اهداف ایران در ا کسپو  میلان 

دنیای اقتصاد: اکسپو ۲۰۱۵ میلان، ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود و به مدت ۶ ماه ادامه خواهد داشت. برای این دوره عنوان «تغذیه زمین، انرژی برای حیات» انتخاب شده است. ایران نیز با انتخاب نماد «سفره» در این نمایشگاه حاضر شده است. ایران در این دوره با نماد سفره حاضر می‌شود و دو هدف توسعه صنعت گردشگری و بازاریابی محصولات صادراتی ایران را تعقیب می‌کند. «دنیای اقتصاد» در ویژه‌نامه‌ای به جایگاه و فرآیند حضور ایران در این رخداد جهانی پرداخته است.

مزیت حضور ایران در اکسپو میلان

بمانجان ندیمی: اکسپو ۲۰۱۵ میلان ۱۱اردیبهشت میزبان بیش از ۱۵۰ کشورخواهد بود. میلان پس از ۱۰۹ سال مجددا میزبان این نمایشگاه شده است. نمایشگاه اکسپو میلان با موضوع «تغذیه زمین، انرژی برای حیات» به مدت ۶ ماه برگزار خواهد شد. اکسپو برای این نمایشگاه حدود یک تا ۲ میلیارد دلار هزینه صرف امکانات گردشگری شهر میلان کرده است. در هر غرفه ۳۰درصد به محوطه داخلی تعلق دارد و ۱۵ درصد را فضای سبز اطراف غرفه تشکیل داده است.

دو هدف مهم و استراتژیک ایران برای شرکت در این نمایشگاه ۶ ماهه، توسعه صنعت گردشگری و بازاریابی محصولات صادراتی ایران است. در همین راستا مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» به مزیت‌های حضور ایران در اکسپو میلان اشاره کرد و در شرایط کنونی حضور هر چه با شکوه تر ایران را در نمایشگاه میلان ضروری دانست. مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کمیته تبلیغات اکسپو میلان با اشاره به اهمیت اکسپو دراین دوره گفت: از ابتدای کار دولت یازدهم، کمیته‌ای چند‌گانه در این خصوص تشکیل شد و برنامه ریزی‌های دقیقی صورت گرفت. می‌توان گفت انگیزه دولت تدبیر و امید درخصوص این موضوع بسیار قوی بود. سیاست تعامل با جهان یکی از راهبردهایی بود که در این راستا مورد توجه واقع شد. این در حالی است که در سال‌های گذشته تعاملات ما با دنیا به حداقل رسیده بود. علی‌محمد گودرزی در پاسخ به این پرسش که چرا در دوره‌های قبل اکسپوها از چنین اهمیتی برخوردار نبودند، اظهار کرد: دولت‌ها می‌توانند به اکسپو به‌عنوان یک موضوع استراتژیک نگاه کنند و برای تمام ابعاد سیاسی، اجتماعی،‌فرهنگی و اقتصادی حضور در این نمایشگاه برنامه‌ریزی کنند. از سویی می‌توانند این مساله را مهم ندانسته و آن را تفننی بپندارند. به گفته وی، موفقیت‌های دیپلماسی به‌دست آمده در لوزان بیانگر این امر است که باید در دوره ۶ ماه نمایشگاه میلان بسیار پرقدرت ظاهر شویم. چرا که قرار است چند هزار سال تمدن در ابعاد مختلف از جمله اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آنجا به نمایش درآید. وی با اشاره به اینکه موضوع اکسپو در این دوره تغذیه زمین، ‌انرژی برای حیات است، گفت: امروز جهان نیز در مورد تغذیه مدرن احساس خطر می‌کند. به عبارتی تجدد در این بخش، تیغ دو لبه است. وی افزود: تا چند سال پیش موضوع اکسپوها بیشتر در حوزه صنعت و تکنولوژی بود. اما هم اکنون مباحث مربوط به فرهنگ و اجتماع جایگزین این موضوع شده است. اکسپو، المپیکی است که تاریخ تمدن را نشان می‌دهد. در این اکسپو همه مردم صلح دوست و با محبت دنیا در خیابان جهان بر سر سفره پر برکت مردم ایران بدون هیچ‌گونه چشمداشتی میهمان خواهند بود. وی به رکوردهای میزبانی اکسپو اشاره و اظهار کرد: آمریکا ۲۰ بار میزبان این نمایشگاه بوده است. بلژیک ۱۰ بار و فرانسه نیز ۹ بار موفق به برگزاری اکسپو شده‌اند. در سال ۲۰۲۰ میلادی نیز امارات متحده عربی میزبان این نمایشگاه ۶ ماهه خواهد بود. وی با بیان اینکه برگزاری اکسپو برای کشور میزبان رشد اقتصادی را به همراه دارد، اظهار کرد: در حال حاضر برخی از کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا در بحران اقتصادی به سر می‌برند. میزبانی اکسپو می‌تواند این کشور را از بحران موجود، نجات دهد.

وی در پاسخ به این سوال که مزیت شرکت در اکسپو برای کشورها چیست،‌ اظهار کرد: هر چند کشورها در این نمایشگاه می‌توانند در ابعاد مختلف فرهنگی و اجتماعی، پیشرفت‌ها و تولیدات خود را به معرض نمایش بگذارند، اما ایران نیز ضمن در نظر داشتن این بعد، مباحث جدی دیگری را پس از خزان اقتصادی دنبال می‌کند. در چند سال اخیر درهای جهان به روی ایران بسته بود. هم اکنون زبان عقلانی ما مبتنی بر خرد و به دور از هیجان است. در نتیجه می‌توانیم در این اکسپو توانمندی‌های خود را به نمایش بگذاریم.

وی درخصوص توام بودن مذاکرات ایران و گروه ۱+۵با نمایشگاه اکسپو و تاثیر آن در تغییر اذهان عمومی گفت: ما با حضور در خور شأن ایران در اکسپوی میلان پیام صلح مردم ایران را به گوش جهان خواهیم رساند و ذهنیت منفی مردم دنیا را تغییر خواهیم داد.

گودرزی در پاسخ به نقش اکسپو در اقتصاد آتی کشورهای شرکت‌کننده عنوان کرد: ۲۵ درصد اکسپوها مربوط به مسائل اقتصادی و صنعت است و در این زمینه در حاشیه نمایشگاه نیز قراردادهایی به امضا خواهد رسید. در اکسپوی میلان نیز ۳۰ تا ۴۰ نهاد بین‌المللی حضور خواهند داشت که بانک جهانی نیز از جمله آنها است. در نتیجه ایران می‌تواند با این نهادها تعامل برقرار کرده و به مذاکره بپردازد. درحاشیه اکسپوی میلان در کنار به‌ نمایش‌ گذاشتن میراث فرهنگی تاریخی می‌توان شاهد دیدارهای دو یا چند جانبه اقتصادی نیز بود. رئیس کمیته تبلیغات اکسپو گفت: مسائل مربوط به انرژی‌های نو، فناوری نوین،‌ دانش و تحولات‌ آن و اقتصاد مبتنی بر دانش نوین برای ایران بسیار حائز اهمیت است. همچنین کشاورزی نیز از جمله موضوعاتی است که از گذشته تا کنون برای ایرانیان مهم بوده است. بنابراین می‌توانیم در این اکسپو حرف‌های زیادی داشته باشیم.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر توسعه صادرات غیرنفتی و اشتغال‌زایی و مصرف کالاهای داخلی گفت: رونق تولید از اساسی‌ترین استراتژی‌های دولت یازدهم بوده که آمار جهانی نشان‌دهنده توفیق‌های دولت دراین امراست. وی به روز ملی ایران در اکسپوی میلان اشاره کرد و گفت: این روز برای ایران بزرگ‌ترین و مهم‌ترین روز در ۶ ماه برگزاری نمایشگاه است. ما در این روز قصد داریم با توجه به ابعاد مختلف با خلاقیت‌هایی که کمیته‌های دست‌اندرکار به خرج داده‌اند، آنچه در ایران می‌تواند برای گردشگران جذاب باشد را به معرض نمایش عموم بگذاریم.

وی با بیان اینکه بعد از اکسپو می‌توانیم دستاوردهای جهانی خوبی را داشته باشیم، اظهار کرد: بدون شک نمایش یک جهان در یک خیابان اوج قدرت تفکر بشر را نشان می‌دهد. اکسپو یک دانشگاه جهانی است، برای همه کشورها الگوبرداری مهم‌ترین موضوع و دستاورد به حساب می‌آید. به عبارتی بهترین دستاورد، یادگیری است. گودرزی افزود: دراین نمایشگاه تجار زیادی شرکت می‌کنند، ‌مقامات بسیاری نیز ازکشورهای مختلف حضوردارند. ما نیز تلاش می‌کنیم مقامات بلندپایه کشور را برای بازدید از این نمایشگاه دعوت کنیم، به ‌خصوص در روز ملی ایران این وعده را می‌دهیم که پذیرای معاون اول رئیس‌جمهوری باشیم. حضور تجار و کارآفرینان نیز بسیار مهم و حائز اهمیت است، با توجه به اصل مترقی ۴۴، اقتصاد ایران وارد مرحله‌ای به نام خصوصی‌سازی شده است؛ البته مشکلاتی در این راه وجود دارد؛ اگر خواهان جایگاه مهمی در اقتصادجهان هستیم، باید بدانیم این امر تنها به‌واسطه خصوصی‌سازی امکان‌پذیر است. خلاقیت اصلی همیشه توسط بخش خصوصی رقم خواهد خورد. حتی در غرفه ایران در اکسپوی میلان نیز اگر چه دولت متولی برگزاری آن است، اما بخش خصوصی همواره دراین زمینه همکاری داشته است. وی در پاسخ به اینکه پیش‌بینی شما از رتبه ایران در اکسپوی میلان چیست، تصریح کرد: موضوع اکسپوی ۲۰۱۵ تغذیه زمین و انرژی برای حیات است. هرغرفه یک موضوع را متناسب با موضوع اکسپو برای خود انتخاب کرده است. در این راستا ایران نیز با موضوع سفره جهانی و فرهنگ ایرانی و طراحی بسیار زیبا توانسته است مفهوم مورد نظر را بیان کند. در یکی از روزنامه‌های ایتالیایی ۶ غرفه برگزیده اکسپوی میلان نمایش داده شده که ایران جزو این ۶ غرفه بوده است.

مشاور وزیر صنعت با اشاره به حساسیت وزیر صنعت، معدن وتجارت در مورد نحوه برگزاری اکسپو گفت: وی به‌طور مستمر روند پروژه را دنبال می‌کرد و نگاهی جامع به این موضوع داشت.

وی در ادامه گفت: هدف امسال از حضور در اکسپو در همه زمینه‌ها از جمله رونق تولید، بهبود فضای کسب‌و‌کار، اشتغال، تغییر نگرش مصرف‌کننده در استفاده ازکالاهای داخلی است که همگی در سایه توسعه صادرات غیر نفتی است. وقتی به آمارها نگاه می‌کنیم می‌توانیم ببینیم در زمینه توسعه صادرات غیرنفتی چقدر رشد داشته‌ایم.

وی افزود: باید استعدادها و پتانسیل‌های صادراتی را در اکسپو نشان دهیم و برای محصولاتی که ویژگی‌های برندهای جهانی را داشته باشند، بازاریابی کنیم. ازسویی در مورد صنعت نیز باید مذاکراتی دراین اکسپو صورت گیرد. وی از گردشگری به‌عنوان یک هدف استراتژیک یادکرد و گفت: می‌توان با هدف‌گذاری‌های درست موفق به جذب توریست به ایران شد، موضوع تحریم‌ها و تئوری ایران ‌هراسی در جهان در کاهش ورود گردشگران به ایران بسیار تاثیرگذار بوده است، اما هم‌اکنون می‌بینیم که هیات‌های مختلفی به ایران سفر می‌کنند، در بسته‌ای که تحت‌ عنوان خروج از رکود در دولت یازدهم منتشر شد، موضوع گردشگری به‌عنوان یک استراتژی مهم مطرح شد. در شرایط کنونی که شاخص امنیت نیز با حضور دولت تدبیر و امید بالا رفته است، چشم‌اندازهای رهبران ما باید عملیاتی شود. البته این امر نیازمند زیرساخت‌های مناسب برای جذب گردشگر به ایران است. برای ایجاد زیرساخت‌ها باید تولید در کشوررونق گیرد.

گودرزی در ادامه در پاسخ به اینکه روند انتخاب شرکت‌های خصوصی برای عرضه محصول در میلان چگونه بوده است، اظهار کرد: شرکت‌هایی که موفق به کسب جوایز صادراتی شده‌اند، در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. این محصولات در بسته بندی‌های بسیار جذاب به نمایش گذاشته می‌شوند. وی به حضور تمدن‌های بزرگ دنیا در اکسپو نیز اشاره کرد و گفت: مصر، یونان، ایران، هند و چین از متمدن ترین کشورهای دنیا محسوب می‌شوند و در اکسپو حرفی برای گفتن خواهند داشت.

گودرزی به مو ضوع فقر در جهان نیز اشاره کرد و گفت: هم اکنون بیش از یک میلیارد و بیست میلیون نفردر جهان زیر خط فقر هستند. وی اظهار امیدواری کرد: ا ین نمایشگاه محلی برای تفکر سران کشورهای جهان برای حذف این پدیده شوم از زندگی بشر باشد. امید می‌ رود شاهد جهانی همدل و همزبان باشیم.

ضمیمه چهارصفحه‌ای امروز را نیز بخوانید