در کشور حدود ٦٠٠ میلیون متر مکعب در روز است که به زودی تا حد یک هزار میلیون مترمکعب در روز می‌رسد و افزون بر این، دسترسی به اتان به‌عنوان خوراک پتروشیمی در تحکیم وضع رقابتی ایران برای تولید محصولات پتروشیمیایی نقش اساسی دارد.

با کامل شدن فازهای پارس جنوبی یعنی اتمام طرح‌های توسعه فازهای ١٢ تا ٢٧ این میدان ٦٥٠ هزار بشکه در روز میعانات گازی و ۷/ ۶ میلیون تن LPG (شامل پروپان و بوتان) و چهار میلیون تن اتان در سال قابل وصول خواهد بود که اتان به‌طور کامل و دیگر موارد بر حسب نیاز در اختیار صنعت پتروشیمی قرار می‌گیرد.