طرف مقابل لغو یکجای تحریم‌ها را پذیرفته است

گروه دیپلماسی: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران برای شرکت در کنفرانس سالانه (NPT) راهی نیویورک شد تا نگارش متن توافق جامع را که هفته گذشته در هتل کوبورگ وین آغاز شده بود، مجددا از سر بگیرد. در همین ارتباط، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگو با برنامه «نگاه یک» گفت که در مذاکرات وین، بخشی از مسائل ابهام‌زدایی شد و طرف‌های مقابل لغو یکجای تحریم‌ها را پذیرفته‌اند. علی‌اکبر صالحی با بیان اینکه اکنون مذاکرات وارد جزئیات شده است و در لوزان به مفاهیم مشترکی درباره محورهای اصلی مذاکرات از جمله نطنز، فردو و اراک رسیدیم، گفت: «وارد این عرصه شده‌ایم که مفاهیم مشترک به توافق‌نامه تبدیل شود.» مذاکره‌کنندگان ایرانی به سرپرستی سیدعباس عراقچی از روزهای چهارشنبه تا جمعه گذشته در شهر وین اتریش نگارش متن توافق جامع را با موضوع لغو تحریم‌ها آغاز کردند. به گزارش «ایرنا»، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به موضوع انتشار فکت شیت (گزاره برگ) گفت: «توصیفی که از مذاکرات در سخنان مسوولان کشور چه در صدا و سیما و چه در دانشگاه‌ها شد کفایت می‌کند و اکنون که مذاکرات دوباره آغاز شده است، نیازی به گزاره برگ نداریم.» رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: با توجه به فضای عمومی کشور گزاره برگی را آماده کردیم اما گفت وگوی دو ساعته وزیر امور خارجه با برنامه نگاه یک و مطرح شدن همه موارد و گفت وگوی اینجانب با برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو موجب شد گزاره برگ منتشر نشود و همین صحبت‌ها تبدیل به گزاره برگ شد.

علی‌اکبر صالحی در ادامه با اشاره به انتشار گزاره برگ از سوی آمریکایی‌ها گفت: «آمریکایی‌ها در انتشار گزاره‌برگ مذاکرات لوزان درست و نادرست را با یکدیگر قاطی و تشویش فکری ایجاد کردند. در جلسه اخیر معاونان وزیر امور خارجه و کارشناسان در وین، این مسائل مرور و ابهامات تا حدودی برطرف شد.» اظهارات صالحی در شرایطی است که در تازه‌ترین تحول صورت گرفته، شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با نگارش نامه‌ای به رئیس‌جمهوری خواهان انتشار فکت‌شیت مذاکرات سوئیس شدند. در متن این نامه که از سوی یکی از نمایندگان تهران برای امضا در اختیار بقیه قرار گرفته است، از رئیس‌جمهوری خواسته شده که درچارچوب رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی برای روشن‌سازی مذاکرات لوزان سوئیس، وزارت خارجه فکت شیت این مذاکرات را منتشر کند.

تولید سالانه ۲۰ تن آب سنگین

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه گفت وگوی خود با برنامه نگاه یک با اشاره به موضوع آب سنگین گفت: «آب سنگین نیز کالایی راهبردی است که سالانه ۲۰ تن تولید می‌کنیم که رقم قابل توجهی است و بر همین اساس اکنون ۹۰ تن آب سنگین در اختیار داریم که طبق توافق‌نامه قادر خواهیم بود اضافه تولید خود و اورانیوم غنی شده را نیز بفروشیم که امتیازات بسیار بزرگی است.»

فردو؛ ضامن اصل غنی‌سازی

صالحی در پاسخ به این پرسش که اساسا فردو به چه منظور ساخته شد، تاکید کرد: «فردو به‌عنوان تضمین‌کننده و استمراردهنده اصل غنی‌سازی ایجاد شد، نه غنی‌سازی صنعتی که هم اکنون در آن سه‌هزار سانتریفیوژ IR۱ جای می‌گیرد، بنابراین برای ۱۹۰ هزار سو ۱۹۰ هزار ماشین IR۱ نیاز داریم که این مهم در فردو محقق نمی‌شود، چرا که از ابتدا بنایمان به غنی‌سازی صنعتی در این مرکز نبود، بلکه هدف ضمانت اصل غنی‌سازی در صورت تهدید دیگر مراکز بود. او گفت: «ما در مذاکرات درباره فردو محدودیتی پذیرفتیم اما ایزوتوپ تولید خواهد شد.»

توان برگشت سریع

صالحی درخصوص نقض عهد آمریکایی‌ها و از سرگیری غنی‌سازی در فردو گفت: «در صورت نقض عهد ما فقط به اندازه تزریق اورانیوم و بازگشت به روند غنی‌سازی باز مانده‌ایم و سریع می‌توانیم برگردیم.» او گفت: «این موضوع یکی از مواردی است که در قالب ابعاد حقوقی و طی قرارداد‌های محکم تضمینش برقرار می‌شود، برای نمونه ساخت و باز طراحی رآکتور اراک به دست مهندسان ایرانی انجام شده است و در صورت خلف وعده یک بار دیگر این طراحی را انجام خواهیم داد.» صالحی درخصوص زمان احتمالی بازطراحی رآکتور اراک و بهره‌برداری از آن گفت: «در صورت تامین تجهیزات و سوخت حدود ۶ سال دیگر این رآکتور قابل بهره‌برداری خواهد بود، اما اگر این راه را خودمان ادامه دهیم در مورد زمان چیزی مشخص نیست.» عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای افزود: «می‌خواهیم با کمک کشورهای پیشرفته این کار را انجام دهیم تا انتقال تکنولوژی انجام شود و از تامین تجهیزات و بعد تحقیقاتی طرف مقابل نیز استفاده شود.

مذاکرات ظریف با کری و موگرینی

در ادامه گفت‌وگوها بر سر نگارش متن توافق جامع هسته‌ای، تیم مذاکره‌کننده ایران به ریاست محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ساعت ۴ بامداد یکشنبه تهران را به مقصد فرانکفورت و سپس نیویورک ترک کرد. شرکت در کنفرانس سالانه «ان‌پی‌تی» مهم‌ترین برنامه وزیر خارجه ایران در مدت حضور در نیویورک است، ولی در حاشیه آن ملاقات‌هایی با جان کری، همتای آمریکایی خود و فدریکاموگرینی هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و برخی دیگر از وزیران کشورهای ۱+۵ خواهد داشت. کنفرانس معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) روز هفتم اردیبهشت در نیویورک برگزار می‌شود. قرار است وزیر امور خارجه در این کنفرانس سخنرانی کند. ریاست ایران بر جنبش غیرمتعهدها بر اهمیت سخنرانی وزیر خارجه ایران افزوده است.

نظارت مجلس بر توافق هسته‌ای

همزمان با این تحولات، عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی از طرح دو فوریتی مجلس برای تشکیل کمیته هفت نفره نظارت بر متن توافق هسته‌ای خبر داد. حسینعلی حاجی‌دلیگانی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، از امضای طرح دو فوریتی از سوی نمایندگان خبر داد و گفت: «براساس این طرح متن توافق هسته‌ای باید حتما به تصویب مجلس برسد تا قابلیت اجرا پیدا کند.» همچنین رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در تذکری خطاب به رئیس مجلس خواستار معرفی فردی از میان نمایندگان برای حضور در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای شد.

تیم هسته‌ای با قوت به مذاکرات ادامه می‌دهد

در واکنش به خبر طرح دوفوریتی مجلس برای نظارت بر توافق هسته ای، رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران همان‌طور که در گذشته با قدرت به مذاکرات با کشورهای ۱+۵ پرداخته‌اند با قوت نیز به مذاکرات ادامه می‌دهند. به گزارش «ایرنا»، علی‌اکبر ولایتی روز یکشنبه در حاشیه دیدار با رئیس مرکز استراتژیک و مطالعات بوسنی در جمع خبرنگاران این مطلب را در پاسخ به پرسشی درمورد محتوای طرحی دو فوریتی مبنی بر اینکه هرگونه توافق باید به امضای مجلس شورای اسلامی برسد، بیان کرد. او درباره اینکه آیا این طرح مجلس موجب تضعیف تیم هسته‌ای خواهد شد یا در پاسخ به کنگره آمریکا است، افزود: «در بین ملت ما هیچ نوع تفرقه‌ای در مورد مسائل کشور وجود ندارد، بلکه در مسائل اساسی ملت ما همه متحد پشت سر رهبر معظم انقلاب هستند.» ولایتی درباره اینکه با توجه به سفر ظریف به نیویورک و در پیش بودن مذاکرات در آینده آیا بهتر نیست تیم هسته‌ای نسبت به اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر بازدید از مراکز نظامی ایران، هشدار دهد، گفت: «هشدارهای لازم قبلا توسط مقامات ارشد کشور و رهبر معظم انقلاب داده شده است.»