دسته‌بندی صنایع کوچک برای تسهیلات

گروه صنعت و معدن: توجه به تامین منابع مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط برای سال ۹۴ در حالی در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته که طی سال‌های اخیر دسترسی این بخش به تسهیلات بانکی همواره با چالش‌های بسیاری مواجه بوده است. براساس آمارهای اعلام شده طی سال‌های اخیر ۷۲ درصد از تسهیلات اعطایی از سوی بانک‌ها به ۱۰ درصد از شرکت‌هایی که بیشترین دارایی را در اختیار دارند رسیده و کمتر از یک درصد از تسهیلات به ۱۰ درصد شرکت‌هایی که کمترین دارایی را دارند اختصاص پیدا کرده است. با توجه به آمار ذکر شده می‌توان گفت که تسهیلات بانکی طی سال‌های اخیر بیشتر در اختیار بنگاه‌های بزرگ قرار گرفته و بنگاه‌های کوچک که از دارایی کمتری برخوردار هستند کمترین دسترسی به منابع بانکی را داشته اند. مشکلی که موجب شد بانک مرکزی به منظور عبور از آن برای سال جاری اولویت‌ها، تمرکز اعتبارات و نحوه تخصیص وام‌ها را تغییر دهد، به طوری که به موجب این تغییر وام‌دهی برای تامین سرمایه در گردش که در سال‌های اخیر بیشترین تمرکز را به خود اختصاص داده بود به تمرکز تامین بخش سرمایه در گردش، توجه به تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط تغییر خواهد کرد.

براساس مدل جدید طراحی شده تامین منابع مالی بنگاه‌های بزرگ در سال جاری در بازار سرمایه صورت خواهد پذیرفت و وظیفه تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط به بانک‌ها و موسسات اعتباری محول خواهد شد. تغییر روند تامین منابع بنگاه‌ها، خواسته‌ای است که حدود دو سال پیش از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران مطرح شد تا به این طریق روند طولانی دسترسی تسهیلات به بنگاه‌های کوچک تسریع شود. به گفته علی سلیمانی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران، در بیشتر کشورها بنگاه‌های بزرگ منابع مالی مورد نیاز خود را از طریق بازار سرمایه تامین می‌کنند و تسهیلات تنها در اختیار بنگاه‌های کوچک قرار می‌گیرد این در حالی است که در کشور ما روند دسترسی به تسهیلات بانکی برای بنگاه‌های بزرگ بسیار آسان‌تر از واحدهای کوچک بوده و تغییر این روند می‌تواند بخشی از مشکلات صنایع کوچک و متوسط را برطرف کند. براساس آمار بانک مرکزی حدود ۸۸ درصد از سهم تامین مالی در بازار پول صورت می‌گیرد، سهم بازار سرمایه در این خصوص حدود ۱۲ درصد است که با این شرایط می‌توان گفت بخش اعظمی از تامین سرمایه مورد نیاز بنگاه‌ها به عهده بازار پول است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران با بیان اینکه حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط و کاهش بوروکراسی بانک‌ها از تاکیدات مقام معظم رهبری در ابتدای سال جاری است، اظهار کرد: روند اعطای تسهیلات بیانگر آن است که بیشترین تسهیلات در اختیار بنگاه‌های بزرگ قرار می گیرد به همین دلیل از دو سال پیش خواستار تغییر روند پرداخت تسهیلات شدیم و در این خصوص نیز طرح رونق صنایع کوچک و متوسط را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کردیم که در این طرح صنایع کوچک و متوسط را براساس استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها، سرمایه مورد نیاز برای فعال‌سازی بنگاه‌هایی که به دلیل تحریم نه به دلیل سوءمدیریت تعطیل شده‌اند و ... تقسیم‌بندی کردیم.

به گفته سلیمانی، براساس تقسیم بندی صورت گرفته لیست ۱۵ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی را در راستای سیاست های کلی دولت که نیازمند ۱۱ میلیارد تومان تسیهلات بودند به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کردیم که لیست از سوی وزیر صنعت به رئیس کل بانک مرکزی ارائه شد تا به این طریق تسهیلات براساس اولویت و به تفکیک در اختیار واحدهای تولیدی قرار گیرد. تخصیص یارانه تولید از محل هدفمندی یارانه‌ها یکی دیگر از مواردی است که مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران به آن اشاره کرده و در این خصوص می‌گوید: سال گذشته مصوبه‌ای از سوی دولت برای دریافت تسهیلات از محل یارانه‌ها برای صنایع کوچک در نظر گرفته شد که برای تخصیص این تسهیلات نیز اقدام به تقسیم‌بندی واحدهای صنعتی کردیم.

به گفته سلیمانی، براساس تقسیم‌بندی صورت گرفته واحدهای صنعتی که بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند در اولویت دریافت تسهیلات قرار گرفتند.

راه‌اندازی مجدد واحدهایی که به دلیل برخی مشکلات از چرخه تولید خارج شده‌اند یکی دیگر از اولویت‌هایی است که مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران در تقسیم‌بندی صورت گرفته برای دریافت تسهیلات به آن اشاره کرده و در این خصوص می‌گوید: درحال حاضر برخی از واحدهای صنعتی به دلیل مشکلات کوچکی از چرخه تولید خارج شدند که بازگردان این واحدها با تسهیلات اندک امکان‌پذیر است به همین این گروه صنایع نیز در لیست اعلامی به وزارت صنعت قرار گرفته‌اند.

سلیمانی در ادامه با اشاره به اینکه در برخی از کشورها بانک مرکزی موظف است سالانه تسهیلات در نظر گرفته شده برای صنایع کوچک را اعلام کند و ما نیز این درخواست را به بانک مرکزی ارائه کرده‌ایم که همه‌ساله سهم این بخش از تسهیلات بانکی را اعلام کرده و در پایان سال نیز میزان تسهیلات دریافتی از سوی صنایع کوچک را منتشر کند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران همچنین معتقد است استفاده از مشاوران برای ارائه تسهیلات یکی دیگر از راهکارهای تزریق درست تسهیلات به صنایع کوچک است که در این خصوص نیز مشاورانی در شهرک‌های صنعتی مستقر شده اند که طرح‌های توجیهی را برای واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی تدوین کنند. سلیمانی همچنین با اشاره به اینکه در بودجه سال جاری نگاه خوبی به شهرک‌های صنعتی شده است، اظهار کرد: در صورتی که منابع پیش‌بینی شده در بودجه تخصیص یابد بخش اعظمی از مشکلات واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی برطرف خواهد شد که این امر بازگشت رونق به واحدهای تولیدی را در پی خواهد داشت.