دنیای اقتصاد: پس از بیانیه لوزان و رقابت شرکت‌های غربی در بازگشت به ایران، در گزارشی بلومبرگ به ۱۲ کمپانی بزرگ غربی اشاره دارد که در انتظار لغو تحریم‌ها و بازگشت به ایران هستند. شرکت‌های نفتی و خودرو‌سازی از جمله شرکت‌هایی هستند که از لغو تحریم‌ها منتفع خواهند شد. در این گزارش تصریح شده است که بعد از امیدهایی که برای احتمال لغو تحریم‌های ایران وجود دارد، ایران در حوزه‌هایی غیر از انرژی نیز نیاز به جذب سرمایه‌گذاری دارد. خودروسازان، تولید‌کنندگان هواپیما و توتون و تنباکو از جمله شرکت‌هایی هستند که براساس این گزارش، این احتمال می‌رود در صورت دستیابی به توافق جامع هسته‌ای، در ایران سرمایه‌گذاری کنند. شرکت‌هایی نظیر توتال، بی‌پی، رویال‌داچ‌شل و اکسون‌موبیل همگی دارای سرمایه و تخصص هستند که می‌توانند در ایران مورد استفاده قرار گیرند. بر اساس این گزارش ایران بزرگ‌ترین‌ ذخایر گازی و چهارمین ذخایر نفت جهان را دارا است، اما با این حال اقتصاد ۳۷۰ میلیارد دلاری این کشور بخش‌های مهمی جز بخش هیدروکربنی نیز دارد.

بر‌اساس این گزارش ایران ۷۷ میلیون جمعیت دارد که مردم این کشور برای مدت بیش از ۱۰ سال از ارتباط با کشورهای غربی به دور بوده‌اند.

در ادامه به معرفی ۱۲ شرکت می‌پردازیم که به عقیده تحلیلگران، چشم به بازگشت ایران به تجارت بین‌المللی دوخته‌اند.

شرکت بوئینگ: این شرکت در آوریل ۲۰۱۴ یک مجوز کوتاه مدت برای صادرات قطعات هواپیما به ایران بعد از لابی‌گری با دولت آمریکا دریافت کرد.

هاوارد روبل، تحلیلگر موسسه جفریز در نیویورک در این خصوص گفت: «ناوگان حمل و نقل هوایی ایران بسیار قدیمی است و واضح است که از فناوری مدرن غربی منتفع خواهد شد.»

شرکت بریتیش امریکن توباکو: براساس تحلیل‌های این شرکت، ایران بزرگترین بازار توتون خاورمیانه را دارد. کنت شی، تحلیلگر موسسه بلومبرگ اینتلیجنس گفت: «شرکت‌های چند‌ملیتی نظیر شرکت‌های توتون از لغو تحریم‌ها به حدی منتفع خواهند شد که موجب تحرک فعالیت‌های اقتصادی خواهد شد و باعث می‌شود مصرف‌کنندگان، کالاهای مصرفی خریداری کنند.»

شرکت‌های بی‌پی، انی، رویال‌داچ‌شل، استات‌اویل، اکسون‌موبیل: بیژن نامدار‌زنگنه وزیر نفت ایران از زمان انعقاد توافق اولیه ایران با قدرت‌های جهانی در نوامبر ۲۰۱۳، در جست‌وجوی متقاعد کردن شرکت‌های بزرگ نفت و گاز برای سرمایه‌گذاری در ایران است. بسیاری از پروژه‌هایی که شرکت‌های بزرگ نفتی قبل از تحریم‌ها در ایران آغاز کرده‌اند، انجام نشده است و این امر طبق گفته فیلیپ چلادک، تحلیلگر موسسه بلومبرگ اینتلیجنس، موجب هموار کردن مسیر احیای سرمایه‌گذاری در ایران خواهد شد.

شرکت دایملر: بزرگترین تولید‌کننده خودروهای باری جهان در انتظار نتیجه مذاکرات هسته‌ای است تا پس از بسته شدن دفتر خود در تهران برای ۴ سال، در مورد طرح‌های آینده خود در این کشور تصمیم‌گیری کند.

شرکت پژو: این شرکت در حال مذاکره با شرکت ایران‌خودرو برای انجام یک سرمایه‌گذاری مشترک است تا پس از لغو تحریم‌ها، فعالیت‌های خود را از سر گیرد. ژان کریستوف کومارد، معاون اجرایی بخش خاورمیانه و آفریقای شرکت پژو پیش‌بینی کرد که در سال ۲۰۱۷ فروش خودرو در ایران به سطحی بی‌سابقه خواهد رسید.

شرکت رنو: تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران، در حدود دو سال پیش موجب توقف صادرات سومین شرکت خودروسازی بزرگ اروپا به این کشور شد. لغو بخشی از تحریم‌ها در نوامبر ۲۰۱۳، به رنو اجازه داد تا صدور قطعات به شرکای ایرانی خود را از سر بگیرد. لغو تحریم‌ها به رنو کمک خواهد کرد تا مجددا فعالیت خود در ایران را گسترش دهد. دیانگ از موسسه ناتیکسیز در مورد رقابت دو شرکت خودروسازی رنو و پژو گفت: «رقابت این دو شرکت خودرو‌سازی فرانسوی از آنجا که هر دو موقعیت با‌ثباتی دارند، به نفع دو شرکت است. به واسطه اعمال تحریم‌ها تا پایان سال ۲۰۱۴، ۸۹۹ میلیون دلار زیان به رنو تحمیل شده است که لغو تحریم‌ها موجب جبران قسمتی از آن می‌شود.»

شرکت شلمبرژر: راب وست، تحلیلگر بورس گفت: «شرکت‌های ارائه دهنده خدمات نفتی نظیر شلمبرژر اولین شرکت‌هایی هستند که از لغو تحریم‌ها منتفع می‌شوند.»

این شرکت مستقر در تگزاس در آوریل ۲۰۱۳ در مورد فعالیت‌های تجاری خود با ایران اعلام کرد که پس از کسب ۹۸ میلیون دلار درآمد و ۵۶ میلیون دلار سود از فعالیت در ایران در سه ماه نخست آن سال، عملیات در ایران را متوقف کرده است.

شرکت توتال: بلومبرگ اینتلیجنس در ماه دسامبر گفت: این شرکت نفتی فرانسوی احتمالا جزو اولین شرکت‌های نفتی خواهد بود که از لغو تحریم‌ها منتفع می‌شود، زیرا خواهد توانست ساخت یک تاسیسات صدور گاز طبیعی مایع، با ظرفیت روزانه ۲ میلیارد فوت مکعب را در این کشور از سر بگیرد.

12 ابر شرکت در انتظار لغو تحریم‌ها