گروه دیپلماسی: سازمان ملل از ایران دعوت کرد تا در مذاکرات صلح ژنو برای حل بحران سوریه شرکت کند. استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه روز جمعه گفت: «من در ماه مه دیدار با دولت سوریه، گروه‌های مخالف و قدرت‌های منطقه‌ای شامل ایران را آغاز می‌کنم تا ارزیابی کنم آیا امیدی برای پایان جنگ سوریه وجود دارد یا خیر.» دی میستورا بعد از استعفای کوفی عنان و اخضر ابراهیمی دو نماینده دیگر سازمان ملل متحد برای ایجاد صلح در سوریه، این مسوولیت را بر عهده گرفته است. به گزارش «ایسنا»، به نقل از خبرگزاری رویترز، دی‌میستورا که در حضور اعضای شورای امنیت سازمان ملل برای یافتن راه حل سیاسی برای پایان دادن به چهار سال جنگ در سوریه سخنرانی می‌کرد، گفت: «امیدوارم تا پایان ماه ژوئن (تیر) در موقعیتی باشیم که بتوانیم بگوییم این وضعیت می‌تواند پایان یابد یا خیر.» احمد فوزی، سخنگوی سازمان ملل در این باره گفت: «با دیگر قدرت‌های کلیدی نیز مشورت خواهیم کرد. اما گروه‌های شبه‌نظامی شامل داعش یا جبهه النصره جزو آنها نخواهند بود.» بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل اوایل ماه جاری از دی میستورا خواست تا تمرکز بیشتری را روی مساله‌ سوریه قرار دهد و برای راه‌اندازی دوباره یک پروسه سیاسی به منظور حل این مساله تلاش کند. نماینده سازمان ملل در امور سوریه در مورد اهمیت دعوت از ایران گفت:‌ «ایران نیز دعوت خواهد شد، چون این کشور یک بازیگر کلیدی در این منطقه است و در سوریه نفوذ دارد. سازمان ملل و من این حق را داریم و از همگان از جمله ایران دعوت خواهیم کرد.»

تحلیلگران بین‌المللی یکی از دلایل شکست مذاکرات ژنو ۱ و ۲ در ارتباط با حل بحران سوریه در دو سال گذشته را حضور نداشتن ایران به‌عنوان یک بازیگر کلیدی در منطقه در این مذاکرات می‌دانند. آنها اکنون می‌گویند با توجه به قدرت منطقه‌ای ایران و آب شدن یخ روابط ایران با کشورهای غربی سازمان ملل به این تصمیم رسیده که در مورد موضع سوریه با ایران حتما گفت‌وگو داشته باشد. گرچه هنوز مقامات ایرانی در مورد این دعوت اظهارنظری نکرده‌اند.

سه‌شنبه هفته گذشته به میزبانی وزارت امور خارجه ایران، نشست مقامات وزارت امور خارجه ایران، سوریه و سوئیس برگزار شد که یکی از محورهای مهم این مذاکرات که از ایران حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه و از سوریه فیصل مقداد، قائم مقام وزارت امور خارجه سوریه حضور داشتند، موضوع سوریه بود. یک روز بعد از این نشست نیز، نشست سه‌جانبه مقامات وزارت امور خارجه ایران، سوریه و عراق با محوریت مبارزه با تروریسم و با حضور امیرعبداللهیان،‌ فیصل مقداد و نذار خیرالله، معاون وزیر خارجه عراق در تهران برگزار شد.

برخی کارشناسان معتقدند رشد گروه‌های تروریستی همچون داعش و جبهه النصره در عراق و سوریه باعث شده کشورهایی که به این گروه‌های تروریستی دل بسته بودند، اکنون برای این‌که از معادلات منطقه بیش از پیش حذف نشوند در تلاش هستند به نوعی بحران سوریه را، حتی به قیمت کنار آمدن با دولت بشار اسد حل کنند. با گذشت چهار سال از بحران سوریه، گفته می‌شود این بحران تاکنون موجب کشته شدن ۲۲۰ هزار تن و آوارگی بیش از ۷ میلیون سوری شده که از میان آنها چهار میلیون نفر به خارج از مرزهای این کشور گریخته‌اند.