گروه بازار پول: بازارهای ارز و سکه روز دوشنبه پس از دو روز آرام گرفتند. این آرامش در بازار ارز به کاهش نرخ خرید و فروش و در بازار سکه به حذف نوسان‌های شدید منجر شد. درواقع محدود شدن جابه‌جایی قیمت بر تابلوی صرافان و کاهش اختلاف نرخ خرید و فروش بازیگران رسمی بازار ارز از عوامل مهمی بود که نشان‌دهنده بازگشت اطمینان به بازار و رفع عدم قطعیت از قیمت‌های آن بود. روز دوشنبه قیمت سکه هم برخلاف روند افزایشی اونس در بازارهای جهانی در مسیر کاهشی قرار گرفت و با ۳ هزار تومان افت به ۹۶۲ هزار تومان رسید. افزایش کمتر از انتظار اونس در بازارهای جهانی و افت قیمتی دلار از عوامل اصلی کاهش بهای سکه بود. این کالای گرانبها روز یکشنبه با وجود ثبات اونس، ۴/ ۲ درصد افزایش را به ثبت رساند تا حباب قیمتی سکه تا ۲۵ هزار تومان بالا رود، اما کاهش روز دوشنبه و عدم واکنش بیشتر سکه به افزایش طلای جهانی موجب شد که حباب سکه به نزدیک ۱۲ هزار تومان برسد.

افزایش اطمینان به قیمت بازار

محدود شدن دامنه نوسانات و کاهش فاصله نرخ خرید و فروش دو تفاوت مهمی بود که بازار روز دوشنبه با روزهای ابتدایی پس از تفاهم لوزان داشت. روز گذشته قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌ها کمتر جابه‌جا شد و دلار در محدوده ۳۲۷۰ تا ۳۲۹۰ تومان نوسان کرد. روز دوشنبه دلار معاملات را با رقمی پایین‌تر از قیمت روز یکشنبه آغاز کرد. در سومین روز هفته دلار در آغاز روز ۳۲۹۰ تومان قیمت خورد که کاهشی ۱۰ تومانی نسبت به روز پیشین داشت. این کاهش در ادامه روز دنبال شد و تا ساعت یک بعدازظهر بهای دلار تا نرخ ۳۲۷۰ تومان پایین آمد، اما پس از آن، مسیر دلار تغییر کرد و شاخص بازار ارز تا ساعت ۱۵ به رقم ابتدای صبح (۳۲۹۰ تومان) بازگشت. روز دوشنبه فاصله نرخ خرید صرافی‌ها از نرخ فروش تا حدی کم شد و اختلاف بین این دو نرخ به۲۵ تا ۳۰ تومان رسید. یکی دیگر از نکات روز دوشنبه کاهش اختلاف نرخ فروش بازیگران رسمی با بازیگران غیررسمی بود. در حالی‌که در روز شنبه فاصله بین قیمت‌های این دو گروه در مواقعی به بالای ۵۰ تومان می‌رسید، در روز دوشنبه این اختلاف به نزدیک ۱۰ تومان رسید. به‌نظر می‌رسد با توجه به دو تمایز یاد شده بازار در روز دوشنبه با روزهای پیشین، اطمینان بازار به قیمت‌های آن تا حدی افزایش یافته و جو روانی ناشی از مفاد بیانیه ایران و ۱+۵ تا حدی تخلیه شده است.

کاهش جزئی پساتفاهمی

مقایسه قیمت روز دوشنبه شاخص بازار ارز با نرخ سه‌شنبه گذشته نشان می‌دهد دلار در این محدوده زمانی ۲/ ۱ درصد از ارزش خود را از دست داده و ۴۰ تومان کاهش قیمت را تجربه کرده است. این افت در حالی رخ می‌دهد که پس از بیانیه لوزان فعالان بازار انتظار کاهش بیشتر نرخ ارز را داشتند. حتی در روز جمعه در بازار غیررسمی میان دلالان معاملاتی با قیمت‌هایی نزدیک به ۳۱۵۰ تومان صورت گرفت. روز شنبه نیز دلار معاملات خود را با قیمت‌هایی در محدوده ۳۲۰۰ تومان آغاز کرد، انتظار کاهش قیمت بیشتر پس از تفاهم لوزان حجم زیادی از ارز خانگی را به بازار وارد کرد و قیمت با شوک منفی مواجه شد، اما خیلی زود از هیجان بازار کاسته شد و بازار روال عادی خود را در پیش گرفت تا شوک قیمتی منفی ابتدای روز تا حدودی تعدیل شد. افزایش دلار در روز یکشنبه ادامه یافت و در این روز دلار با ۳۰ تومان افزایش روی کف کانال ۳۳۰۰ تومان قرار گرفت.

سکه معکوس دوشنبه

روز دوشنبه قیمت سکه برخلاف افزایش اونس در بازارهای جهانی همسو با کاهش دلار در بازار داخلی حرکت کرد. در سومین روزهفته سکه با کاهشی ۳ هزار تومانی به نرخ ۹۶۲ هزار تومان رسید. این در حالی است که برخی از فروشندگان انتظار داشتند با توجه به افزایش اونس در روز دوشنبه سکه به راه افزایشی که از ابتدای هفته شروع کرده بود، ادامه دهد. کارشناسان بازار سکه اعتقاد دارند این کالای گرانبها در روز یکشنبه واکنش خود به افزایش احتمالی اونس در روز دوشنبه را نشان داد تا در روز سه‌شنبه دیگر توانی برای رشد نداشته باشد.

در دومین روز هفته سکه با افزایش ۲۴ هزار تومانی به قیمت ۹۶۵ هزار تومان رسید. در واقع در روزی که قیمت اونس به دلیل تعطیلات جهانی ثابت بود و بهای دلار افزایشی ۹/ ۰ درصدی داشت، سکه حدود ۴/ ۲ درصد افزایش را به ثبت رساند. عدم تناسب رشد سکه با عوامل اثرگذار بر قیمت آن از سوی بازیگران با تجربه بازار به احتمال افزایش زیاد قیمت اونس در واکنش به آمار اشتغال‌زایی آمریکا نسبت داده شد. این عدم رشد هماهنگ سکه موجب شد که این کالای گرانبها در روز یکشنبه حباب مثبت ۲۵ هزار تومانی را به ثبت برساند. با این حال روز دوشنبه قیمت اونس کمتر از انتظار فعالان بالا رفت وکاهش قیمتی دلار نیز زمینه را بیشتر فراهم کرد تا بهای سکه ۳هزار تومان کاهش را تجربه کند و از حباب قیمتی آن تا حدی کاسته شود.

روز دوشنبه قیمت نیم سکه و ربع سکه نیز کاهش یافت. در این روز بهای نیم‌سکه با ۵ هزار تومان کاهش به ۵۱۵ هزار تومان رسید. این کاهش موجب شد بهای این کالا برای سومین روز متوالی افت کند. روز دوشنبه بهای ربع‌سکه نیز پس از دو روز مقاومت در نرخ ۲۸۰ هزار تومان، طعم کاهش را چشید. روز دوشنبه بهای ربع سکه با ۳ هزار تومان کاهش به ۲۷۷ هزار تومان رسید.

شکاف خرید و فروش دلار عادی شد