ایرنا- مراسم گرامیداشت روز شیخ بهایی و روز معمار، با حضور جمعی از دانشجویان و اساتید دانشگاه ها در دانشگاه خیام مشهد برگزار شد یکی از اساتید معماری دانشگاه تهران در این مراسم با گرامیداشت یاد شیخ بهایی گفت: ویژگی های اصلی معماری ایرانی در جهان تجلی یافته است. ابوالفتح سپانلو افزود: متاسفانه معماران ایرانی در سال های بعد از انقلاب نتوانسته اند از این گنجینه ارزشمند به درستی استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه تاریخ گذشته معماری ایران باید مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد، اظهار کرد: آثار تاریخی ایران در طول سال های گذشته بارها توسط اقوام نابود شد اما مهندسان این مرز و بوم بناها و اثرهای تاریخی بسیار خلق کردند.
وی با انتقاد از فعالیت های صورت گرفته توسط مهندسان و معماران در سال های اخیر گفت: عده ای به دنبال این هستند که معماری سنتی را از مردم دور کنند .
سپانلو افزود: باید نگاه به آینده در ساخت و ساز و پروژه های شهری مشهد دنبال شود اما نباید ما را از تاریخچه و فرهنگ ایرانی خود دور کند.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: باید به جای
آپارتمان سازی به سوی خانه های ویلایی متراکم پیش برویم تا بتواند حال و هوای گذشته را برای ما زنده نگه دارد.
وی خاطر نشان کرد: پروژه ای در اطراف باغ نادری مشهد بر اساس معیارهای ایرانی در حال ساخت است که به نظر می رسد می تواند به عنوان یک الگو در کشور معرفی شود.