واکنش‌ها در خراسان رضوی به استانی شدن انتخابات مجلس
دنیای اقتصاد، گروه سیاسی- دوم اردیبهشت بود که نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی به کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس رأی مثبت دادند؛ طرحی که با 149 رأی موافق، 69 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 233 نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید و قرار بر این شد برای بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها ارجاع شود و در نهایت به صورت دو شوری در مجلس مورد بررسی قرار گیرد. بر اساس این طرح حوزه‌های انتخابیه شهرستانی تبدیل به حوزه‌های استانی می‌شود و نامزد یا نامزدهایی که حداقل ۱۵ درصد آراء صحیح مأخوذه حوزه انتخابیه را کسب کنند و بالاترین رأی را در کل استان به دست آورند، نماینده یا نمایندگان استان از آن حوزه انتخابیه محسوب می‌شوند.
این طرح از جمله طرح‌هایی بود که صرف نظر از موافقت‌ها و مخالفت‌ها در صحن علنی مجلس، پس از تصویب نیز واکنش‌هایی را به دنبال داشت. در این گزارش نگاهی به برخی از این واکنش‌ها انداخته‌ایم.

ظفرزاده: استانی شدن انتخابات
نگاه نمایندگان را ملی‌تر می‌کند
نماینده اسبق مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی که از موافقان مصوبه استانی شدن انتخابات مجلس است، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با بیان اینکه این طرح نیز همانند هر طرح یا مصوبه دیگر مزایا و معایبی دارد، در این زمینه گفت: به نظر من در سال‌های اخیر، نگاه نمایندگان مجلس ما از وجوه کلان و ملی بیشتر معطوف به منطقه‌ای است.
علی ظفرزاده با بیان اینکه منظور از منطقه، خراسان یا شرق کشور نیست بلکه در این‌جا مناطق بسیار محدودتر است، اظهار کرد: نگاه برخی نمایندگان به اندازه‌ای محدود شده است که تنها شهرستان خود را می‌شناسند و مباحث کشاورزی، دامپروی، آبخیزداری و مسائلی از این دست را دنبال می‌کنند که برخی از آن‌‌ها ممکن است تأثیری غیر از جمع‌آوری آرا نداشته باشد.
نماینده ششمین دوره مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه منطقه‌ای شدن نگاه‌ها آسیب‌هایی را ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: با این نگاه، بودجه‌های ملی ریز شده و به استان‌ها اختصاص می‌یابد و این در حالی است که این بودجه‌های ریز شده گاهی حتی برای یک پروژه هم کافی نیست لذا اقدامات و پیگیری‌های نمایندگان بیشتر معطوف به رأی و معطوف به منطقه می‌شود.
ظفرزاده با بیان اینکه اگرچه این مساله از این منظر که مسائل منطقه پیگیری می‌شود، خوب است، افزود: اما راه‌های دیگری نیز برای پیگیری آن‌ها وجود دارد؛ برای مثال دستگاه‌های اجرایی هر استان که وظیفه پیگیری این مسائل را دارند، می‌توانند به آن‌ها بپردازند و می‌توان این اختیارات را از کشور به استان بلوکه کرد و در آنجا یک شورای استانی تشکیل داد؛ با این اقدام توزیع بودجه‌ها به جای اینکه از تهران صورت گیرد، به تناسب نیازها، ظرفیت‌ها و با کار کارشناسی در شهرستان‌ها توزیع می‌شود.
نماینده اسبق مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر سازوکارها و الزاماتی در کنار این طرح دیده شود، من موافق این طرح هستم، عنوان کرد: یکی از الزامات این است که توزیع بودجه و اعتبارات و اختیارات از تمرکز خارج شود و به استان‌ها بیاید؛ وی اضافه کرد: در این شرایط نماینده کار ملی انجام می‌دهد زیرا به تنهایی به منطقه خود فکر نمی‌کند و در تصمیمات، کل استان را در نظر می‌گیرد. pic۱
ظفرزاده ادامه داد: نماینده باید استعدادها، ظرفیت‌ها و مشکلات استان خود را بشناسد نه اینکه به یک محدوده کوچک محدود شود زیرا این امر تبعات خود را دارد.
نماینده ششمین دوره مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ممکن است زمانی که یک نماینده از یک شهرستان انتخاب می‌شود، گفته شود یک گروه خاص به وی رأی داده‌اند اما با استانی شدن انتخابات، قبیله‌گرایی کمرنگ و نگاه مردم و نمایندگان ملی‌تر می‌شود. وی اضافه کرد: با تصویب و اجرای این طرح افرادی که وارد مجلس می‌شوند، می‌توانند نظر تمام گروه‌ها، اقوام و سلیقه‌های فکری را جلب کنند.

مظفری: استانی شدن انتخابات
باعث قوی شدن احزاب می‌شود
نماینده سابق مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اظهار کرد: با کلیات طرح موافق هستم مشروط بر تصویب تبصره‌هایی که سه سال قبل در طرح اولیه نمایندگان ارائه شده و اشاره کرده بودند به شکلی مناطق و شهرستان‌ها نیز در انتخابات دخالت داشته باشند. pic۲
غلامحسین مظفری با اشاره به اینکه عموما نمایندگان مجلس با کلیات این موضوع موافق هستند، خاطرنشان کرد: اگر انتخابات مجلس استانی شود، شأن تصمیم‌گیری آن ملی‌تر و نقش احزاب، گروه‌ها و تشکل‌های غیردولتی بیشتر می‌شود با این حال باید نگران دخالت تشکل‌های دولتی و رسمی هم بود زیرا این امر ممکن است خطری باشد که این طرح خوب را با مشکلاتی مواجه کند.
فرماندار نیشابور تصریح کرد: اگر بخواهیم کشور به سمتی پیش برود که در بلندمدت آثار و تبعات خوبی برای مردم داشته باشد باید در مجموع احزاب قوی در کشور شکل بگیرد. وی با اعتقاد بر اینکه تعدد احزاب خوب است اما زیاد بودن تعداد احزاب خوب نیست، عنوان کرد: باید دو، سه حزب قوی داشته باشیم که برنامه بدهند و مردم مطابق برنامه‌ها از آن‌ها بازخواست کنند.
مظفری با تأکید بر اینکه استانی شدن انتخابات باعث شکل‌گیری و قوی شدن احزاب می‌شود، اظهار کرد: با این اقدام لیست‌ها در استان‌ها رأی می‌آورند و این امر باعث افزایش همگرایی درون احزاب و گروه‌های سیاسی می‌شود.
نماینده سابق مردم نیشابور در مجلس با بیان اینکه احزاب باید پس از ورود به مجلس پاسخگوی شعارهای انتخاباتی خود باشند، تصریح کرد: حتی زمانی که دولت‌ها هم شکل می‌گیرند، فردی به عنوان رئیس‌جمهور برنامه‌های خود را ارائه می‌دهد اما بعد عملا یک حزب قوی پاسخگو نبوده و این مسأله به نفع کشور نیست؛ وی تأکید کرد: معتقدم اگر احزاب خوب شکل بگیرند و بعد پاسخگو باشند، استانی شدن انتخابات به نفع کشور خواهد بود.
مظفری در واکنش به برخی انتقادات مبنی بر اینکه «استانی شدن انتخابات به ضرر شهرستان‌های کوچک است»، گفت: طبیعتا بی‌تأثیر نیست. برطرف شدن نیازهای شهرستان‌های کوچک گاهی نیازمند پیگیری ویژه نمایندگان مجلس بود و با استانی شدن انتخابات این احساس دست می‌دهد که به دلیل اینکه رأی شهرستان‌ها در انتخاب نماینده چندان تعیین کننده نیست، ممکن است به شهرستان‌ها توجه کمتری شود.
فرماندار نیشابور ادامه داد: باید برای این انتقادات راهکارهایی ارائه شود برای مثال مسائل شهرستان‌ها باید از طریق شوراهای محلی پیگیری شود و مجلس باید شأن قانونگذاری داشته باشد و وارد مسائل اجرایی نشود زیرا منافع این طرح برای کشور بیشتر از معایب آن است.

رجایی: استانی شدن انتخابات
به ضرر شهرستان‌های کوچک استpic3
به گزارش ایسنا، نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از طرح استانی شدن انتخابات گفت: این طرح نکات مثبت و منفی دارد؛ مثبت از این جهت که وقتی انتخابات استانی باشد، نماینده‌های شاخص‌تر و قوی‌تر امکان رأی آوردن پیدا می‌کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رجایی با بیان اینکه با استانی شدن انتخابات دید ملی در نمایندگان ایجاد می‌شود، اظهار کرد: اما از نقاط ضعف آن می‌توان به بالا رفتن هزینه‌های تبلیغاتی اشاره کرد؛ شاید یک نامزد انتخابات به تنهایی توان مالی تبلیغات را در انتخابات نداشته باشد، بدین جهت یا باید وابسته به یک فرد قدرتمند و ثروتمند باشد یا خودش از نظر مالی بسیار قوی باشد.
نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کسی که می‌خواهد اینقدر در انتخابات هزینه کند و به مجلس بیاید دیگر معلوم نیست چه اهدافی در سر دارد، افزود: چرا که مجلس هم درآمد آنچنانی ندارد.
رجایی با اشاره به اینکه مسأله بعدی این است که با اجرای این طرح شهرستان‌های کوچک ممکن است آسیب ببینند، خاطرنشان کرد: ممکن است دو نماینده با هم رقابت کنند که یکی 20 درصد آراء شهرستان و دیگری 80 درصد آرا را از آن خود کرده باشد؛ حالا اگر نماینده‌ای که 20 درصد آراء شهرستان را از آن خود کرده باشد، 15 درصد رأی استان را نیز بیاورد به عنوان نماینده شهرستان انتخاب می‌شود؛ اما طبیعتا آن نماینده باید تعهد و تدین داشته باشد و بگوید با اینکه رأی من در استان بیشتر بوده اما چون من نماینده این شهر هستم وظیفه شرعی و اخلاقی من است که به این شهر خدمت کنم؛ اگر این تعهد ضعیف شود آن وقت ممکن است این نماینده بگوید من از سایر استان رأی آوردم و دیگر نیازی نیست برای این شهرستان تلاش کنم.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این طرح به کمیسیون برگشت تا اصلاحاتی در آن صورت گیرد، تصریح کرد: من نیز از مخالفان این طرح بودم و به نظرم از مهم‌ترین نکات منفی این طرح هزینه‌های بالا و متضرر شدن شهرستان‌های کوچک است در صورتی که نمایندگان آنان تعهد شرعی و اخلاقی نداشته باشند.

قاضی‌زاده: استانی‌شدن انتخابات
سبب افزایش اختیارات دولت محلی می‌شودpic4
به گزارش تسنیم، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: استانی شدن انتخابات سبب رشد ماهیت ملی و بلوغ مجلس و افزایش اختیارات دولت محلی می‌شود.
سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در خصوص طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی در واقع ترکیبی از استانی و شهرستانی شدن انتخابات است. وی افزود: در این طرح نمایندگان باید در حوزه انتخابیه خود موفق به کسب آراء مردمی شوند.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با تاکید بر اینکه استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی سبب رشد جایگاه مجلس و جامعیت بخشیدن به جایگاه نمایندگان مردم در خانه ملت می‌شود، خاطرنشان کرد: استانی شدن انتخابات خانه ملت سبب افزایش شور و نشاط و مشارکت مردمی، ائتلاف‌ها و جریان‌های مختلف در برگزاری انتخابات می‌شود.
قاضی‌زاده با بیان اینکه هر طرح و برنامه‌ای دارای جنبه‌های مثبت و منفی است و این طرح هم از مسأله مستثنی نیست، خاطرنشان کرد: طرح استانی شدن انتخابات سبب رشد ماهیت ملی و بلوغ مجلس می‌شود.
عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی تصریح کرد: با این طرح اختیارات دولت‌های محلی افزایش پیدا می‌کند و سبب واگذاری بخشی از اختیارات نمایندگان مجلس به نمایندگان شورای شهرستان‌ها می‌شود.
قاضی‌زاده عنوان کرد: در پی اجرای طرح استانی شدن مجلس شورای اسلامی شاهد تحولات بسیاری و بالندگی در مجلس خواهیم بود.

بنی‌هاشمی: استانی شدن انتخابات
قانون‌گذاری را عمیق‌تر می‌کند
به گزارش ایسنا، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص طرح استانی شدن انتخابات مجلس با بیان اینکه این مصوبه، قانون‌گذاری را عمیق‌تر می‌کند، گفت: جامعه ایرانی در حال رشد است؛ افرادی که در شهرستان‌های کوچک زندگی می‌کنند قابلیت این را دارند که بتوانند در سطح مسائل ملی، منافع ملی خود و کشور را دنبال کنند.pic5
سید هاشم بنی‌هاشمی ادامه داد: وقتی نماینده تنها در یک شهر کوچک نمایندگی می‌کند مردم هم فقط مسائل منطقه خودشان را در حد ظرفیت و توان منطقه‌ای خود می‌بینند که در این صورت قاعدتا رشدی به وجود نمی‌آید. وی تصریح کرد: در ابتدای پیروزی انقلاب مشکلاتی زیادی در مناطق کوچک‌تر داشتیم و امکاناتی مثل آب و برق در ۸۰ یا ۹۰ درصد این مناطق وجود نداشت، اما حالا برعکس شده نیازمندی‌ها در مناطق کوچک مرتفع‌تر شده و لازم است یک همبستگی بیشتری میان مناطق کوچک‌تر ایجاد شود تا در مقیاس بزرگ‌تر عمل کنند.
این عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی با تاکید بر اینکه طرح استانی شدن انتخابات این امکان را می‌دهد تا مردم مناطق کوچک‌تر در مقیاس‌های بزرگ تصمیم‌گیری کند، نه فقط در مقیاس‌های محلی، افزود: قاعدتا وقتی در مقیاس‌های بزرگ استانی مردم می‌توانند تصمیم‌گیری کنند این اثر نکات مثبت متقابل خواهد داشت و این همکاری مشترک باعث رشد مردم این مناطق می‌شود.
بنی‌هاشمی با بیان اینکه نمایندگان هم مسائل منطقه کوچک‌تر خودشان را در مقیاس کشوری و بزرگ‌تر دنبال می‌کنند، گفت: بدین جهت تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری عمیق‌تر می‌شود و می‌توان تصمیمات را منطقی‌تر جلوه داد؛ به موازات آن مجموعه‌های محلی مثل شورای شهر و روستا می‌توانند رشد پیدا کنند و از اختیاراتشان استفاده بیشتری ببرند.نماینده مردم مشهد در مجلس با اشاره به اینکه افرادی که در شهرستان‌ها نامزد می‌شوند، خیلی بیشتر از کسانی که در شهرستان‌های بزرگ نامزد انتخاباتی می‌شوند هزینه می‌کنند،‌ اظهار کرد: در شهرهای بزرگ احزاب به مقوله انتخابات ورود پیدا می‌کنند و لیست ارائه می‌دهند و افراد بر اساس همکاری‌های جمعی در ارتباط با مردم قرار می‌گیرند و مردم هم در این همکاری جمعی پیش می‌روند در حالی که در مناطق کوچک افراد انفعالی عمل می‌کنند.

پژمانفر: ابهامات طرح استانی شدن انتخابات باید برطرف شودpic۶
به گزارش تسنیم، عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی با بیان اینکه نگرانی‌ها و ابهامات طرح استانی شدن انتخابات مجلس باید برطرف شود، گفت: طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی در مجلس قبل نیز مطرح بود و مسأله جدیدی نیست اما به دلیل معایبی که در آن وجود داشت، در مجلس گذشته از دستور کار خارج شد.حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر عنوان کرد: در حال حاضر نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعضا با مشکلاتی روبرو هستند که مأموریت ملی آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و مسائل منطقه‌ای و شهرستانی گاهی سبب می‌شود که آن نگاه کلان مورد نیاز ایجاد نشود.
نماینده مردم مشهد در مجلس با بیان اینکه برخی از نمایندگان معتقد هستند که استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی سبب بالارفتن طراز نمایندگان مجلس می‌شود، عنوان کرد: از سوی دیگر شاهد هستیم که هنوز سازوکارهای لازم برای این مسأله مهیا نشده است و شاید یکی از دلایل این مسأله این باشد که جریان‌های حزبی قوی و ریشه‌دار هنوز در کشور شکل نگرفته است.
پژمانفر تاکید کرد: اشکالات این طرح باید مورد بررسی قرار بگیرد و به همین دلیل مجلس این مسأله را به عنوان طرح یک فوریتی مورد بررسی قرار داد و سپس طرح به کمیسیون ارجاع داده شد تا مورد بررسی بیشتر قرار گیرد. وی با بیان اینکه اگر نسبت به این موضوع اصلاحاتی انجام شود و نگرانی‌ها و ابهامات مطروحه در آن برطرف شود موافق این طرح هستم اما اگر این ابهامات برطرف نشود با آن مخالف هستم، تصریح کرد: این طرح ممکن است دارای آثار و پیامدهای قومیتی و منطقه‌ای و امنیتی باشد و مجلس برای بررسی دقیق آن نیاز به زمان بیشتری دارد.
انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی هفتم اسفند ماه سال جاری برگزار خواهد شد و در صورت تصویب نهایی طرح استانی شدن انتخابات مجلس، در دهمین دوره انتخابات اجرا خواهد
شد.