‌گروه بنگاه‌ها: طرح توسعه سیستم گرمایش از مرکز با حمایت دولت و مشارکت اصناف کشور اجرا می‌شود. عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در گردهمایی فعالان اقتصادی حوزه انرژی و ساختمان ضمن اعلام خبر فوق، گفت: ایمنی بالا، کاهش هزینه‌های اجرا و وجود گرمای یکنواخت از مهم‌ترین مزایای به کارگیری سیستم‌های حرارت مرکزی در ساختمان‌ها

است.

محمدرضا فرج‌زاده‌ها با بیان اینکه سیستم‌های حرارتی مرکزی در بخش اجرا بسیار کم‌هزینه‌تر نسبت به سیستم‌هایی مانند پکیج است، گفت: در این راستا دولت برای کاهش هزینه‌های تامین انرژی ساختمان‌ها برای مصرف‌کنندگان، طرح حمایتی توسعه سیستم گرمایش از مرکز را با مشارکت اصناف اجرایی خواهد که جزئیات دقیق آن در آینده نزدیک اعلام می‌شود.

فرج‌زاده‌ها با اشاره به برخی انتقادات مبنی بر بهینه نبودن مصرف انرژی در این سیستم‌ها گفت: می‌توانیم با هوشمندسازی این سیستم‌ها، مصرف انرژی در آنها را بهینه کنیم.

وی افزود: در حال حاضر تمامی کارشناسان حوزه انرژی و ساختمان، استفاده از سیستم‌های حرارتی مرکزی را پیشنهاد می‌کنند و استفاده از این سیستم‌ها را به صرفه‌تر می‌دانند؛ البته اگر ساختمان سازان بخواهند قوانین را رعایت کنند و درآپارتمان‌ها از موتورخانه استفاده کنند، باید بخشی از فضای پارکینگ را به موتورخانه اختصاص دهند که این موضوع علاوه بر کاهش سود، موجب بروز هزینه‌هایی مانند نصب تاسیسات موتورخانه برای آنها می‌شود و از این نظر، آنها سعی در فرار از این طرح قانونی دارند که در این راستا، خواستار تغییر برخی قوانین ساختمان‌سازی هستیم تا نظارت بر این روند نیز افزایش یابد.

در این گردهمایی، برخی فعالان اقتصادی حوزه انرژی و ساختمان نیز از ارائه تسهیلات برای فروش قطعات و لوازم سیستم های گرمایش از مرکز خبر دادند.