دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- روزشمار سال که به دوازدهمین روز دومین ماه بهار نزدیک می‌شود، سخن از شهید مطهری و روز معلم به میان می‌آید. روزی نمادین برای پاسداشت زحمات این اسطوره‌های شکیبایی. درباره منزلت و جایگاه معلمان بسیار گفته‌اند و بسیار هم شنیده‌ایم و در این گزارش بنا نداریم از کلیشه‌ها سخن بگوییم، قرار است به گوشه‌ای از هزار و یک دغدغه معلمانی که چند وقتی است خواسته‌های خود را به صورت جدی‌تر و در قالب برگزاری تجمعاتی مطرح کرده‌اند، بپردازیم.

حدودا بیش از دو ماه از زمانی که صدای موج اعتراضات معلمان در سراسر کشور بلند شد می‌گذرد و برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مجازی به نوعی به تریبونی برای انعکاس این اعتراضات تبدیل شدند. نیمه اول اسفند ماه سال گذشته بود که نخستین تجمع معلمان به صورت رسمی در نقاط مختلف کشور برگزار شد و معلمان خراسان رضوی هم از این قافله عقب نماندند و در اعتراض به آنچه که خودشان «تبعیض» با سایر کارمندان دولت و نیز کارکنان ستادی و آموزشی آموزش و پرورش می‌دانند، تجمع کردند؛ 27 فروردین ماه سال جاری فرهنگیان استان بار دیگر تجمعی اعتراضی برگزار کردند و مدیرکل آموزش و پرورش استان باز هم با حضور در میان تجمع‌کنندگان مشهد به تشکیل کمیته ویژه‌ای برای رسیدگی به مشکلات فرهنگیان اشاره کرد و از اهتمام دولت برای تأمین خواسته‌ها و مطالبات فرهنگیان و ارتقاء جایگاه و منزلت آنان خبر داد.
حالا هفته معلم بهانه‌ای شد تا بنشینیم پای درددل معلمانی که این روزها دلشان پر است از دغدغه‌های معیشتی که به زعم خودشان از «فرق» سرچشمه می‌گیرد نه از «فقر».

تجمع‌ها نتیجه مثبتی ندارد
یکی از معلمانی که به گفته خودش 28 سال سابقه فعالیت در آموزش و پرورش را دارد، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در خصوص موج اعتراضات اخیر معلمان با اعتقاد بر اینکه قسمت عمده مطالبات فرهنگیان به حق است، می‌گوید: اعتراض فرهنگیان به تفاوت‌ها و تبعیض‌ها در پرداخت حقوق و مزایا نسبت به سایر کارکنان دولت است.
علی ابری‌اول با بیان اینکه ممکن است برخی بگویند کار معلمان کم و تنها ۹ ماه در سال است، اظهار می‌کند: ما با افزایش کار و تبدیل شدن آن به ۱۲ ماه مشکلی نداریم اما اگر تابستان بخاطر دانش‌آموزان تعطیل می‌شود، تقصیر ما نیست؛ تبعیض‌ها و دوگانگی‌ها و عدم اجرای صحیح قانون باعث رنجش همکاران ما شده است.
این معلم با اشاره به اینکه این مطالبات حدود هفت یا هشت سال است که وجود دارد، می‌افزاید: اما فرهنگیان تاکنون با این جدیت مطالبات خود را مطرح نکرده بودند؛ با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید فضا باز و فضای
گفت وگو بیشتر شده و این مساله باعث شده است همکاران ما خواسته‌های ۱۰۰ درصدی خود را مطرح کنند. وی ادامه می‌دهد: چرا در هشت سال گذشته این تجمعات نبود؟pic۱
باید فرهنگیان توجه داشته باشند که دولت یک زمین سوخته را تحویل گرفته است و بدهی‌های بسیاری دارد و نمی‌تواند تمام مطالبات را یک‌جا پرداخت کند.
ابری‌ تصریح می‌کند: مطالبات فرهنگیان باید از کانال قانونی درخواست و مطرح شود نه اینکه طرح این مطالبات در تجمع‌های خیابانی صورت گیرد و به قیمت تعطیل شدن کلاس‌های درس باشد زیرا این امر آسیب بیشتری دارد؛ مسلما همکاران ما خواسته‌های به حقی دارند و باید در کانون‌های تخصصی به این خواسته‌ها پاسخ داده شود.
این معلم با تأکید بر اینکه نهادی که فرهنگیان را به حضور در تجمع دعوت می‌کند، باید نهادی شناسنامه‌دار باشد، عنوان می‌کند: به نظر من این‌گونه تجمع‌ها تبعات خوبی ندارد؛ باید مسئولان در ادارات دعوت شوند و اعلام کنند که مدافع حقوق معلمان هستند.
ابری‌ با اعتقاد بر اینکه این تجمع‌ها نتیجه مثبتی نخواهد داشت، اظهار می‌کند: آموزش و پرورش نتوانسته است به خواسته‌های فرهنگیان پاسخ دهد؛ وقتی فرهنگیان خود را با سایر کارمندان دولت مقایسه می‌کنند و می‌بینند در مقایسه با آنان از کمترین امکانات و مزایا برخوردار هستند، عصیان می‌کنند و مسئولان باید برای این مسائل تدبیری بیندیشند؛ شوخی نیست زیرا ما با جنسی به نام دانش، آگاهی و معرفت دانش‌آموز سر و کار داریم؛ اگر معلم راضی نباشد ممکن است سر کلاس کاری بکند که صدای آن ۱۰ سال دیگر بلند می‌شود و حاصل آن ممکن است آسیب رسیدن به جامعه باشد.

ضعف وزارتخانه از مجلس آب می‌خورد
یکی دیگر از معلمان که سابقه فعالیتش در آموزش و پرورش به 20 سال می‌رسد، در خصوص اعتراض فرهنگیان می‌گوید: مشکل ما از امروز و دیروز نیست بلکه یک مشکل 30 ساله در آموزش و پرورش کشور داریم؛ دولت‌های مختلف انگیزه‌ها را از معلمان گرفته‌اند؛ بیشتر معلمان معتقدند در طول 30 سال گذشته تنها آقایان نجفی و حاجی‌بابایی به عنوان وزرای آموزش و پرورش توانستند تا حدودی منزلت معلمان را برگردانند اما بقیه وزراکار درخوری انجام ندادند.
او که نخواست نامی از وی ذکر شود، با بیان اینکه اعتراض فعلی معلمان، با وجود مشکلات معیشتی، فریادی برای پول نیست، خاطرنشان می‌کند: این فریاد اعتراض برای بازگشت اعتبار معلمان است؛ بحث ما بحث حقوق و مزایا نیست بلکه این است که شأن و منزلت معلمان روز به روز کاهش یافته است و باید شأن معلم برگردد. وی با بیان اینکه مشکلات مالی تنها یکی از دغدغه‌هاست، ادعا می‌کند: پدر دانش‌آموزی در مدرسه معلم را می‌زند اما هیچ کس حرفی نمی‌زند؛ رئیس گمرک در خرمشهر معلم را می‌زند اما هیچ‌کس اعتراضی نمی‌کند و نتیجه این می‌شود که دانش‌آموزی در بروجرد معلمش را سلاخی می‌کند؛ اینها را کنار هم بگذارید؛ این مسائل در درازمدت روی هم انباشته شده و اکنون به اینجا رسیده است.
این معلم ادامه می‌دهد: برخی معتقدند معلمان نباید اعتراض کنند اما اعتراض حق مسلم معلمان است مشروط بر اینکه حق دانش‌آموز رعایت شود و اگر قرار است اعتراضی صورت گیرد، خارج از ساعت مدرسه باشد.
او در پاسخ به این سؤال که برگزاری این تجمع‌ها تاکنون چه نتایج مثبتی داشته است؟ خاطرنشان می‌کند: این تجمع‌ها تاکنون هیچ نتیجه مثبتی نداشته فقط تنها جنبه مثبت آن این بوده است که مردم فهمیده‌اند معلمان به وضعیت معیشتی خود اعتراض دارند. نتیجه مثبت دیگری نداشته است زیرا مسئولان نمی‌خواهند صدای معلمان را بشنوند.
این معلم با اعتقاد بر اینکه اولین نابسامانی آموزش و پرورش، به وزیر و تیم ضعیف وزارتخانه برمی‌گردد، تصریح می‌کند: تیم فعلی باید تغییر کند و نیرو و فکر جدید وارد رگ‌های فرسوده و خسته آموزش و پرورش شود؛ تیم ضعیف وزارتخانه آموزش و پرورش از مجلس آب می‌خورد؛ اگر مجلس آقای نجفی را به عنوان انتخاب اصلح رئیس‌جمهور می‌پذیرفت وضعیت ما خیلی بهتر از این بود؛ وی در خصوص طرح رتبه‌بندی معلمان نیز معتقد است: در این طرح معلمان را نسبت به خودشان رتبه‌بندی می‌کنند اما چرا من نباید با یک کارمند بانک که هم سطح من است یا کارمند سپاه و ... مقایسه شوم؟ مشکل ساختاری است که ظرف 30 سال گذشته به وجود آمده است؛ چگونه سایر ارگان‌ها اینقدر بریز و بپاش دارند؟ اگر قرار است اقتصاد مقاومتی اجرا شود این مسأله فقط مختص آموزش و پرورش است؟ برای وزیر به دلیل صرفه‌جویی اقتصادی درخواست تشویق می‌شود اما این صرفه‌جویی به چه قیمتی بوده است؟ به قیمت 40 نفره شدن کلاس‌ها که معلم در آن فقط نقش ساکت‌کننده و نماینده کلاس را دارد؟ به قیمت اینکه مدارس تجمیع شدند؟ به قیمت اینکه سرانه مدارس پرداخت نمی‌شود؟

بی‌انگیزگی دولت
برای بهبود وضعیت معلمان
معلم دیگری که 27 سال سابقه فعالیت دارد و در حال حاضر در ناحیه هفت مشهد مشغول به کار است، در خصوص اعتراضات و مطالبات فرهنگیان اظهار می‌کند: مشکل اساسی این است که حقوق فرهنگیان در مقایسه با حقوق سایر کارمندان دولت افزایش نداشته و این فاصله زیاد شده و همین امر باعث شده است همکاران ما انرژی و انگیزه‌ای برای کار نداشته باشند. بحث فرهنگیان مطالبات نیست زیرا این مطالبات با تأخیر پرداخت می‌شود اما مشکل حقوق اصلی است که مسئولان این مساله را نادیده می‌گیرند.
این معلم هم که نمی‌خواهد نامی از وی برده شود، در پاسخ به این سؤال که چرا فرهنگیان تاکنون درخواست‌های خود را مطرح نمی‌کردند؟ خاطرنشان می‌کند: اصلاح‌طلبان و اصولگرایان می‌گویند چرا در دولت قبل این مطالبات را مطرح نمی‌کردید؟ جواب این است که به این دولت رأی دادیم تا به این مطالبات رسیدگی شود. در دولت قبل به هر تجمعی برچسب «سیاسی» زده می‌شد و امکان طرح این درخواست‌ها و مطالبات وجود نداشت و برای بسیاری از همکاران ما مشکل ایجاد شد؛ اکنون از طیف‌های مختلف در این تجمعات حضور دارند و می‌گویند مطالبه سیاسی نداریم بلکه مشکل فقط اقتصادی است؛ درست است مشکل مربوط به حالا نیست اما همکاران ما معتقدند اکنون بدون برچسب سیاسی می‌توانند مطالبات خود را مطرح کنند. وی با بیان اینکه بسیاری از فرهنگیان معتقدند این تجمع‌ها فایده‌ای ندارد و افزایش حقوقی نخواهند داشت، می‌افزاید: زیرا معتقدیم برای افزایش حقوق معلمان و بهبود وضعیت آنان تصمیم و انگیزه‌‎ای در دولت وجود ندارد اما چاره‌ای جز این هم نداریم.
این معلم در خصوص طرح رتبه‌بندی معلمان نیز می‌گوید: گفته می‌شود طرح رتبه‌بندی از مهر ماه اجرا می‌شود در حالی که همه همکاران ما اکنون نیز رتبه‌بندی شده‌اند و امکان افزایش حقوق از الان وجود دارد اما این‌ها وعده سر خرمن است ضمن اینکه اگر افزایش حقوقی هم صورت بگیرد باز هم در مقایسه با سایر کارمندان دولت ناچیز است؛ با مطرح کردن این مسأله این تفکر در جامعه ایجاد می‌شود که مطالبات فرهنگیان بی خود است و هر چقدر به آنان توجه شود باز هم خواستار توجه بیشتر هستند. وی معتقد است: باید فردی در رأس آموزش و پرورش قرار گیرد که واقعا دلسوز و قوی باشد و تصریح می‌کند: همکاران ما با آقای نجفی موافق بودند که نمایندگان مجلس ایشان را رد کردند. نمایندگان مجلس ما اکنون که نزدیک انتخابات است، فقط شعار می‌دهند و می‌گویند طرفدار فرهنگیان هستند اما در واقع اینگونه نیست.
این معلم اضافه می‌کند: آموزش و پرورش باید یا خصوصی باشد یا دولتی؛ اکنون تکلیف مشخص نیست؛ هر ارگانی که در نظر بگیرید، حتی مساجد درآمد دارند و باید آموزش و پرورش نیز درآمد داشته باشد؛ در مدارس دائما کلاس‌های تقویتی بی خود برگزار می‌شود و به این دلیل از والدین پول اخذ می‌کنند که نتیجه‌ای هم ندارد؛ باید به مدارس اجازه دهند درآمد داشته باشند.
وی در خصوص فعالیت صندوق ذخیره فرهنگیان می‌گوید: به نظر من هیچ فایده‌ای ندارد.
در حال حاضر ما به این صندوق اعتماد نداریم آنوقت چگونه می‌توانیم این پول را بگذاریم که در آینده به ما پرداخت شود.
این معلم با اعتقاد بر اینکه مردم از شرایط فرهنگیان آگاهی ندارند، عنوان می‌کند: همکاران ما تنها در زمان استراحت خود به مدرسه می‌روند؛ بیشتر فرهنگیان شغل دوم و سوم دارند و مردم نباید توقع داشته باشند معلمی که اینقدر فکرش خسته است توجهی به دانش‌آموز داشته باشد.
نارضایتی فرهنگیان از فقر نیست
یکی دیگر از فرهنگیانی که درخواست دنیای اقتصاد را برای گفت‌وگوی کوتاهی اجابت می‌کند، معلمی است که سابقه حضور و فعالیتش در آموزش و پرورش به 20 سال می‌رسد و در حال حاضر در مقطع متوسطه دوم مشغول تدریس است. او به تجمع‌های اعتراضی اخیر اشاره می‌کند و می‌گوید: هدف از این تجمع‌ها دستیابی به استانداردهای بالاتر آموزشی است که فضای آموزشی، تعداد دانش‌آموزان استاندارد، دوره‌های ضمن خدمت و حقوق مناسب را شامل می‌شود.
این معلم با بیان اینکه آموزش و پرورش پایه هر جامعه‌ای است، اظهار می‌کند: چند سالی است که این مسأله فراموش شده و جامعه ما به سمتی می‌رود که دیگر آموزش و پرورش در آن حرف اول را نمی‌زند و درخواست ما از دولتمردان این است که این شعار را دوباره عملیاتی کنند. وی با بیان اینکه با روی کار آمدن دولت جدید این شرایط برای فرهنگیان فراهم شد که حرف خود را بزنند، در خصوص نتیجه این تجمع‌ها عنوان می‌کند: همین که رسانه‌ها اخبار این تجمع‌ها را پیگیری می‌کنند، نشان می‌دهد که نتیجه خود را در قالب یک حرکت صنفی داشته است.
این معلم مقطع متوسطه با تأکید بر اینکه نارضایتی ما از فقر نیست بلکه به دلیل تبعیض است، تصریح می‌کند: اگر قرار است آموزش و پرورش اصل باشد، باید به تمام جوانب آن از قبیل بیمه، امکانات آموزشی و ... پرداخته شود؛ ما زیاده‌خواه نیستیم بلکه فقط حق خود را می‌خواهیم تا آرامش خیال داشته باشیم؛ تأمین معیشت حق اولیه ماست و در کنار آن باید شأن و منزلت معلمان برگردد. وی معتقد است: معلمان با وجود تمام سختی‌ها، کم‌کاری نکرده‌اند و برای معلمی زحمت کشیده‌اند.
او در خصوص طرح رتبه‌بندی معلمان نیز می‌گوید: بحث رتبه‌بندی طرح خوبی است به شرط اینکه قرار نباشد بر مبنای این مسأله افزایش حقوق صورت گیرد یعنی جهش حقوق اولیه ما نباید بر اساس رتبه‌بندی باشد به عبارت دیگر باید میزان حقوق ما به سطح سایر کارکنان دولت برسد آنگاه رتبه‌بندی شویم. وی با بیان اینکه رتبه‌بندی بحث استانداردسازی است، می‌افزاید: رتبه‌بندی زمانی صورت می‌گیرد که معلمان تحقیق و آموزش داشته باشند اما این امر زمانی محقق می‌شود که معلمان به لحاظ معیشتی دغدغه‌ای نداشته باشند و بعد تحقیق و پژوهش را شروع کنند؛ آرزوی هر معلم این است که در شغل خود پیشرفت کند اما اینکه افزایش حقوق با رتبه‌بندی باشد مشکل ما را حل نمی‌کند.
این معلم معتقد است: راهکار حل مشکلات فرهنگیان این است که اول آموزش و پرورش را به عنوان یک وزارتخانه تولیدکننده علم و افراد متخصص ببینیم و زمانی که این تفکر را پذیرفتیم، باید به ازای تولید، درآمد داشته باشیم؛ وقتی درآمد ایجاد شد، مشکل معیشت حل می‌شود؛ هنوز بسیاری از افراد تصور می‌کنند آموزش و پرورش یک وزارتخانه مصرف‌کننده است در حالی که تولید ما فراتر از نفت، برق، کشاورزی و ... است؛ تولید ما متخصصانی است که در این رشته‌ها مشغول به فعالیت هستند.

آموزش و پرورش؛ لشگر اقتصادی زاغه‌نشین
سری هم به مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی زده‌ایم و با او در خصوص اقتصاد آموزش و پرورش و مطالبات فرهنگیان گفت‌وگو کرده‌ایم؛ او از راهبردهای آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید و اقتصاد آموزش و پرورش می‌گوید.pic۲
سیدجواد حسینی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اظهار می‌کند: راهبرد اساسی آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید ارتقاء کیفیت آموزش در تمام ابعاد است و برای تحقق این امر به دو نوع منابع نیاز داریم؛ یکی منابع انسانی و دیگری منابع مالی و اعتبارات آموزش و پرورش است که به اقتصاد آموزش و پرورش برمی‌گردد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه آموزش و پرورش یک نظام متمرکز است، خاطرنشان می‌کند: به همین دلیل بیشتر، اعتبارات دولتی به آن اختصاص می‌یابد اما هیچ‌گاه اعتبارات دولتی نتوانسته پاسخگوی کامل کیفیت‌بخشی از بُعد مالی باشد بنابراین در دولت علاوه بر توجه به افزایش منابع مالی، دو رویکرد دیگر نیز برای تأمین اعتبارات مدنظر قرار گرفته که یکی از آن‌ها توسعه مشارکت‌هاست به این معنا که باید برای دستگاه‌های دولتی و عمومی جامعه و بخش خصوصی بستری فراهم شود تا در تأمین بخشی از اعتبارات آموزش و پرورش برای کیفیت‌بخشی مشارکت کنند که این مسأله در دستور کار قرار گرفته است و تاکنون با ۷۳ درصد دستگاه‌های دولتی تفاهم‌نامه امضا کردیم و با ۲۷ درصد دیگر نیز تفاهم‌نامه منعقد خواهیم کرد.
حسینی در خصوص مشارکت بخش خصوصی در آموزش و پرورش تصریح می‌کند: 12 درصد مدارس استان مدارس غیردولتی است و سال گذشته 15 هزار دانش‌آموز با بسته حمایتی توانستند با مشارکت بخش خصوصی در قالب 110 مدرسه و بیش از 450 نیروی انسانی ساماندهی کنیم و این مشارکت باعث شده سرانه بودجه برای هر دانش‌آموز به 600 هزار تومان برسد و کیفیت آموزش نیز ارتقا یابد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سومین منبع تأمین اقتصاد آموزش و پرورش را «توسعه از درون» می‌داند و اظهار می‌کند: آموزش و پرورش به تعبیر من یک لشکر اقتصادی بزرگ اما زاغه‌نشین است و در واقع ظرفیت بزرگی داریم که می‌تواند از بالقوه به بالفعل
تبدیل شود. وی ادامه می‌دهد: مدیران آموزش و پرورش به دلیل اینکه درگیر مسائل آموزشی، پژوهشی و پرورشی هستند فرصت پرداختن به این مسأله را نداشتند و سیاست دولت این است که این ظرفیت‌های اقتصادی در آموزش و پرورش محقق شود. بسیاری از مدارس استان در لبه‌های تجاری هستند و قابلیت تغییر کاربری را دارند بدون اینکه فضای آموزشی ما لطمه بخورد و از این طریق بخش عظیمی از منابع ما تأمین خواهد شد.
حسینی توزیع کتاب‌های درسی، حمل‌ونقل دانش‌آموزان، بوفه‌های مدارس، زمین‌هایی که امکان بهره‌وری اقتصادی دارند و ... را از ظرفیت‌های اقتصادی موجود در آموزش و پرورش می‌داند و معتقد است: اگر با رویکرد اقتصاد بهره‌وری به این ظرفیت‌ها نگاه کنیم، می‌توانند به اقتصاد آموزش و پرورش کمک کنند و این اقدامات در حال انجام است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان در خصوص تجمعات اخیر فرهنگیان و مطالبات آنان تنها به ذکر همین چند جمله بسنده می‌کند: «من راجع به مطالبات چیزی نمی‌گویم به دلیل اینکه اثرات خوبی ندارد و به معلمان قول داده‌ایم این مسأله را مطرح نکنیم».

خواسته‌های فرهنگیان
با روش مسالمت‌آمیز به نتیجه می‌رسد
سراغی هم از مدیرکل صندوق ذخیره فرهنگیان خراسان رضوی گرفته‌ایم و با او درباره فعالیت‌های این صندوق در کشور و استان گفت‌وگو کرده‌ایم و نظر وی را درباره تجمع‌های اعتراضی معلمان جویا شده‌ایم.
محمدرضا حیدری در خصوص تجمع‌های اعتراضی فرهنگیان عنوان می‌کند: مطالبات فرهنگیان و درخواست آنان برای اجرای نظام هماهنگ مطالبه درستی است و مجموعه آموزش و پرورش نیز در تمام دوران این مطالبه را مطرح کرده است؛ تحقق این مطالبات نیازمند این است که نمایندگان مجلس در تخصیص بودجه‌های سالانه این مسأله را
لحاظ کنند.
مدیرکل صندوق ذخیره فرهنگیان استان با اشاره به اینکه برنامه ششم توسعه در حال تدوین است، می‌افزاید: سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه کشور در حال حاضر ۱۱ درصد است و مطلوب ترین شرایط این است که این رقم به ۲۵ درصد افزایش یابد تا آموزش و پرورش دیگر مشکلی نداشته باشد؛ بهتر است نمایندگان مجلس و دولت با توجه به مقدورات دولت و محدودیت‌ها، این پیشنهاد را بیاورند که در برنامه ششم، سالانه سه درصد به بودجه آموزش و پرورش اضافه شود تا بتوانیم در پایان برنامه به بودجه متناسبی برسیم که پاسخگوی نیازهای آموزش و پرورش هم از بعد کیفی و هم از بعد خواسته‌های معلمان باشد.
حیدری تأکید می‌کند: تحقق خواسته‌های معلمان باید از طریق یک رفتار مدنی کاملا مسالمت‌آمیز و در تعامل با مدیران آموزش و پرورش صورت گیرد زیرا جامعه معلمان ما جامعه فرهیخته و نجیبی است و اگر این مطالبه از طریق مسالمت‌آمیز پیگیری شود قطعا به نتیجه خواهد رسید.
مدیرکل صندوق ذخیره فرهنگیان استان می‌گوید: صندوق ذخیره فرهنگیان طبق قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی در سال ۷۴ با مصوبه مجلس شورای اسلامی تشکیل شد و هدف این صندوق این است که سود حاصل از منابعی را که فرهنگیان و دولت به صورت ماهیانه پرداخت می‌کنند، در زمان بازنشستگی به فرهنگیان بپردازد؛ در حال حاضر فرهنگیان حدود ۱.۲ درصد حقوق خود را پرداخت می‌کنند و دولت نیز معادل همین مبلغ را واریز می‌کند که مجموع این منابع وارد فعالیت‌های اقتصادی می‌شود و سود حاصل از آن در زمان بازنشستگی به معلمان پرداخت می‌شود؛ فرهنگیان به صورت میانگین ماهیانه مبلغ ۱۲ هزار تومان به صندوق واریز می‌کنند که این یک سرمایه‌گذاری خرد محسوب می‌شود.
حیدری ادامه می‌دهد: این صندوق از محل منابع فرهنگیان سرمایه‌گذاری کرده و در حال حاضر حدود 22 شرکت تولیدی و سرمایه‌گذاری در کشور زیرمجموعه صندوق است و این منابع در پروژه‌ها و شرکت‌ها توزیع شده است. وی سرمایه فعال صندوق را در حال حاضر حدود سه هزار و 500 میلیارد تومان اعلام و تصریح می‌کند: سال گذشته یک هزار و 250 میلیارد تومان سود حاصل شده که این رقم در شرایط رکود فعلی که وضعیت تولید کشور مطلوب نیست، رقم مناسبی است.
مدیرکل صندوق ذخیره فرهنگیان خراسان رضوی تحویل خودرو به صورت اقساطی به فرهنگیان را از دیگر خدمات صندوق ذخیره فرهنگیان برمی‌شمارد و تصریح می‌کند: سالانه حدود ۱۵ هزار دستگاه خودرو در کشور از این طریق بین فرهنگیان با سود ۱۷ درصد توزیع می‌شود در حالی که در بازار با سود ۲۷ درصد این اقدام صورت می‌گیرد؛ سال گذشته در استان ۱۵۰۰ دستگاه خودرو تحویل شد.
حیدری با بیان اینکه نمایندگی‌هایی در استان با هدف شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، ارتباط و تعامل با اعضا و فراهم کردن زمینه سرمایه‌گذاری فرهنگیان در پروژه‌های سرمایه‌گذاری تشکیل شده است، می‌گوید: در حال شناسایی این پروژ‌ه‌ها در حوزه مسکن و گردشگری هستیم و مطالعات اقتصادی آن در حال انجام است و پس از جمع‌بندی نتیجه را اعلام می‌کنیم تا همکاران بتوانند علاوه بر سرمایه‌گذاری های صندوق، در این حوزه‌ها نیز به صورت داوطلبانه
سرمایه‌گذاری کنند.
مدیرکل صندوق ذخیره فرهنگیان استان با اشاره به اینکه 91 درصد معلمان خراسان رضوی عضو این صندوق هستند و از این نظر رتبه مناسبی در کشور داریم، تصریح می‌کند: اخیرا هیأت مدیره به دنبال اصلاح اساسنامه است تا خدمات صندوق قبل از بازنشستگی نیز به فرهنگیان ارائه شود.
بر کسی پوشیده نیست که توسعه و پیشرفت کشور در سایه‌ عملکرد آموزش و پرورش محقق می‌شود و بدون تردید بی‌انگیزگی معلمان به نظام آموزشی کشور ضربه وارد می‌کند؛ تحقق خواسته‌های فرهنگیان، عزم و توجه ویژه مسئولان کشور را می‌طلبد و انتظار می‌رود در راستای تحقق این مطالبات اقدامات اساسی و جدی صورت گیرد تا آنان با فراغ خاطر بیشتری در راه تعلیم و تربیت آینده‌سازان این مرز و بوم گام بردارند.