گونه های کم یاب رو به نایابی
دنیای اقتصاد، ضحی زردکانلو - تلف شدن حیوانات، قطع درختان و از بین رفتن یا بهتر بگویم از بین بردن محیط زیست، خشکسالی و ... از آن دسته اخباری است که به ندرت با حس نگرانی و مسئولیت به یکدیگر منتقل می‌کنیم، چیدن گلها و شکوفه‌ها، آزار و اذیت گربه‌های خیابانی، ترس گنجشکها از آدمها، زباله های ریخته شده در گوشه و کنار شهر، حال چند نفر از ما را بد می‌کند و وادارمان می‌کند به واکنش نشان دادن و مقابله کردن؟ به راستی چرا اهمیت حیات و بقای هرچیز جز خودمان برایمان رنگ باخته است؟ این روزهایی که از سال جدید گذشته، یک روزش با سگ کِشی و سگ کُشی راننده پراید گذشته است، یک روز با تزریق ماده‌ای مهلک به سگهای ولگرد در شیراز، یک روز با تلف شدن پلنگ ایرانی در
تربت جام، یک روز ایلام، یک روز کرمان، یک روز کازرون، یک روز فارس و حالا در سرخس گذشته است و به جایی هم بر نخورده است.
در کمتر از دو ماه شش قلاده پلنگ کم یاب ایرانی تلف می‌شوند و آب از آب تکان نمی‌خورد، نه دادگاهی برای خون خواهی‌شان تشکیل و نه مجرمی خواستار بخشش و عفو می‌شود. طبعا باید به سراغ مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان رفت و از چند و چون ماجرا آگاه شد، اما شاید سراغ وزیرها و مدیرکل‌های آموزش و پرورش را باید گرفت تا در تجدید نظر کتاب‌های درسی، از مهربان بودن با محیط زیست و دوستی با حیوانات بیشتر حرف بزنند و بیشتر سوال امتحانی طرح کنند!
انعکاس اولیه خبر
پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران درخصوص دو پلنگی که در منطقه خراسان تلف شده اند، نوشت: سه شنبه ۹۴/۲/۱یک پلنگ در حاشیه روستای چشم آزاد در شهرستان تربت جام و روز سیزدهم فروردین ماه سال جاری یک پلنگ ایرانی در نزدیکی روستای چهچهه واقع در منطقه حفاظت شده جنگل خواجه در شهرستان سرخس خراسان رضوی از بین رفته است.
نتایج بررسی های اولیه نشان می دهد که این پلنگ‌ها بر اثر استفاده از لاشه آغشته به سم مسموم شده و پس از طی مسافتی هنگام بالا رفتن از یک دره توان خود را از دست داده و تلف شده است.
کهولت سن، علت مرگ پلنگ
شواهد موجود و رد ناخن ها بر روی زمین بیانگر آن است که پس از تاثیر سم، پلنگ از ادامه حرکت به سمت بالای دره بازمانده و چند متر بر خلاف جهت شیب روی زمین کشیده شده و سپس تلف شده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست تربت جام ضمن تایید این خبر گفته است: به دنبال دریافت گزارش مردمی مبنی بر مشاهده لاشه یک پلنگ در حاشیه روستای چشم آزاد از توابع شهر صالح آباد، عازم محدوده مذکور شدیم و لاشه پلنگ را جهت بررسی و تحقیقات تکمیلی به اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی انتقال دادیم.
از این رو با مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان رضوی در خصوص علت تلف شدن شش پلنگ ایرانی در کمتر از دو ماه صحبت کردیم، حمید صالحی به «دنیای اقتصاد» گفت: من اطلاعی از تلف شدن شش پلنگ در سطح کشور ندارم اما درخصوص علت تلف شدن پلنگی در منطقه سرخس باید بگویم که به علت کهولت و پیری از بین رفته است و زمانی که لاشه پلنگ تربت جام به دست ما رسید مدت زمان زیادی از تلف شدنش گذشته و کاملا متلاشی شده بود و هنوز نتوانستیم علت مرگ را مشخص کنیم. صالحی با تکذیب جراحت پلنگها بر اثر شلیک گلوله ادامه داد هیچ آثاری از زخم گلوله در بدن این جانوارن مشاهده نشده است.
وی همچنین گفت: تعداد قلاده‌های این گونه در سطح استان پراکنده است. صالحی تعداد مشخصی را برای این گونه نایاب در استان عنوان نکرد.