گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل بانک مهر اقتصاد گفت: تاکنون ۱۴درصد از ۵۱ درصد سهام قابل واگذاری بانک مهر اقتصاد واگذار شده وقرار است تا تیرماه ۳۷ درصد باقی مانده واگذار شود. غلامحسن تقی نتاج با تاکید براینکه سرمایه بانک مهر اقتصاد

۱۲ هزار میلیارد ریال خواهد بود، افزود: قیمت پایه سهام بانک مهر اقتصاد ۱۳۰ تومان ارزش‌گذاری شده که تا ۱۳۸ تومان نیز معامله شده، اما در آخرین معاملات این رقم ۱۲۳ تومان بوده است.

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد با بیان اینکه تاکنون به ۵/ ۱۰ میلیون نفر تسهیلات پرداخت کرده‌ایم، گفت: مجموع سپرده‌گذاران بانک هم‌‌اکنون ۱۲ میلیون نفر و تعداد شعب به ۸۰۰ رسیده است. وی با تاکید براینکه حداقل ۱۵ تومان برای هر سهم بانک مهر اقتصاد محقق شده است، اظهار کرد: این بانک در انتخاب یکصد شرکت برتر، پنجمین بانک برتر کشور است.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد بانک مهر اقتصاد پرداخت تسهیلات خرد به عموم مردم است، گفت: به دلیل همین رویکرد تراز بانک شفاف و میزان مطالبات معوق حدود ۳ تا ۵ درصد است. البته تضامینی از گیرنده تسهیلات اخذ شده که وصول معوقات را امکان‌پذیر می‌کند. نتاج تاکید کرد: بانک مهر اقتصاد تنها بانکی است که همه منابع قرض‌الحسنه را صرف تسهیلات قرض‌الحسنه می‌کند. وی افزود: بعد از تصویب قانون ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی این امکان فراهم شد که بانک‌های قرض‌الحسنه شکل بگیرند؛ در سال ۸۱ درخواست مجوز موسسه اعتباری به بانک مرکزی داده شد که در سال ۸۴ موافقت اصولی آن صادر شد. مدیرعامل بانک مهر اقتصاد با بیان اینکه طولانی شدن فرآیند دریافت مجوز به دلیل تصویب قوانین جدید بوده است، گفت: براساس مصوبه سال ۸۴ مجلس بانک مرکزی تنها مرجع ناظر و مسوول در بازار پول است؛ در حالی که تا قبل از آن وزارت تعاون و نیروی انتظامی مجوز فعالیت برای صندوق‌ها و موسسات صادر می‌کردند. نتاج تصریح کرد: در سال ۸۸ مقررات موسسه اعتباری و بانک شرایطی شبیه به هم پیدا کرد و به همین دلیل تصمیم بر آن شد که درخواست مجوز از موسسه اعتباری به بانک تغییر کند که موافقت اصولی آن توسط بانک مرکزی صادر و بهمن‌ماه سال گذشته اساسنامه جدید بانک مهر اقتصاد به تصویب شورای پول و اعتبار رسید. مدیرعامل بانک مهر اقتصاد درخصوص شایعات کاهش ۲ تا ۴ درصدی نرخ سود بانکی اظهار کرد: باید متناسب با کاهش نرخ تورم، نرخ سود بانکی نیز کاهش یابد و پس از آن نرخ تسهیلات؛ اما هرچه نرخ سود با شیب ملایم‌تری کاهش یابد به نفع اقتصاد است. وی ادامه داد: همه مشکلات اقتصادی کشور با کاهش نرخ سود بانکی برطرف نمی‌شود و باید همه بخش‌ها به‌صورت هماهنگ عمل کنند؛ نتیجه چنین رویکردی در گذشته کاهش هیجانی نرخ سود بود که اثرات منفی در نظام بانکی بر جای گذاشت. مدیرعامل بانک مهر اقتصاد با بیان اینکه بهتر است نرخ سود با شیب کاهش یابد، افزود: سپرده‌های فعلی با نرخ‌های ۲۲ درصد افتتاح شده‌اند و تسهیلات پرداختی هم متناسب با این نرخ به متقاضیان تخصیص داده می‌‌شود؛ بنابراین وقتی نرخ سپرده کاهش یابد نرخ سود تسهیلات با فاصله زمانی ۳ تا ۶ ماه کاهش می‌یابد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تسهیلات قرض‌الحسنه گفت: حجم کل سپرده‌های قرض‌الحسنه در شبکه بانکی کاهش یافته و به نظر بنده علت آن عدم پرداخت سپرده‌های قرض‌الحسنه به‌صورت قرض‌الحسنه است؛ اغلب بانک‌ها منابع قرض‌الحسنه را در بخش غیر قرض‌الحسنه استفاده می‌کنند.