میراث ملموس و ناملموس ایران در راه ثبت جهانی

پرونده شهر تاریخی یزد برای ثبت جهانی تدوین می‌شود. به گزارش خبرگزاری مهر، محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در نخستین نشست خبری سال ۹۴ که به مناسبت روز جهانی بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی در ساختمان ارگ آزادی برگزار شد، ضمن اعلام این خبر، از واگذاری کارخانه ریسبافت در اصفهان به دولت خبرداد و افزود: در نظر داریم کارخانه ریسبافت در اصفهان به تملک وزارت راه و شهرسازی درآید و در اختیار موزه منطقه‌ای قرار گیرد. وی همچنین به استفاده از نیروهای محلی برای حفاظت از بناها و محوطه‌های تاریخی اشاره و اظهار کرد: موضوع مهم در حفاظت از میراث فرهنگی این است که این حفاظت‌ها توسط سازمان میراث‌فرهنگی به تنهایی انجام نمی‌شود. انجمن‌های میراث فرهنگی باید فعال‌تر شده و از توان آنها بیشتر استفاده شود. در سال ۸۴، ۱۶ هزار عضو در ان‌جی‌اوها حضور داشتند که امروز فعالیت آنها کمتر شده است. اکنون حتی افراد بانفوذ محلی و مورد اعتماد نیز می‌توانند عضو افتخاری باشند و هر سال نشست‌های منطقه‌ای برگزار شود. در کنار اینها باید بگویم که ما سال گذشته تعامل خوبی هم با شورای‌عالی شهرسازی و دستگاه‌های دیگر داشتیم و جلسه‌ای با اعضای شورای‌عالی و دستگاه‌هایی مانند اوقاف نیز برگزار خواهیم کرد.

وی با ذکر این نکته که توسعه همکاری‌های بین‌المللی در اولویت کار سازمان است و درباره همکاری‌های فنی هیچ محدودیتی با مراکز علمی و دستگاه‌های خارج از سازمان قائل نیستیم، اضافه کرد: از اواسط هفته گذشته گروهی از ایتالیایی کار خود را در پاسارگاد شروع کردند و برای اینکه بتوان کارهای حفاظتی را انجام داد، چندهمکاری دیگر نیز با گروه‌های اروپایی در یکی، دو هفته آینده آغاز خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی کشور در بخش دیگری از این نشست، به بحث ساخت موزه‌های جدید پرداخت و گفت: وقتی می‌شود از سرمایه موجود برای احیای فضاهای تاریخی استفاده کرد، چرا موزه جدید بسازیم که راه‌اندازی آن ۲۰سال به طول انجامد.

طالبیان بر ثبت اموال منقول پس از ۸۰ سال در فهرست میراث ملی تاکید کرد و گفت: ما ۳۱هزار و ۲۰۰ اثر ملموس داریم و بیش از ۱۱۶۰ میراث ناملموس؛ همچنین تعدادی اموال منقول وجود دارد که تاکیدمان بیشتر روی ثبت آن دسته از اموالی است که هنوز ثبت نشده‌اند و بیم آن می‌رود که با تهدید روبه‌رو شوند و از این‌رو ما این اموال را به سرعت ثبت می‌کنیم که در مرحله اول ۱۰ شیء تاریخی در این فهرست قرار گرفته‌اند.

این مقام مسوول از برگزاری کارگاهی از ۵ تا ۱۵ اردیبهشت با موضوع «مدیریت میراث جهانی»، ظرفیت‌سازی برای مدیران سایت‌های جهانی خبر داد و افزود: پرونده بیابان لوت به‌عنوان اولین اثر طبیعی و قنات ایران که شامل ۱۱ قنات است در دستور کار ثبت جهانی قرار گرفته است.

وی همچنین به ارسال پرونده ثبت جهانی «کمانچه» اشاره کرد و گفت: در ادامه این روند، پرونده «چوگان» نیز در حال تدوین است؛ مهارت پخت و آیین نان لواش نیز که توسط ارمنستان در حال ارائه بود در یونسکو مطرح شد و به این نتیجه رسیدیم که می‌توان آن را با همکاری کشورهای دیگر به صورت مشترک ثبت کرد و پرونده آن در نوروز به یونسکو ارسال شد. مسوول تدوین پرونده‌های ثبت جهانی، تدوین پرونده‌ «مجموعه‌ ساسانی در استان فارس» را نیز از دیگر برنامه‌ها برای ثبت جهانی در آینده‌ای نزدیک دانست و افزود:‌ هرچند هنوز مشخص نیست می‌توانیم این مجموعه را در یک یا دو بخش انجام دهیم، اما از سال گذشته موضوعاتی از آن را در جریان مطالعه قرار داده‌ایم. هرچند دیگر پرونده‌های ثبت شده در فهرست موقت یونسکو از بقیه‌ استان‌ها هم در صورت تمایل می‌توانند درخواست خود را برای ارائه‌ اطلاعات و آغاز تدوین پرونده‌ ارائه کنند.

طالبیان در پاسخ به سوالی درباره پایگاه‌های میراث ملی در استان‌ها نیز گفت: این پایگاه‌ها مدت‌ها رها شده بودند تا اینکه سال گذشته بر احیای آنها تاکید کردیم؛ حتی ما سال‌های گذشته ردیف بودجه‌ای برای پایگاه‌های استانی داشتیم ولی این بودجه‌ها به این کار اختصاص داده نمی‌شد؛ تا اینکه امسال توانستیم این اعتبارات را به پایگاه‌های ملی اختصاص دهیم.