دنیای اقتصاد: باوجود کاهش ۵ تومانی بهای دلار در روز یکشنبه و ثبت قیمت ۳۳۳۰ تومان، برخی از فعالان با اشاره به کاهش فاصله قیمت بازیگران بازارساز رسمی با نرخ بازار غیررسمی، استدلال می‌کنند که دلار به کف قیمتی خود رسیده است. البته باور این گروه این است که دلار در کوتاه‌مدت کشش نوسانات افزایشی را نیز نخواهد داشت. در این بین، شمار دیگری از فعالان با استناد به کاهش حجم معاملات، مدیریت نوسانات بازار و چشم‌انداز رسیدن به توافق نهایی در تیرماه، نزول بیشتر قیمت‌ها را محتمل می‌دانند. گروه بازار پول: درحالی‌که روز شنبه دلار و سکه همسو با هم کاهش ارزش را تجربه کرده بودند، این دو دارایی با ارزش روز یکشنبه قیمت‌ خود را در دو جهت مخالف ثبت کردند. در دومین روز هفته، بهای دلار با ۵ تومان افت به ۳۳۳۰ تومان، اما قیمت سکه با هزار تومان رشد به ۹۵۱ هزار تومان رسید. کاهش روز یکشنبه دلار در حالی صورت گرفت که دو دیدگاه متفاوت در بازار ارز وجود داشت. گروهی از فعالان با توجه به رفتار بازیگران بازارساز رسمی اعتقاد داشتند که دلار به کف قیمتی خود رسیده است.

به گفته آنها اختلاف جزئی نرخ فروش بازیگران بازارساز رسمی با قیمت بازار غیررسمی، از سوی شماری از معامله‌گران به عنوان نشانه‌ای از عدم تمایل نهاد سیاست‌گذار برای افت بیشتر قیمت تعبیر شده است. با وجود این، عده دیگری از فعالان با استناد به کاهش حجم معاملات، مدیریت نوسانات بازار و چشم‌انداز رسیدن به توافق نهایی در تیرماه، انتظار نزول بیشتر قیمت دلار در آِینده را دارند. اما نکته‌ای که در دیدگاه‌های دو گروه وجود دارد، عدم انتظار نوسان‌های افزایشی میان آنها است. گروه اول انتظار عدم کاهش بیشتر و نه افزایش قابل ملاحظه دلار را دارند، این در حالی است که گروه دوم نزول بیشتر را محتمل می‌دانند.

برگشت از نرخ ابتدای روز

در دومین روز هفته جاری، دلار معاملات خود را با قیمت ۳۳۲۵ تومان آغاز کرد که کاهشی ۱۰ تومانی نسبت به قیمت صرافی‌های مجاز در روز شنبه داشت. به گفته فعالان عامل اصلی این شروع کاهشی، ادامه معاملات در بازار غیررسمی روز شنبه و افت بیشتر قیمت در ساعات انتهایی آن روز بود. این عامل و انتظار افت بیشتر از سوی شماری از معامله‌گران موجب شد که دلار در ساعت آغازین یکشنبه با قیمت کمتری نسبت به روز پیشین معاملات خود را آغاز کند. با این وجود در ادامه روز دلار کمی از کاهش خود را جبران کرد و تا ساعت ۳ بعدازظهر به قیمت ۳۳۳۰ تومان رسید.

سمت و سوی شاخص بازار ارز

روز یکشنبه دیدگاه‌های متمایزی میان فعالان بازار ارز در رابطه با آینده دلار وجود داشت. روز گذشته زمانی ‌که قیمت میان معامله‌گران غیررسمی به ۳۳۲۵ تومان رسید، بازیگران بازارساز رسمی با اختلاف جزئی یک تومانی و با قیمت ۳۳۲۴ تومان به فروش ارز پرداختند. شماری از فعالان با اشاره به این رفتار استدلال کردند که نهاد سیاست‌گذار تمایلی به کاهش قیمت بیشتر ندارد؛ چراکه در روزهای پیشین با فاصله بیشتری نسبت به نرخ بازار غیررسمی، از سوی بازیگران بازارساز ارز به بازار عرضه شده بود. برخی فعالان از مشاهده این رفتار به این نتیجه رسیدند که دلار به کف قیمتی خود رسیده است. البته به گفته عده‌دیگری، تنها در مقاطعی از روز یکشنبه، کاهش فاصله دو قیمت بازیگران بازارساز و بازار غیررسمی قابل ملاحظه بود و در ساعات دیگر این اختلاف تقریبا مانند روزهای پیشین بود. از صحبت‌های فعالان به نظر می‌رسد که در کنار این دیدگاه، نگاه دومی هم در بازار وجود داشت که تمایز زیادی با دیدگاه قبلی داشت. گروه دوم انتظار ادامه کاهش قیمت دلار را دارد. به گفته آنها، از پنج‌شنبه دو هفته پیش حجم معاملات دلار به میزان زیادی کاهش پیدا کرده و در این بازه زمانی این ارز افزایشی را تجربه نکرده است.

به گفته آنها، کنار کشیدن معامله‌گران بزرگ و کاهش فعالیت آنها از مهم‌ترین عواملی است که زمینه افت تدریجی دلار را فراهم کرده است. دلار از چهارشنبه ۲ هفته پیش ۴۰ تومان از ارزش خود را از دست داده و از قیمت ۳۳۷۰ تومان به ۳۳۳۰ تومان در روز گذشته رسید. مدیریت نوسانات بازار توسط نهاد سیاست‌گذار و چشم انداز رسیدن به توافق نهایی در تیرماه، از دیگر عواملی است که موجب می‌شود، انتظار کاهش بیشتر میان این گروه از فعالان وجود داشته باشد. در واقع وضعیت فعلی بازار و چشم‌انداز این گروه از آینده بازار موجب شده است که این فعالان انتظار افت بیشتری را داشته باشند. نکته‌ای که از دیدگاه دو گروه برجسته می‌شود عدم انتظار آنها از افزایش کوتاه‌مدت و نوسان‌های رو به بالای قیمت است.

مقاومت سکه در کانال ۹۵۰

روز گذشته با وجود افت قیمتی دلار، سکه در برابر افت بیشتر از خود مقاومت نشان داد تا بهای این کالای گرانبها هم‌چنان در کانال ۹۵۰ هزارتومان بماند. در ساعات ابتدایی روز یکشنبه سکه در بسته‌های صدتایی در بازار سبزه میدان با نرخ ۹۴۸ هزار تومان معامله شد. این در حالی است که در این هنگام این کالای گرانبها بر تابلوی فروشندگان رسمی ۹۵۰ هزار تومان قیمت خورده بود. در ادامه روز و با افزایش جزئی دلار نسبت به نرخ آغازین روز، قیمت سکه کمی بالا رفت و به ۹۵۱ هزار تومان رسید، رقمی که هزار تومان بیشتر از روز شنبه بود.

تلاقی دو نگاه در بازار دلار

تلاقی دو نگاه در بازار دلار