پشتیبانی دولت از صادرکنندگان غیر‌نفتی

گروه بنگاه‌ها- آزاده حسینی: با توجه به کاهش بودجه‌های عمرانی و افت قیمت نفت در بازار‌های جهانی اغلب شرکت‌های بزرگ به منظور حفظ روند فروش و برنامه‌های توسعه‌ای خود به کشف بازار‌های منطقه‌ای و فرا‌منطقه‌ای روی آورده‌ا‌ند. این موضوع گرچه باعث ارتقای کیفیت و ایجاد بازار‌های جدید همچنین ارز آوری در شرایط تحریم شده است، اما شرکت‌های صادرکننده طی این سال‌ها با مخاطرات زیادی مواجه شدند که برای ادامه صادرات و توسعه همکاری‌های بین‌المللی نیازمند حمایت و پشتیبانی دولت هستند. معاون توسعه منابع انسانی گروه صنعتی سدید با بیان اینکه شرکت‌های بزرگ برای حفظ بازارهای صادراتی هزینه‌های سنگینی را متحمل شده و از سوی دولت نیز حمایت نمی‌شوند، گفت: این انتظار وجود دارد شرکت‌هایی که اقدام به صادرات کالا یا خدمات فنی، مهندسی دارند از سوی مسوولان کشور مورد پشتیبانی قرار گیرند.

وی تصریح کرد: این حمایت می‌تواند شامل نحوه تبادل پول، حمایت در انعقاد قرارداد با طرف خارجی، نظارت بر نحوه داوری قرارداد‌ها وپشتیبانی در اجرای کامل آن باشد، همچنین می‌توان برای قرارداد‌های بین‌المللی یک تیپ مشخص قراردادی از سوی اتاق بازرگانی آماده کرد. کاوه افزود: در راستای توسعه همکاری‌های بین‌المللی توصیه می‌شود تا شرکت‌های کوچک برای مراودات بین‌المللی خود و به منظور برخورداری از حقوق و مزایا به‌صورت جوینت ونچر عمل کنند و تحت لوای شرکت‌های بزرگ قرار گیرند.

وی ادامه داد: به این ترتیب یک قرار داد بزرگ با یک شرکت دارای گردش مالی بالا به‌عنوان لیدر منعقد شده، سپس کلیه درخواست‌ها بین شرکت‌های کوچک تقسیم شده و به این ترتیب شرکت‌های کوچک از مزایای شرکت‌های بزرگ مانند بخش بین‌الملل و امور حقوقی و تخفیفات و... برخوردار می‌شوند بدون اینکه چالش یا مشکلات دیگر را در محل کشور مورد نظر داشته باشند. معاون توسعه گروه صنعتی سدید تصریح کرد: البته این سخن به این معنی نیست که هلدینگ‌های بزرگی همچون سدید نیازی به حمایت دولت ندارند، بلکه به این ترتیب دولت راحت‌‌تر می‌تواند برای حمایت از صادرات در هر کشوری با چند شرکت بزرگ ایرانی تبادل اطلاعات صحیح تری داشته باشد و نگاه‌های بلند مدت و استراتژیک در راهبرد توسعه صادرات غیرنفتی لحاظ ‌شود. وی اظهار کرد: در امر صادرات بسیار پیش آمده که پس از پیشرفت ۷۰ درصدی پروژه یا زمان تحویل موقت طرف قراردادخارجی به نحوی از انجام مفاد قرارداد خودداری کرده و در برخی موارد حتی روادید سفر برای کارکنان شرکت و مدیران طرف قرارداد صادر نشده است. وی تاکید کرد: وقتی هم کار به دعوی‌های بین‌المللی و داوری برسد به قدری هزینه‌های داوری بالا است که معمولا شرکت‌های کوچک از ادامه و پیگیری منصرف می‌شوند. کاوه همچنین با اشاره به شرکت‌هایی که برای مذاکره با ایران در سال‌جاری وارد عمل شده‌اند، گفت: با توجه به مثبت شدن فضای سیاسی و چشم‌انداز روشنی که متصور است بسیاری از کشور‌ها برای مذاکره با ایران وارد عمل شدند تا پس از تحریم از بازار ایران دور نمانند، اما این موضوع را در نظر داشته باشند که شرکت‌های ایرانی در دوران پس از تحریم طرف‌های خارجی خود را که در زمان تحریم مارا تنها نگذاشتند فراموش نخواهند کرد و اولویت کار در ایران با آن دسته از شرکت‌های خارجی است که در زمان تحریم با ما همکاری داشتند.

وی از صادرات ۲۰۰ میلیون دلاری لوله‌های قطور خطوط انتقال گاز لوله‌سازی ماهشهر سدید به کشور ترکمنستان خبر داد و گفت: بیشترین آمار صادرات یک شرکت ایرانی صادر‌کننده به ترکمنستان مربوط به گروه صنعتی سدید که نگاه بلندمدت به پروژه‌های کشور ترکمنستان دارد بوده و در حال حاضر انتظار داریم با حمایت مسوولان ادامه همکاری در آن کشور تسهیل و روند تسویه حساب پرداخت‌های این پروژه که از محل تهاتر است سریع‌تر انجام شود.