توضیحات معاون شهردار درباره حذف کارناوال گل
دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه، ابزار و ادوات باغبانی مشهد از 16 اردیبهشت ماه و به مدت 4 روز در محل نمایشگاه بین‌المللی شهر کار خود را آغاز می‌کند. معاون خدمات و محیط زیست شهری شهردار مشهد در نشست خبری که در سالن شهدای شهرداری برگزار شد، با اعلام این خبر اظهار کرد: چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه مشهد از روز چهارشنبه، 16 اردیبهشت آغاز و تا 20 اردیبهشت ادامه خواهد داشت. وی ساعت برگزاری نمایشگاه را در روزهای عادی از ساعت 17 تا 22 اعلام کرد و گفت: نمایشگاه در روز جمعه از ساعت 10 تا 22 پذیرای علاقمندان خواهد بود.
خلیل‌الله کاظمی فضای مسقف نمایشگاه را حدود ۲۰ هزار مترمربع اعلام و خاطرنشان کرد: ۵ هزار مترمربع نیز فضای باز برای نمایشگاه در نظر گرفته شده است؛ همچنین ۷۷۰ غرفه با حضور ۳۴۹ شرکت‌کننده از استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، تهران، اصفهان، مازندران، گیلان، البرز و مرکزی و پنج کشور هلند، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و چین در نمایشگاه برپا خواهد بود.
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهردار مشهد با اشاره به اینکه حضور حداقل 300 هزار بازدیدکننده در نمایشگاه امسال پیش‌بینی می‌شود، تصریح کرد: نکته ویژه نمایشگاه امسال برگزاری سمینار تخصصی «فناوری‌های نوین در زمینه فضای سبز» در روز 19 اردیبهشت است که پنج شرکت از کشورهای آلمان و هلند دستاوردهای علمی خود را در این سمینار عرضه خواهند کرد.
کاظمی با بیان اینکه قیمت محصولات عرضه شده در نمایشگاه گل و گیاه مشهد حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد قیمت‌ این محصولات در گل‌فروشی‌های سطح شهر تخفیف خواهد داشت، عنوان کرد: امسال ۸۰ میلیون تومان بن گل بین ادارات توزیع شده که ۸۰ درصد منابع آن توسط ادارات و ۲۰ درصد توسط شهرداری تأمین شده است.
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهردار مشهد ترویج فرهنگ استفاده از گل و گیاه را یکی از اساسی‌ترین اهداف برگزاری نمایشگاه گل و گیاه اعلام و اظهار کرد: خرید و فروش گل سالانه در جهان 110 میلیارد تومان درآمد مالی دارد که سهم ایران از این رقم تنها یک درصد است؛ همچنین سرانه مصرف گل در کشورهای اروپایی 75 شاخه است اما در ایران این رقم تنها 12 شاخه است.
وی شناسایی گونه‌های نادر در کشور، شناسایی تولیدکنندگان یا پیمانکاران فعال در عرصه فضای سبز و ... را از دیگر اهداف برگزاری نمایشگاه گل و گیاه برشمرد.
کاظمی با اشاره به اینکه سرانه کم مصرف گل در کشور یکی از مشکلات این عرصه است، خاطرنشان کرد: نگهداری و نبود امکانات خاص در حوزه صادرات گل و گیاه از دیگر مشکلات این عرصه است که باعث شده سهم کمی در بازارهای جهانی داشته باشیم.
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهردار مشهد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «در حاشیه نمایشگاه امسال کارناوال گل برگزار خواهد شد یا خیر؟»، با بیان اینکه کارناوال گل برگزار نمی‌شود، اظهار کرد: کارناوال گل در مقطعی که برگزار می‌شد نتایج مثبت و خوبی داشت اما تدوام برخی از برنامه‌ها ممکن است باعث شود آن‌ها عادی شوند و شاید نیاز به یک تغییر رفتار باشد و باید تغییری ایجاد کنیم و طرحی نو دراندازیم. وی ادامه داد: دلیل دیگر این است که نگهداری گل‌هایی که در کارناوال استفاده می‌شد، به دلیل گرمای هوا بسیار سخت و ممکن بود مجبور شویم بین راه گل‌ها را تعویض کنیم.

کاهش ۲۳ درصدی خسارات
وارده به فضای سبز
کاظمی میزان خسارات وارد شده به فضای سبز شهری را در سال ۹۲ حدود ۳.۵ تا چهار میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: این رقم در سال ۹۳ حدود ۲۳ درصد کاهش داشته است.
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهردار مشهد در خصوص توزیع سرانه فضای سبز در شهر اظهار کرد: برای ایجاد یکنواختی فضای سبز در سطح شهر مشهد، برای هر منطقه نسخه ویژه‌ای پیچیده شده است؛ 60 درصد اعتبارات ایجاد فضای سبز در سال جاری به مناطق محروم و 40 درصد به مناطق برخوردار اختصاص یافته است.
کاظمی با اشاره به اینکه سرانه فضای سبز در شهر مشهد در حال حاضر ۱۲ مترمربع است، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم این رقم تا پایان سال جاری به ۱۲.۵ مترمربع برسد. وی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۷۲ پارک خطی و محلی در مشهد وجود دارد، افزود: فاز اول پارک بهار به مساحت ۳۴ هکتار ظرف یکی، دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد؛ همچنین فاز اول پارک چهل‌بازه نیز تا دو، سه ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.pic۱
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهردار مشهد در خصوص مشارکت شهروندان برای توسعه فضای سبز شهری خاطرنشان کرد: تا پایان سال 93 حدود 84 هزار اصله درخت با مشارکت شهروندان در جلوی منازل کاشته شد؛ همچنین با مشارکت ادارات تا پایان سال گذشته حدود 280 هزار هکتار فضای سبز در سطح ادارات ایجاد شد. وی کاشت 20 هزار اصله درخت در مدارس و اجرای 700 مترمربع باغ‌بام را در سطح شهر تا پایان سال گذشته از دیگر اقدامات انجام شده برای توسعه مشارکت شهروندان برشمرد.
کاظمی از ارسال لایحه الزام به اجرای باغ‌بام در ساختمان‌های بالای ۹ طبقه در سطح شهر مشهد به شورای شهر خبر داد و افزود: سال گذشته در هفته درختکاری ۱۳۵ هزار اصله نهال رایگان در هفته درختکاری بین شهروندان متقاضی توزیع شد.
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهردار مشهد به کمربند سبز شمالی مشهد نیز اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر حدود 40 هکتار از اراضی کال کشف درختکاری شده است.
کاظمی در خصوص آبیاری مکانیزه فضای سبز در شهر مشهد نیز عنوان کرد: تا پایان سال گذشته حدود ۷۰ درصد از فضای سبز شهری به صورت مکانیزه آبیاری شد و امیدواریم آبیاری تانکری از سطح شهر حذف شود.