گروه بورس- همایون دارابی: در حالی که بازار در روز شنبه و یکشنبه نشانه‌هایی از بهبود شرایط را به نمایش گذاشته بود اعلام ناگهانی عرضه اولیه پتروشیمی مبین در شامگاه یکشنبه بازار را دچار شوک تامین نقدینگی کرد تا سرعت افت تشدید شود. در شرایطی که در خلال چند هفته گذشته نحوه عرضه‌های اولیه در بورس با انتقادهای متعددی از جمله اعلام ناگهانی عرضه‌های اولیه و نبود برنامه‌ای بلند‌مدت برای زمان‌بندی عرضه‌ها و نحوه اجرای کشف قیمت عرضه‌های اولیه مواجه بود، اعلام عرضه شرکت پتروشیمی مبین بار دیگر مسائل گریبانگیر عرضه‌های اولیه را تشدید کرد. در حالی که بازار سهام روزهای شنبه و یکشنبه شاهد ارزش معاملات زیر صد میلیارد تومان بود و دیروز نیز ارزش معاملات بورس به حدود ۱۰۱میلیارد تومان رسید اعلام عرضه مبین که نقدینگی نزدیک به ۳۰۰میلیارد تومان را در بر می‌گیرد وضعیت نقدینگی بازار را مجددا دستخوش تلاطم و مازاد عرضه کرد. اکثر کارشناسان بازار ضمن استقبال از ورود شرکت‌های جدید به بازار سرمایه خواهان اعلام تقویم عرضه‌های اولیه و تغییر روش کنونی در عرضه ۵درصد سهام شرکت در روز اول و با نظام سهمیه‌بندی کنونی هستند. از دیدگاه این گروه روش کنونی عرضه اولیه روشی قدیمی و غیر‌متناسب با وضعیت بازار است. در همین حال عرضه شرکت پتروشیمی مبین که انتظار می‌رود با استقبال خوبی از سوی بازار همراه شود موضوع خروج نقدینگی از بازار را نیز به همراه خواهد داشت. هر‌چند انتظار می‌رود برخی از شرکت‌های پتروشیمی با حضور در میان خریداران پول جدیدی را وارد بازار کنند اما به دلیل نیاز مالی سهامدار عمده برای تامین بودجه طرح‌های توسعه‌ای به نظر می‌رسد بخشی از نقدینگی خارج شود.در همین حال با عرضه مبین و در آینده شرکت‌های بوعلی، فجر و برزویه بازار درک بهتری نسبت به پتانسیل‌های هلدینگ خلیج فارس به‌عنوان سهامدار عمده خواهد داشت.

دیروز تحت همین شرایط شاخص کل بورس اوراق بهادار با ۶۳۲ واحد افت وارد کانال ۶۵ هزار واحد شد و در انتهای معاملات به رقم ۶۵هزار و ۵۷۷واحد رسید.

در گروه بانکی، جدیدترین اطلاعات و صورت‌های مالی بانک گردشگری نشان می‌دهند این بانک ۶۰۰ میلیارد تومانی حاضر در فرابورس با وضعیت سختی همراه شده است.اطلاعات و صورت‌های مالی میان‌دوره‌‌‌ای منتهی به اسفند سال گذشته این بانک نشان می‌دهند با توجه به پیش‌بینی حسابرسی‌شده، سود هر سهم سال مالی ۹۴ و پیش‌بینی ۱۹۷ ریال سود هر سهم برای سال مالی جاری، «وگردش» در دوره سه ماه آخر سال گذشته، برای هر سهم ۱۴۶ ریال زیان محقق کرده است. همچنین در ذیل صورت سود و زیان مربوط به عملکرد واقعی سالانه حسابرسی شده سال مالی ۹۳ سرمایه قدیم و ۴۰۰ میلیارد تومانی ارائه شده اما با توجه به سرمایه جدید ۶۰۰ میلیارد تومانی، سود هر سهم ۲۵ ریال است.

این درحالی است که زیان انباشته بانک گردشگری در ۲۹ اسفند سال گذشته ۱۴۱/ ۱ میلیارد تومان و معادل ۲۸ درصد سرمایه آن است. در بازار دیروز همچنین اعلام شد دو شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) و روز دارو آماده اعمال افزایش سرمایه شدند. در گروه لبنی، شفاف‌سازی کالبر دیروز این نماد را تا صف فروش پیش برد اما این صف فروش جمع‌آوری شد. در گروه فولادی دیروز هرمز صدرنشین صف فروش بود. در گروه پالایشی نیز نمادهای عمده با صف فروش همراه بودند. پالایشگاه لاوان نیز در پیش‌بینی سود سال آینده خود ۱۹درصد کاهش را اعلام کرد. همچنین شاوان برای سال ۹۴ مبلغ ۱۵۷ ریال سود اعلام کرد. در گروه بیمه‌ای دیروز خبرهای اولیه حکایت از آن داشت که با اعلام بیمه مرکزی، تنها ۴ شرکت از جمله بیمه ملت و اتکایی ایرانیان مجاز به بیمه‌گری اتکایی در سال ۱۳۹۴ هستند و سایر شرکت‌ها از جمله بیمه آسیا، البرز، دانا و پارسیان که در سال گذشته مجوز اتکایی داشته‌اند، در سال ۱۳۹۳ حق بیمه‌گری اتکایی ندارد. بیمه اتکایی از فعالیت‌های سودآور بیمه‌گری در صنعت بیمه ایران است و شرکت‌های بیمه برای بیمه اتکایی، باید حداقل

۴ هزار میلیارد ریال سرمایه داشته باشند.