گرفتاری فوتبال سرسختی تلویزیون!

گروه ورزش: درست یک نیم‌فصل گذشت. دقیقا ۱۵ هفته پیش بود که اوجگیری اختلافات بین فدراسیون فوتبال و سازمان صداوسیما، برای اولین بار در تاریخ لیگ برتر باشگاه‌های ایران منجر به توقف دوربین‌های تلویزیونی پشت در ورزشگاه‌ها شد و از پخش زنده مسابقات ممانعت به عمل آورد. به عبارت دیگر این هفته در حالی قرار است پرسپولیس با سایپا و استقلال با پدیده بازی کنند که هیچ‌کس دوئل این تیم‌ها با یکدیگر در دور رفت را ندیده است! در آن مقطع دو هفته از مسابقات لیگ و یک دور از بازی‌های جام حذفی پخش نشد تا اینکه در نهایت با پادرمیانی برنامه ۹۰ و برگزاری جلسه بین مسوولان ارشد فوتبال و تلویزیون، طرفین توافق کردند دوباره با یکدیگر همکاری کنند. در آن زمان راجع‌به رقم توافق شده برای حق پخش ادعاهای متناقضی مطرح شد، اما در نهایت اینطور به نظر می‌رسید که رقم مزبور برای لیگ چهاردهم۵/ ۲۲ میلیارد بوده است. حالا اما با گذشت این همه وقت، خبر می‌رسد صداوسیما حتی یک ریال هم از این پول را به فدراسیون پرداخت نکرده‌است. جالب اینجا است که طرفین در حال مبارزه بر سر حق پخش لیگی هستند که چهار هفته دیگر کلا خاتمه پیدا می‌کند و بعد از ۲۵ اردیبهشت اصلا وجود خارجی نخواهد داشت. فکرش را بکنید؛ وقتی مسابقات در جریان بود و فدراسیون اهرمی مثل «عدم پخش» را در اختیار داشت، سیستم مدیریتی این حوزه موفق به پول گرفتن از صداوسیما نشد، فردا که بازی‌ها تمام می‌شود آنها چه خواهند کرد؟ درآمد فدراسیون؛ کمتر از یک‌چهارم!

فدراسیون فوتبال برای راه انداختن امورش در فصل جاری روی درآمدهای دو منبع حساب کرده بود؛ یکی حق پخش تلویزیونی که بعد از آن همه کشمکش قرار شد چیزی حدود ۲۲ و نیم میلیارد تومان برای لیگ چهاردهم باشد و دیگری نیز دریافت پول از شرکتی که تبلیغات محیطی را در اختیار داشت؛ مجموعه‌ای که قرار بود برای این فصل ۶۰ میلیارد تومان به فدراسیون بپردازد. حالا اما درست در روزهایی که دریافت حق پخش به بن‌بست خورده، شنیده می‌شود شرکت یادشده هم هنوز بیشتر از ۲۰ میلیارد تومان پرداخت نکرده است. به این ترتیب مدیران فوتبال کشور که برای این مقطع روی درآمدی بیش از ۸۰ میلیارد تومان حساب می‌کردند، حالا تقریبا یک‌چهارم از این پول را در اختیار دارند. این در حالی است که آنها از سوی مدیران باشگاه‌ها هم تحت فشار هستند، چرا که باید بخشی از این پول را به تیم‌های حاضر در مسابقات مختلف بپردازند. شاید تامل در همین مساله است که نشان می‌دهد امروز دریافت حق پخش تا چه حد برای فدراسیون فوتبال ضروری شده است.

پای شورای امنیت ملی هم وسط آمد!

در همین بین خبر می‌رسد حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی و دبیر شورای امنیت کشور هم طی نامه‌ای به سرافراز، رئیس سازمان صداوسیما خواهان پرداخت حق پخش فوتبال شده است. به گزارش خبرگزاری فارس، در این نامه آمده است: «در پی اختلاف پیش آمده بین سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و سازمان لیگ فوتبال در رابطه با حق پخش مسابقات ورزشی جلسات متعددی در شورای امنیت کشور و کمیسیون‌های زیرمجموع تشکیل و در نهایت منجر به عقد قراردادی به شماره ۱۱۰۰۰/ ۳۶۹۸۰ بین سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی و سازمان لیگ فوتبال شد. همچنین در جلسه مورخ ۷ آبان ۱۳۹۳ هیات محترم وزیران موضوع مطرح شد و توافق سه جانبه‎‌ای بین وزرای محترم کشور، ورزش و جوانان و رئیس محترم سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به امضا رسید. با توجه به اهمیت موضوع لطفا دستور فرمایید اقدامات لازم را به منظور اجرایی کردن مفاد توافق‌نامه فوق‌الذکر به عمل آورده تا از هرگونه تنش اجتماعی ناشی از عدم پخش مسابقات ورزشی جلوگیری شود. اعلام نتیجه اقدامات به دبیرخانه شورای امنیت کشور موجب امتنان خواهد بود.» در همین راستا غلامرضا بهروان، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای اقتصاد» تایید می‌کند پیگیری‌های فدراسیون فوتبال باعث شده است شورای امنیت ملی چنین نامه‌ای برای صداوسیما بنویسد: «همه تیم‌ها تحت فشار هستند. آنها روی این پول حساب کرده‌اند، اما از لحظه توافق تا حالا یک ریال هم پرداخت نشده است. خدماتی که باشگاه‌ها می‌توانند انجام بدهند بازی کردن است و آنچه از دست سازمان لیگ برمی‌آید هم برگزاری مسابقات است. این وسط تلویزیون دارد از این خدمات استفاده می‌کند و درآمدزایی‌اش را هم دارد، بنابراین باید پولش را بپردازد. باشگاه‌ها ما را وکیل کرده‌اند که دنبال ماجرا باشیم. به هر حال حضور در مسابقات حرفه‌ای هزینه‌های بسیار زیادی دارد که پرداخت پول بازیکنان و مربیان، سفر به شهرهای مختلف و اجاره ورزشگاه و زمین تمرین بخشی از آنهاست. بنابراین بهتر است صداوسیما هم حساسیت موضوع را درک کند و به توافقش پایبند باشد. به خصوص امروز که مسابقات در شرف پایان است، نگرانی‌های زیادی در این مورد وجود دارد.» حالا باید دید آیا پیگیری موضوع از طریق شورای امنیت ملی نتیجه می‌دهد و فوتبال به پولش می‌رسد یا نه؟