گروه بنگاه‌ها: سازمان بورس و اوراق بهادار با تقاضای شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن درخصوص تاسیس صندوق زمین و ساختمان موافقت کرد و به زودی شاهد پذیرش و عرضه واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق مزبور در فرابورس ایران خواهیم بود. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مسکن با اعلام این خبر گفت: زمین و پروانه پروژه متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال‌غرب (یکی از شرکت‌های تابعه شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن) است. این پروژه در شهرک رشدیه تبریز و با هدف تامین مسکن اقشار متوسط جامعه تعریف و طراحی شده است.

مهندس معزی در بیان مزایای این صندوق‌ها به امکان سرمایه‌گذاری پروژه‌های ساختمانی با حداقل سرمایه، تامین مالی به موقع پروژه‌ها و تامین مسکن اقشار متوسط جامعه اشاره کرد.

وی تاکید کرد: در صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان، سرمایه‌گذاران با توجه به میزان واحدهای سرمایه‌گذاری خریداری شده در پروژه شریک هستند و در پایان عمر صندوق نیز بعد از فروش پروژه، درآمدهای حاصل با توجه به میزان سرمایه‌گذاری، میان افراد تقسیم می‌شود. این صندوق‌ها به گونه‌ای تعریف شده‌اند که افراد می‌توانند با حداقل سرمایه (یک هزار ریال) در احداث پروژه‌های ساختمانی مشارکت و سرمایه‌گذاری کنند. وی افزود: پذیره‌نویسی این صندوق‌ها در بازار سرمایه موجب می‌شود منابع مالی پروژه‌ها در زمان مناسب به پروژه‌ها تزریق شود. البته ساختار این صندوق‌ها به گونه‌ای تعریف و طراحی شده‌اند که ارکان نظارتی مختلفی بر اجرا و رویدادهای مالی پروژه نظارت می‌کنند تا پروژه طبق زمان‌بندی تعیین شده اجرا و تکمیل شود. مدیرعامل ثمسکن افزود: می‌توان با تعریف و طراحی پروژه‌های مناسب و استفاده از قابلیت پذیره‌نویسی صندوق‌ها در بازار سرمایه، امکان تامین مسکن اقشار مختلف جامعه را فراهم کرد. در این صندوق شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن به‌عنوان مدیر صندوق وظیفه ثبت و تاسیس صندوق را بر عهده داشته و تلاش می‌شود در حداقل زمان نسبت به پذیره‌نویسی این صندوق در بازار سرمایه اقدام شود.

در همین حال مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال غرب گفت: ثغرب در این صندوق به‌عنوان مدیر ساخت، وظیفه ساخت و اجرای پروژه را طبق زمان‌بندی اعلام شده بر عهده دارد. به گفته دکتر کریمی این پروژه در قالب یک بلوک ۱۲طبقه و در ۹۶ واحد مسکونی در شهرک رشدیه تبریز طراحی شده است. وی افزود: پروژه مذکور در زمینی به مساحت ۳.۰۵۰مترمربع و با زیربنای کل بیش از ۱۹ هزار مترمربع تعریف شده است. همچنین معاون مالی و منابع انسانی شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن گفت: دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق زمین و ساختمان می‌توانند با توجه به تعداد واحدهای تحت تملک خود، از بازده صنعت ساختمان منتفع شوند. وی این صندوق‌ها را حلقه اتصال بازار سرمایه و صنعت ساختمان دانست و اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان به‌طور مستقیم نیاز به منابع زیادی دارد که این منابع ممکن است در اختیار همه سرمایه گذاران نباشد یا هر فردی متمایل به سرمایه‌گذاری همه منابع خود در یک بخش نباشد، بنابراین اشخاص می‌توانند با خرید واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق زمین و ساختمان نسبت به متنوع‌سازی پرتفوی سرمایه‌گذاری خود اقدام کنند؛ در واقع واحدهای سرمایه‌گذاری نشان‌دهنده مالکیت سرمایه‌گذاران در بخشی از پروژه صندوق می‌باشد. وی افزود: گروه سرمایه‌گذاری مسکن برنامه دارد تا در راستای تسهیل معاملات و افزایش نقد‌شوندگی نسبت به پذیرش صندوق مزبور در فرابورس ایران اقدام کنند.

وجود رکن بازارگردان در این صندوق‌ها موجب می‌شود سرمایه‌گذاران بتواند در هر زمان نسبت به فروش واحدهای سرمایه‌گذاری خود اقدام کنند.