یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

تداوم شرایط رکودی بورس تهران
دیروز، شاخص کل بورس با افت 546 واحدی (معادل 8/ 0 درصد) همراه شد. همان‌طور که اشاره شده بود کاهش نرخ سود بانکی نمی‌تواند اثر سریعی بر بازار سرمایه داشته باشد؛ در شرایطی که بسیاری از ابزارها (نظیر اوراق مشارکت یا اوراق سلف) و مکان‌ها (نظیر موسسات اعتباری غیربانکی) برای سرمایه‌گذاری با سودی بیش از سپرده‌های بانکی وجود دارند کاهش نرخ سود بانکی تاثیر سریعی بر جذابیت بازار سهام نخواهد داشت. با این حال، در کنار کاهش نرخ سود در نشست اخیر شورای پول و اعتبار، سیاست‌های انبساطی مناسبی برای تقویت نحوه تامین مالی شرکت‌ها تصویب شد که می‌تواند در بلندمدت به نفع سهامداران بنگاه‌های اقتصادی باشد. از سوی دیگر، مذاکرات هسته‌ای از هفته گذشته در نیویورک برای نگارش متن توافق جامع هسته‌ای (برجام) در جریان است که با ایجاد حالت انتظاری، رکود نسبی در معاملات بورس را تشدید کرده است.


بازار ارز

حرکت دلار در امتداد خط صاف
دیروز، هر دلار آمریکا بدون تغییر و با قیمت 3 هزار و 345 تومان معامله شد. گرچه اوایل فروردین‌ماه، انتشار بیانیه لوزان، اندکی قیمت دلار را کاهش داد، اما به دلیل افت قیمتی دلار در روزهای پایانی سال 93، این واکنش بسیار محدود بود و قیمت‌ها به سطوح قبلی خود برگشتند. در ادامه نیز، به دنبال ابهامات پیش‌آمده درخصوص نحوه رفع تحریم‌ها (مقامات کشور انتظار لغو یکجای تحریم‌ها را داشتند، اما طرفین غربی خواهان تعلیق تحریم‌ها و لغو آنها در بلندمدت بودند)، رشد قیمتی ارز تسریع شد. در این میان اما، همراه با کنترل‌های اعمالی صرافی بانک‌ها، از رشد قیمت دلار جلوگیری به عمل آمد. اکنون نیز مشاهده می‌شود از ابتدای ماه جاری، میانگین قیمت دلار در 3340 تومان قرار دارد که بیانگر تثبیت نرخ ارز به‌عنوان مهم ترین سیاست مد نظر بانک مرکزی است.


بازار سکه

واکنش سرد سکه به افت اونس
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت 8 هزار تومانی (معادل
۸/ ۰ درصد) به قیمت ۹۵۰ هزار تومان معامله شد. اونس طلای جهانی در ساعات پایانی روز پنج‌شنبه با ریزش بیش از ۲۰ دلاری (معادل ۲ درصد) مواجه شد. به این ترتیب، با توجه به ثبات قیمت ارز، انتظار می‌رفت افت مزبور، اثرات خود را بر قیمت روز گذشته سکه منعکس کند. با این حال، واکنش محدود سکه را در مقابل افت قیمتی اونس طلا شاهد بودیم که بیانگر به وجود آمدن سطوح حمایتی برای قیمت سکه در بازار داخل است (به‌طوری که از ۱۶ فروردین، قیمت سکه زیر ۹۵۰ هزار تومان بسته نشده است). همچنین عدم حرکت متناسب سکه با اونس طلا سبب رشد حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی سکه) شد (رشد بیش از ۱۰ هزار تومانی اندازه حباب).



بازار طلای جهانی

تایید نتیجه نشست فدرال رزرو
اونس طلا با افت 4/ 0 درصدی آوریل را به پایان رساند. در شرایطی که طلا بیشتر روزهای ماه مزبور را در محدوده 1200 دلاری نوسان می‌کرد، با افت شدید پنج‌شنبه، در پایان هفته به قیمت 9/ 1177 دلار معامله شد. در نشست مهم فدرال رزرو، وضعیت نامناسب اقتصادی در سه ماه نخست سال، گذرا ارزیابی شد که به علت ابهام، تاثیری بر قیمت‌های چهارشنبه نداشت. پایان وقت پنج‌شنبه اما، آمار بسیار مناسب تقاضای مزایای بیکاری (کمترین مقدار تقاضا از سال 2000) موجب تایید نتایج نشست فدرال رزرو شد و قیمت‌ها سقوط کردند. انتظار می‌رود با اتمام فضای انتظاری، رقابت میان بازارهای رقیب (بازارهای جهانی سهام و شاخص دلار) و همچنین آمار اقتصادی جدید، روند قیمتی طلا را تعیین کند. در نظرسنجی کیتکو، 9 نفر (از 19 کارشناس) روند کاهشی و 6 نفر مسیر افزایشی را برای این هفته طلا پیش‌بینی کرده‌اند.



بازار اوراق مسکن

عبور «تسه»ها از کف‌های قیمتی سالانه
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با افت 25/ 0درصدی بار دیگر با شکستن کف سالانه به قیمت 71 هزار و 915 تومان معامله شدند. در جلسه سه‌شنبه گذشته شورای پول و اعتبار، کاهش دو درصدی نرخ سود سپرده‌های بانکی تصویب شد؛ بر اساس اظهارات مسوولان، بررسی‌هایی هر سه ماه یک بار انجام خواهد شد و ممکن است به تناسب وضعیت اقتصادی و نرخ تورم، نرخ سود بانکی باز هم تعدیل یابد. این در حالی است که بر اساس مصوبات اخیر، نرخ سود اسمی تسهیلات مسکن بدون تغییر (16 درصد) باقی ماند. بنابراین کاهش نرخ سود سایر تسهیلات بانکی سبب می‌شود جذابیت تسهیلات مسکن که پیش از این با سودهای 23 درصدی نیز جذابیت داشت (در قیمت‌های 100 هزار تومانی)، اکنون با کاهش تقاضا همراه شوند. این موضوع سبب افت قیمتی در بازار «تسه»ها شده است.


بازار نفت

رکوردزنی در بازار نفت
نفت خام آمریکا توانست با رشد 25 درصدی در ماه آوریل، بهترین رکورد رشد ماهانه را از مه 2009 (پس از بحران جهانی) ثبت کند. کاهش شاخص دلار آمریکا (رسیدن به کمترین مقدار از فوریه)، افت متوالی تعداد دکل‌های حفاری نفت شیل (حدود 56 درصد برای 21 هفته متوالی)، کُند شدن رشد تولیدات و موجودی نفت ذخیره شده آمریکا و درگیری‌های یمن مهم‌ترین عوامل رشد قیمت نفت محسوب می‌شوند. گرچه عمده کارشناسان کاهش قیمت‌ها به زیر 50 دلار را دور از انتظار می‌دانند، اما بالا بودن حجم نفت ذخیره شده، رشد تعداد دکل‌های حفاری نیمه تمام نفت شیل (فرکلاگ‌ها) و افزایش تولیدات اوپک در مقابل رشد قیمت‌ها مقابله می‌کنند که احتمال بازگشت سریع قیمت نفت را کاهش می‌دهد. همچنین احتمال رشد شاخص دلار در صورت افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، عامل دیگری است که بر قیمت نفت فشار وارد می‌کند.