گروه مسکن- هاجر شادمانی: برنامه دولت برای ساخت شهرک مسکونی با ظرفیت ۱۳۰۰ واحد مسکونی در جزیره کیش، با اعلام یک فراخوان رسمی به انبو‌ه‌سازان رونمایی شد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، سازمان مناطق آزاد قصد دارد یک شهرک مسکونی ۱۳۰۰ واحدی در جزیره کیش احداث کند.

آن طور که از مشخصات اعلام شده در فراخوان مربوطه برمی‌آید، برای احداث این شهرک قطعه زمینی به مساحت۱۲۰ هزار مترمربع جانمایی شده و کل زیربنای مسکونی شهرک ۱۱۵ هزار مترمربع در نظر گرفته شده است که آپارتمان‌ها با طرح‌ها و مساحت‌های مختلف و فضاهای خدمات مرتبط، در سه زون سرمایه‌گذاری باید اجرایی شود. آورده دولت در این طرح مشارکتی ارزش زمین و هزینه صدور مجوزهای ساخت عنوان شده است، این در حالی است که مطابق با اکثر قریب به اتفاق قراردادهای مشارکت دولت با بخش خصوصی، تعهد برای پرداخت کلیه هزینه‌های ساخت و تکمیل پروژه تا مرحله بهره‌برداری، به عنوان آورده شریک یا همان سرمایه‌گذار تعیین شده است. دیروز هر چند «دنیای اقتصاد» تلاش کرد تا از طریق ایجاد ارتباط تلفنی با مسوولان جزیره کیش، نسبت به کم و کیف این پروژه برای کسب اطلاعات بیشتر از آنها، اقدام کند اما این ارتباط برقرار نشد. با این حال، اطلاعات به دست آمده از مشاوران املاک و فعالان ساخت‌وساز در جزیره کیش حاکی است، این پروژه دولتی به منظور تامین واحدهای مسکونی برای احداث شهرک مسکونی ویژه شاغلان سازمان منطقه آزاد در جزیره کیش، اعلام فراخوان سرمایه‌گذاری شده است.

متن فراخوان جلب مشارکت سرمایه‌گذاران برای اجرای این پروژه حاکی است این شهرک مسکونی در محدوده جنوب شرقی جزیره کیش احداث می‌شود. بنا بر اظهارات مشاوران املاک جزیره کیش، این زمین هم‌اکنون بکر است و خدمات زیربنایی آن به صورت کامل تامین نشده است.

بنابراین با توجه به روند طبیعی ساخت‌و‌ساز شهرک‌های مسکونی، ساخت این شهرک ۱۳۰۰ واحدی با مشخصات ذکر شده حداقل به ۴ سال زمان نیاز دارد.

قیمت زمین و آپارتمان در جزیره کیش

یافته‌های «دنیای اقتصاد» از بازار زمین و مسکن در جزیره کیش حاکی است: هم‌اکنون رونق نسبی قابل توجهی در بازار معاملات واحدهای مسکونی و تجاری این جزیره وجود دارد هر چند برخی مشاوران املاک در جزیره از تاثیر رکود مسکن تهران بر این منطقه خبر می‌دهند. در حال حاضر در بازار زمین و مسکن و سایر املاک کیش، از رکودی که هم اکنون در بازار مسکن پایتخت و سایر شهرهای کشور وجود دارد، چندان خبری نیست و هر چند طی سال‌های اخیر با شدت گرفتن ساخت‌و‌ساز در این جزیره، بر حجم و تعداد واحدهای مسکونی افزوده شده است، اما خرید و فروش این واحدها کم نشده است.

متراژ متوسط قطعات زمین مسکونی در جزیره کیش آن طور که فعالان بازار زمین در این جزیره می‌گویند بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ مترمربع است که به طور متوسط در هر قطعه از این زمین‌ها، معادل هشت واحد مسکونی احداث می‌شود.

متوسط قیمت هر مترمربع زمین مسکونی در جزیره کیش هم بین یک میلیون و ۷۰۰ تا ۴ میلیون تومان بسته به کیفیت زمین و منطقه‌ای که در آن واقع شده متغیر است.

همچنین، میانگین قیمت هرمترمربع آپارتمان قدیمی - با متوسط عمر ۱۵ سال- ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است در حالی که قیمت هرمترمربع از آپارتمان‌های نوساز متناسب با منطقه، امکانات و لوکس بودن واحد، تا مترمربعی ۲۵ میلیون تومان نیز تعیین و به خریدار پیشنهاد می‌شود.