گروه جهان: با گذشت بیش از چهل روز از حمله ائتلاف عربی به یمن و نابودی ۸۰ درصد از زیرساخت‌های این کشور، به نظر می‌رسد عربستان سعودی با تغییراتی که به تازگی در رأس هرم قدرت انجام داده درصدد ورود به خاک یمن در قالبی جدید است. بر همین اساس گفته می‌شود آل‌سعود تلاش دارد تا «ارتش یمنی» از مردم این کشور تشکیل داده تا به نیابت از این کشور در داخل یمن فعال شود. به گزارش نیویورک‌تایمز، گروهی از یمنی‌ها که در خاک عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس آموزش دیده بودند به تازگی وارد یمن شده و در جنوب این کشور و حوالی عدن استقرار یافته و به نیروهای سعودی پیوسته‌اند. این گروه علیه انصارالله سلاح به دست گرفته‌اند. این گزارش می‌گوید گروهی از این نیروها چند روز پیش وارد یمن شده‌اند. به گفته یکی از فرماندهان ارشد نظامی که به شرط فاش نشدن نام سخن می‌گفت این گروه از یمنی‌ها «جنوبی» بوده و «در عربستان و احتمالا برخی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس آموزش‌های سریع و پیچیده نظامی را طی کرده‌اند.» نیویورک‌تایمز می‌نویسد گفته آنها را نمی‌توان تایید کرد. این روزنامه آمریکایی می‌نویسد: «اگر صحت این خبر تایید شود به این معنا است که اولین گروه مسلح برای ورود زمینی به خاک یمن از سوی ائتلاف سعودی تجهیز شده و آماده نبرد از جانب عربستان است.» این روزنامه می‌افزاید: «همان‌طور که وعده داده شده بود فاز دیگر حمله آغاز شده و تغییراتی در نحوه و شرایط نبرد در راه است.»

این گروه نظامی آموزش دیده تجهیزاتی مانند سلاح‌های ضدتانک دریافت کرده است. این گروه وارد عدن شده است و با درگیری‌های خود می‌تواند شرایط بحرانی در یمن را پیچیده‌تر کند. نیویورک‌تایمز می‌نویسد: «طی هفته‌های گذشته بسیاری در یمن کشته شده‌اند. از یکسو قبایل یمنی به جان هم افتاده‌اند و از سوی دیگر برخی دیگر از این قبایل علیه حوثی‌ها متحد شده‌اند.» این روزنامه می‌افزاید: «ائتلاف سعودی تا کنون به هیچ یک از اهدافش نرسیده و به‌کارگیری مبارزان آموزش دیده یمنی به مثابه تغییر تاکتیک عربستان برای ورود به فاز دیگری از نبرد است.»

از زمان حمله اعراب به یمن بیش از ۱۲۰۰ غیرنظامی کشته شده و بحران انسانی در یمن را بدتر کرده است. حوثی‌ها همچنان بخش‌های زیادی از یمن را در کنترل خود دارند و این یعنی ائتلاف عربی نتوانسته به هدف خود مبنی بر زمین‌گیر کردن حوثی‌ها برسد. حملات بی‌وقفه عربستان انتقادهای جهانی را برانگیخت. اکنون رژیم آل‌سعود برای احتراز از جنگ مستقیم به دنبال به هم ریختن فضای داخلی یمن با ایجاد تشتت و شکاف میان یمنی‌ها است. هفته گذشته رویترز گزارش داد که صدها نفر از قبایل در یمن از سوی سعودی‌ها برای مبارزه با حوثی‌ها در استان مارب آموزش دیده‌اند. کشتی‌های سعودی هم به ارسال‌ سلاح به این گروه پرداخته و آنها را به جدیدترین تسلیحات مجهز ساخته‌اند.

در آرزوی تجزیه یمن

عربستان از دهه ۹۰ به این سو سودای تجزیه یمن را در سر می‌پروراند. با نگاهی به تاریخ پر فراز و نشیب این دو کشور می‌بینیم که عربستان همیشه چشم طمع به یمن دوخته بود. فارغ از درستی یا نادرستی این نظر اما برخی معتقدند اتحاد یمن، بزرگ‌ترین ضربه را به عربستان وارد کرد؛ تنها کشوری که از تشتت در این کشور سود می‌برد. عربستان چشم به حضرموت دوخته و بعید نیست سودای تجزیه یمن را در سر داشته باشد. برخی کارشناسان یمن را «اوکراین» خاورمیانه می‌نامند. همان‌طور که روسیه بخشی از پیکر اوکراین را از تن این کشور جدا و به خاک خود منضم کرد، عربستان هم سودای الحاق حضرموت به خاک خود را دارد. این استان تنها استان نفت‌خیز یمن است. با این کار، شاهراه حیاتی این کشور در دست عربستان قرار می‌گیرد. برخی گزارش‌های تایید نشده وجود دارد که می‌گویند محمد بن سلمان تلاش دارد تا حضرموت را به کنترل عربستان در آورد. فارغ از صحت و سقم این خبر اما واقعیت تاریخی این است که عربستان از فرصت پیش آمده بهترین نفع را خواهد برد. این کشور دست از سر یمن برنخواهد داشت تا اطمینان یابد دیگر تهدیدی برای عربستان نخواهد بود. این تهدید زمانی از میان خواهد رفت که آل‌سعود از خلع سلاح حوثی‌ها اطمینان یابد. پیش‌تر یکی از مقام‌های سعودی اعلام کرده بود یمن برای عربستان به مثابه افغانستان برای ایران است.