گروه مسکن- هاجر شادمانی: با گذشت بیش از دو ماه از اعلام مخالفت صریح بانک مرکزی با افزایش وام خرید مسکن تا سقف ۸۰ میلیون تومان، مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی روز گذشته از نظر موافق این بانک برای افزایش تسهیلات مسکن تا مرز ۶۰ میلیون تومان خبر داد. آن طور که سیدعلی اصغر میرمحمد صادقی، مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی در نشست دیروز خود با خبرنگاران اعلام کرد، با منتفی شدن درخواست پیشین وزارت راه و شهرسازی مبنی بر افزایش سقف وام خرید مسکن تا مرز ۸۰ میلیون تومان، هم‌اکنون طرح پیشنهادی بانک مسکن برای افزایش وام خرید مسکن به ۶۰ میلیون تومان با نظر موافق در حال بررسی است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، وزارت راه وشهرسازی طی بیش از یک سال پیش، پیگیر افزایش وام خرید مسکن تا سقف ۸۰ میلیون تومان بود و بارها درخواست خود را از طریق مکاتبه یا مذاکره مستقیم با مسوولان بانک مرکزی، برای بررسی و تصویب به این بانک ارائه کرده بود.

این در حالی است که بانک مرکزی با دو استدلال عمده در نهایت در اواسط بهمن گذشته، موضوع وام ۸۰ میلیونی خرید مسکن را منتفی اعلام کرد.

«کمبود منابع» بانک‌ها و «احتمال وارد شدن شوک به بازار مسکن» در نتیجه افزایش سقف وام خرید مسکن تا مرز ۸۰ میلیون تومان، دو دلیل عمده مخالفت بانک مرکزی با این میزان افزایش تسهیلات عنوان شد.

بانک مرکزی بارها اعلام کرده بود پیشنهاددهندگان طرح افزایش وام خرید مسکن در طرح خود حتما باید با در نظر گرفتن کمبود منابع، برای جبران آن، منابع جایگزین تعریف کرده تا در روند پرداخت وام در نتیجه کمبود منابع به استقراض از بانک مرکزی که در نهایت منجر به ایجاد تورم می‌شود، متوسل نشوند.

میرمحمد صادقی با اشاره به طرح‌های پیشنهادی برای افزایش وام مسکن اظهار کرد: طرحی که در سال گذشته بانک مسکن برای افزایش آن به ۶۰ میلیون به بانک مرکزی پیشنهاد کرد هرچند نظر موافقی به آن داریم، اما با ابهاماتی روبه‌رو بود که در این باره با بانک مسکن مکاتباتی داشتیم.

وی افزود: در صورت موافقت کلی بانک مرکزی با پیشنهاد وام ۶۰ میلیونی، این مورد در شورای پول و اعتبار نیز مورد بررسی و تصویب قرار خواهد گرفت.

وی همچنین اشاره‌ای به طرح‌های پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی در سال گذشته برای افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن داشت و با اعلام سه شرط تعیین شده برای پذیرش این شرط‌ها توضیح داد: اول اینکه باید سازوکاری تدوین شود که منابع بانک مرکزی و حساب‌های آن درگیر طرح‌های وزارت راه و شهرسازی نباشد.

مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی گفت: شرط دیگر بانک مرکزی این است که تامین منابع این طرح‌ها با مجوز بانک مرکزی و از طریق بانک‌های خصوصی به صورت پایلوت اجرا شود.

به گفته میرمحمد صادقی همچنین دریافت تغییر مجوز خرید تسهیلات باید از شورای پول و اعتبار صادر شود.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، چند روز پس از اعلام مخالفت بانک مرکزی با وام ۸۰ میلیونی خرید مسکن که از طرف وزارت راه وشهرسازی پیشنهاد شده بود، بانک مسکن پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات تا مرز ۶۰ میلیون تومان را به بانک مرکزی ارائه کرد.

در پیشنهاد ۶۰ میلیونی بانک مسکن، برای جبران کمبود منابع، سازوکار استفاده از اوراق خرید مسکن به جای اتکا به صندوق‌های پس‌انداز را عنوان کرده است با این توضیح که جایگزینی الزام به خرید اوراق مسکن از فرابورس که بانک مسکن آن را منتشر می‌کند با صندوق‌های پس‌انداز، اجبار بانک برای پرداخت تسهیلات به سپرده گذاران در مدت معین را از بین می‌برد.

به این ترتیب، بانک در مواقعی که برای پرداخت تسهیلات خرید با محدودیت منابع مواجه شود با مسدود کردن مسیر صدور اوراق، روند پرداخت وام را تا زمان تامین منابع، کند یا متوقف می‌کند. هم‌اکنون سقف وام خرید مسکن ۳۵ میلیون تومان است که با احتساب ۱۰ میلیون وام جعاله، متقاضیان می‌توانند وام ۴۵ میلیونی را از بانک مسکن با ارائه اوراق تسهیلات، دریافت کنند.

این در حالی است که سقف وام خرید برای زوج‌های جوان که از اواخر دی‌ماه ۹۲ ازدواج کرده اند، هم‌اکنون ۵۰ میلیون تومان به اضافه ۱۰ میلیون تومان وام جعاله است. در صورت موافقت بانک مرکزی با پیشنهاد بانک مسکن برای افزایش سقف تسهیلات، وام خرید مسکن برای متقاضیان عادی به ۶۰ میلیون تومان می‌رسد که به نظر می‌رسد با توجه به اینکه بانک مسکن در طرح پیشنهادی خود وام ۷۰ میلیون تومانی خرید برای خانه اولی‌ها را هم گنجانده است، این دو رقم به صورت همزمان تصویب شود.