تحقق 97 درصد از برنامه‌های تعاون در اصفهان

دنیای اقتصاد، اصفهان: مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: فرهنگ‌سازی تنها راه رفع مشکلات کارگران و کارفرمایانی است که قصد فعالیت در واحدهای صنعتی و اقتصادی را دارند. غلامعلی قادری با بیان اینکه براساس اعلام وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، اصفهان صنعتی‌ترین استان کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: بر این مبنا اصفهان به‌دلیل برخورداری از ۱۰ درصد جامعه کارگری کشور به‌عنوان کارگری‌ترین استان کشور شناخته می‌شود، بنابراین لازم است همه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان به‌صورت قانونی و اخلاقی به‌منظور کمک خوب و موثر با شرکای اجتماعی کارگری از جمله تشکل‌های کارگری و کارفرمایان قرار گیرد.

وی با اعلام اینکه ۹۷ درصد برنامه‌های ابلاغی به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان در سال گذشته تحقق یافت، افزود: از مجموع ۲۹۰ عنوان برنامه ابلاغ شده به این اداره کل در سال ۹۳ تنها ۳ درصد برنامه‌ها به‌دلیل کمبود اعتبارات محقق نشدند، این در حالی است که اقدامات خوب و شایسته‌ای در حوزه امور کار، اشتغال و فرهنگ انجام شده است. مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تقسیم بندی‌های کارشناسی انجام شده در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که اصفهان از منظر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال‌های ۹۲ و ۹۳ موفق به اخذ رتبه دوم کشوری در حوزه شاخص‌های عمومی و اختصاصی شده و در حوزه فعالیت‌های عملکردی نیز رتبه‌های بالای استانی را به دست آورده است.

وی، رویکردهای مهم سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: توجه به برنامه‌های آموزشی در ارتباط با جامعه کارگر و کارفرما به‌منظور افزایش بهره‌وری نیروی کار یکی از ملزوماتی است که در سال پیش رو باید مورد توجه و تاکید عمده قرار گیرد، چرا که این قشر به همراه خانواده خود حداقل ۷۰ درصد جمعیت استان اصفهان را تشکیل می‌دهند و به همین دلیل نیز باید مورد توجه همه مسوولان قرار گیرند.

قادری درباره دیگر برنامه‌های اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال جاری گفت: تقویت بخش رصد واحدهای تولیدی به‌ویژه در واحدهای مشکل‌دار، لزوم گسترش چتر نظارتی بر عملکرد کارگر و کارفرما و بازرسی کار و سلامت و ایمنی کار به‌ویژه در بخش قراردادها از جمله برنامه‌های مهم اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال ۱۳۹۴ است.

وی با اذعان به میزان حقوق دریافتی کارگران در کشور گفت: با این وجود باید پذیرفت که این رقم توسط شورای‌عالی کار و با حضور نماینده رسمی جامعه کارگری تعیین شده و برای اصلاح وضع موجود هیچ راهی به جز تغییر ضوابط قانونی تعریف شده وجود ندارد.

قادری با بیان اینکه نرخ بیکاری استان اصفهان برابر با متوسط کشوری در سال گذشته بوده است، خاطر نشان کرد: اصفهان از همه استان‌های همجوار مهاجر می‌پذیرد و این عامل در کنار مشکلات اقتصادی معمول به رشد آمار بیکاری در استان اصفهان نسبت به سایر استان‌ها افزوده است و اگرچه براساس برنامه سند اشتغال و سرمایه‌گذاری قرار بود نرخ رشد اقتصادی کشور تا پایان برنامه پنج ساله پنجم به ۶ درصد ارتقا یابد، اما تغییر شرایط در عمل به عدم تحقق این هدف منجر شد.

نارضایتی ۵/ ۲ درصد از کارگران

معاون امور روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بر اساس آخرین رایزنی‌ها از این پس قرار است حقوق کارگران متضرر به‌طور مستقیم از طریق مجموعه تعاون، کار و رفاه اجتماعی دنبال شود.

محسن نیرومند با بیان اینکه تنها دلیل ریزش کارگران از مجموعه‌های صنعتی و اقتصادی اخراج و عزل از فعالیت نیست، اظهار کرد: از مجموع ۲۴ هزار شکایت واصله به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۱۶ هزار دادخواست مربوط به قطع ارتباط کارگر و کارفرما به دلایل مختلف بوده است.

وی با اعلام اینکه ۵۰ درصد مجموع شکایت‌های واصله مربوط به موضوع بیمه است، افزود: از این میزان ۸۰ درصد شکایت‌ها مربوط به قصور کارفرما بوده و در بقیه موارد کارگر به‌دلیل عدم آگاهی از حقوق خود شکایت‌های خلاف واقع تنظیم کرده که در نهایت به رد دادخواست منجر شده است، همچنین آمارها نشان می‌دهد که کارفرمایان در ۷۵ درصد حوادث منجر به جراحت یا مرگ کارگران مقصر بوده‌اند.

نیرومند، عدم توازن میان عرضه و تقاضا را مهم‌ترین دلیل راضی شدن کارگران به حداقل‌ها دانست و تصریح کرد: زنان بیش از مردان در جامعه کارگری مورد اجحاف قرار می‌گیرند به همین دلیل نیز لازم است افراد بیش از هر چیز با حقوق خود آشنا شوند و خود نظارتی در مجموعه‌های صنعتی گسترش یابد.

وی گفت: در حال حاضر ۶۲ بازرس اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کار رسیدگی به امورات واحدهای صنعتی را برعهده دارند، با این حال تعداد اندک بازرسان از یکسو و فراوانی واحدهای صنعتی از سوی دیگر باعث می‌شود روند پیگیری و سرکشی به همه واحدهای اقتصادی برخوردار از کارگر هر ۵ یا ۶ سال یک بار انجام شود.

معاون امور روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی پدیده قراردادهای سفید امضا را از دیدگاه قانونی مورد توجه قرار داد و افزود: امضای قرارداد سفید به معنای پذیرش همه شروط طرف مقابل است و عدم آگاهی کارگر از این موضوع درنهایت منجر به مشکلات و درگیری‌های بسیار در روند ادامه تعامل میان کارگر و کارفرما می‌شود، با این وجود براساس آخرین رایزنی‌ها از این پس قرار است حقوق کارگران متضرر به‌طور مستقیم از طریق مجموعه تعاون، کار و رفاه اجتماعی دنبال شود.

نیرومند با تاکید بر اینکه جامعه کارگران ناراضی تنها ۵/ ۲ درصد کل کارگران استان اصفهان را به خود اختصاص می‌دهند، خاطرنشان کرد: بیشتر کارفرمایان اصفهانی به‌دلیل اعتقاد به باورهای اخلاقی، انسانی و سنتی ارتباط بسیار خوب و رضایت بخشی با کارگران برقرار می‌کنند، با این وجود برخی متخلفان نیز در میان این قشر هنوز دیده می‌شود.