روز یکشنبه سومین جلسه هم‌اندیشی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با حضور دکتر قالیباف‌اصل، مدیر‌عامل بورس تهران، مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری و مدیران شرکت بورس در محل تالار حافظ برگزار شد. به گزارش روابط عمومی بورس، مدیرعامل‌ بورس تهران هدف از تشکیل جلسات هم‌اندیشی را بررسی مسائل صندوق‌های سرمایه‌گذاری عنوان کرد و گفت: هنگامی که بحث برگزاری این جلسات مطرح شد هدف ما این بود که بورس اوراق بهادار بتواند در رفع مشکلات صندوق‌های سرمایه‌گذاری کمک کند. در این راستا از فعالان این حوزه دعوت کردیم تا این جلسات تشکیل و در مورد مسائلی که در صندوق‌ها وجود دارد هم‌اندیشی شود و در نهایت نتایجی که به دست می‌آید و پیشنهادهایی که برای حل آن ارائه می‌شود پس از بررسی مورد اقدام قرار می‌گیرد. سخنگوی بورس تهران ادامه داد: مواردی که در مورد صندوق‌های سرمایه‌گذاری مربوط به بورس اوراق بهادار است کم و جزئی است که به حل آنها کمک می‌کنیم. سازمان بورس هم از برگزاری این جلسات استقبال کرده و برای تدوین مصوبه و مقررات جدیدی که مورد نیاز است همکاری‌های لازم را به عمل می‌آورد.

قالیباف‌اصل به تبدیل سرمایه‌گذاری مستقیم به غیر‌مستقیم اشاره و خاطرنشان کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری را به شکلی می‌توان اساس بازارها دانست و واقعیت این است که در سایر نقاط جهان سرمایه‌گذاران حقیقی در مجامع شرکت نمی‌کنند، بلکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در مجامع شرکت می‌کنند و سرمایه‌گذاری مستقیم را به سرمایه‌گذاری غیر‌مستقیم تبدیل می‌کنند و مردم درگیر ناشران نیستند. باید مشکلات صندوق‌های سرمایه‌گذاری رفع شود تا در بازار ما نیز سرمایه‌گذاری غیر‌مستقیم رواج یابد. وی وضعیت بازار سرمایه را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: همچنین باید وضعیت بازار را که موجب به وجود آمدن مشکلات برای صندوق‌ها شده است بررسی کرد تا با رفع آن به صندوق‌ها کمک شود.

مدیرعامل بورس تهران تعریف معیارهای جدید برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری را لازم دانست و گفت: باید تنوع در صندوق ایجاد شود و صندوق‌های جدیدی که مردم با واژه‌ها و ادبیات آن آشنا هستند تعریف شود. وی به سرمایه‌گذاری بلند مدت اشاره کرد و ادامه داد: برای تبلیغ سرمایه‌گذاری بلند‌مدت باید صندوق‌هایی با ماهیت پس‌انداز و عمر تعریف کرد که مردم با واژه آن آشنا هستند. ماهیت تضمین با بازار سرمایه همخوانی ندارد زیرا اگر از یک سهامدار ممتاز درخواست تضمین و حمایت کنیم او تا چه میزان توانایی برای حمایت دارد زیرا آنها ریسک می‌کنند که پاداش مناسب آن را دریافت کنند. در ادامه این جلسه مدیریت تحقیق و توسعه گزارشی از وضعیت عملکرد صندوق‌ها در سال ۹۲ و ۹۳ ارائه کرد.