تورم پیش‌نگر تک‌رقمی شد

گروه بازار پول: آمار بانک مرکزی از شاخص بهای تولید‌کننده نشان می‌دهد در فروردین‌ماه سال‌جاری تورم نقطه‌به‌نقطه شاخص بهای تولید‌کننده به ۹/ ۸ درصد رسیده است که این رقم کمترین مقدار طی ۴ سال و ۹ ماه گذشته بوده است. همچنین تورم متوسط تولید‌کننده در فروردین‌ماه سال‌جاری به ۸/ ۱۴ درصد رسیده که این مقدار نیز رکورد کمترین مقدار در ۴ سال و ۲ ماه گذشته را به نام خود ثبت کرده است.

علاوه بر این، گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در فروردین‌ماه تورم نقطه‌به‌نقطه خدمات تولید‌کننده با ثبت رقم ۹/ ۱۴ درصد نسبت به تورم بخش کالا (زیر ۱۰ درصد) بیشتر بوده است. در ادبیات اقتصادی از شاخص تولید‌کننده به عنوان یک شاخص پیش‌نگر (Leading Indicator) یاد می‌شود به این معنی که با بررسی این شاخص می‌توان از سطح تغییر قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات مصرفی یا تورم اطلاع کسب کرد. به بیان دیگر، هر افزایش یا کاهش قیمت در شاخص بهای تولید‌کننده با یک وقفه زمانی در شاخص بهای مصرف‌کننده نیز مشاهده می‌شود.

جدیدترین آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد شاخص بهای تولید‌کننده در فروردین‌ماه به عدد ۲۰۹ رسیده است. در نتیجه تورم ماهانه تولید‌کننده در نخستین ماه سال‌جاری به ۲/ ۰ درصد افزایش یافته است. این روند در ادامه تورم پایین ماه‌های گذشته بوده که نشان می‌دهد شاخص بهای تولید‌کننده در ماه‌های سال گذشته روند با ثباتی را پشت‌سر گذاشته است. بر اساس آمار منتشر شده تورم ماهانه شاخص تولید‌کننده در دی‌ماه معادل صفر درصد، در بهمن‌ماه معادل منفی ۸/ ۰ درصد و اسفندماه معادل ۴/ ۰ درصد بوده است. بانک مرکزی در کنار تورم ماهانه تولید، آمار مربوط به رشد نقطه‌به‌نقطه را نیز منتشر کرده است. رشد نقطه‌به‌نقطه، تغییر شاخص بهای تولید‌کننده را در فروردین‌ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل در نظر می‌گیرد. طبق آمارها، تورم نقطه‌به‌نقطه تولید‌کننده در نخستین ماه سال‌جاری به ۹/ ۸ درصد رسیده است. این رقم برای اسفندماه سال گذشته معادل

۳/ ۱۱ درصد بوده است. به این ترتیب طی یک ماه حدود ۴/ ۲ واحد درصد از تورم نقطه‌به‌نقطه این شاخص کاسته شده است.

همچنین بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد تورم نقطه‌به‌نقطه تولید‌کننده پس از ۴ سال و ۹ ماه به زیر ۱۰ درصد نزول کرد و تک‌رقمی شد که این روند یک رکورد محسوب می‌شود. علاوه‌بر این نکته قابل توجه در کاهش تورم نقطه‌به‌نقطه تولید بوده است؛ به‌نحوی‌که این متغیر در خردادماه ۹۲ معادل ۴۹ درصد بوده است، اما پس از ۲۳ ماه حدود ۴۰ واحد درصد از سطح تورم نقطه‌به‌نقطه تولید‌کننده کاسته شده است. سومین شاخص مهم اعلام شده از سوی بانک مرکزی، تورم متوسط تولید‌کننده است. این شاخص دارای حافظه ۲۴ ماهه است، به نحوی که رشد شاخص را در ۱۲ ماه منتهی به فروردین سال‌جاری نسبت به ۱۲ ماه منتهی به فروردین سال گذشته در نظر می‌گیرد. بر این اساس در فروردین‌ماه تورم متوسط تولید‌کننده به ۱/ ۱۴ درصد رسیده است، حال آنکه در اسفندماه سال گذشته این مقدار معادل ۸/ ۱۴ درصد گزارش شده بود.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، مقدار تورم متوسط تولید‌کننده در فروردین سال‌جاری در ۴ سال و ۲ ماه گذشته کمترین مقدار بوده است که تایید می‌کند سطح تورم پیش‌نگر کاهش قابل توجهی داشته است. بانک مرکزی در کنار آمار درصد تغییر شاخص بهای تولید‌کننده، گزارش خلاصه نتایج شاخص بهای تولید‌کننده را منتشر کرد. در این گزارش آمار تغییرات گروه‌های اصلی و اختصاصی کالا و خدمات تولید‌کننده انعکاس یافته است. در این گزارش می‌توان در گروه‌های اختصاصی دو گروه کالایی «کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری» و «صنعت» را مشاهده کرد، همچنین یک گروه «خدمات» وجود دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در دو بخش کالای کشاورزی و ساخت، تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین‌ماه تک‌رقمی بوده است (کشاورزی معادل ۷/ ۹ درصد، ساخت معادل ۱/ ۵ درصد)، اما تورم خدمات تولیدی نسبت به بخش کالا بیشتر رشد کرده و معادل ۹/ ۱۴ درصد بوده است. این موضوع نشان می‌دهد تورم بخش خدمات نسبت به بخش کالا در سطح بالایی بوده است.