کار، تعطیلات، کار
محیا کربلایی تحلیلگر اقتصادی و کسب‌و‌کار حقیقت این است که بازگشت به زندگی کاری پس از یک تعطیلات طولانی به آن سادگی‌ها هم نیست. وقتی انبوهی از کارها روبه‌رویتان قرار گرفته ولی خاطرات دوران تعطیلات جلوی چشمانتان رژه می‌روند، تمرکز کردن سخت‌تر هم می‌شود و البته عذاب وجدان بیشتر!
برای پیدا کردن یک راه‌حل برای این مشکل، به فکر مراجعه به اینترنت برای جست‌وجوی بهترین توصیه‌ها به منظور از سر گرفتن فعالیت‌های کاری افتادم. بلافاصله متوجه شدم که در این حس ناخوشایند تنها نیستم و لازم نیست خیلی احساس گناه کنم! با توجه به اینکه ممکن است بسیاری از دیگر دوستان هم با این مشکل مواجه شده باشند، تصمیم گرفتم از بین مطالب، پنج تا از جالب‌ترین‌ها را انتخاب کرده تا با خوانندگان این نشریه به اشتراک بگذارم. هرچند تا الان به اندازه کافی از تعطیلات نوروز فاصله گرفته‌ایم، اما شاید این راه‌حل‌ها برای تعطیلات بعدی بیشتر به درد بخورند.
کار امروز را به بعد از تعطیلات نیندازید!
این احتمالا مهم‌ترین درس عبرتی بود که گرفتم. اگر شما هم کاری در دست دارید که برای تحویل آن پس از بازگشت از تعطیلات، فرصتی چهار پنج روزه وجود دارد، گول این یک هفته اول را نخورید! به جای آنکه به امید این چند روز کاری بنشینید، قبل از سفر کارهای نیمه تمام را به پایان برسانید؛ اگر گزارش نیمه‌کاره‌ای دارید، یا لازم است پروژه‌ای را برای آخرین بار از اول تا آخر به دقت بررسی کنید، به جای ریسک کردن و باز کردن حساب روی فرصت چند روزه پس از تعطیلات، بهتر است آنها را تمام کنید، طوری‌که در بازگشت به جز ارسال فایل‌ها دغدغه دیگری نداشته باشید.
دقیقه نود از سفر برنگردید!
اگر به سفر می‌روید، سعی نکنید تا آخرین لحظه آن را غنیمت بشمارید! به جای آنکه جمعه عصر را برای بازگشت انتخاب کنید، بهتر است پنج‌شنبه عصر برگردید. به این ترتیب هم در صورتی‌که با یک تاخیر ناگهانی مواجه ‌شوید، دلشوره جلسه روز بعد را نخواهید داشت و هم یک روز فرصت استراحت دارید. در ضمن به کارهایی چون شستن لباس‌های کثیف (که پدیده‌ معمول بعد از سفر است) و انجام خرید خانه می‌رسید و در طول هفته دیگر نگران انجام این کارها نخواهید بود.اگر می‌توانید حتی روز اول کاری را هم مرخصی بگیرید. با این کار می‌توانید ایمیل‌های انباشته شده را دسته‌بندی کرده و تا حدی پاسخ دهید، برای هفته‌ای که پیش‌رو دارید برنامه‌ریزی کنید و فهرست کارهایتان را تهیه کنید. این یک روز مرخصی یک حسن دیگر هم دارد: هفته اول کاری را کوتاه‌تر می‌کند و این نزدیکی به پنج‌شنبه و جمعه احتمالا به شما حس بهتری خواهد داد!
خودتان را کمی به کوچه علی چپ بزنید!
اگر تا کنون ایمیل‌های اتوماتیکی که عدم حضور شما در محل کارتان را به مخاطبان شما خبر می‌دهد، فعال‌ نمی‌کردید، سعی کنید برای تعطیلات بعدی حتما از آن استفاده کنید. این کار موجب می‌شود که کسی برای پاسخ به سوال یا انجام کاری از شما توقعی نداشته باشد و در برخی موارد بدون اینکه شما زحمت به یادآوردن سوال خاصی را داشته باشید، فرستنده ممکن است خود به خود پس از بازگشت‌تان آن را به شما یادآوری کند. در عین حال همکارانتان چه در سازمان و چه در خارج از آن، برای جلسه‌هایی که به حضور شما نیاز است برنامه‌ریزی نخواهند کرد. هنگامی‌که ایمیل اتوماتیک را تنظیم می‌کنید، سعی کنید تاریخ بازگشت‌تان را یکی، دو روز دیرتر اعلام کنید. واضح است که همکاران شما در شرکت، از حضور و در دسترس بودن شما مطلع هستند ولی این کار باعث خواهد شد تا برای پاسخگویی به ایمیل‌ها زمان بیشتری بخرید. همچنین روز اول کاری‌تان با سیلی از تماس‌ها و قرارهای ملاقات روبه‌رو نخواهید شد.
پس از هر تعطیلات کمی «جدید»تر شوید!
وقتی از تعطیلات برمی‌گردید، ذهن‌ بازتری دارید. از این فرصت استفاده کنید و چند ساعتی را در روز اول به فکر کردن به ایده‌های جدید و کمی تغییر در کارتان اختصاص دهید. به این فکر کنید که چطور می‌توانید کارتان را دوست‌داشتنی‌تر کنید؟ چه چیزهایی را تا کنون خیلی نمی‌پسندیدید، ولی الان با تغییری کوچک می‌توانید آن را مطلوب‌تر کنید؟
هنگامی‌که برای اولین هفته کاری بعد از تعطیلات برنامه‌ریزی می‌کنید، به خاطر داشته باشید، که همه چیز را آسان‌تر بگیرید و کم‌کم به زندگی قبل از تعطیلات برگردید. برای روزهای اول تا جایی‌که ممکن است کارهای مورد علاقه‌تان را در برنامه بگنجانید و سایر وظایف‌تان را روز به روز به آنها اضافه کنید. برای یکی، دو روز اول سعی کنید هیچ قرار ملاقات یا جلسه خارج از سازمان تنظیم نکنید، تا بتوانید اول به کارها سر و سامان مناسبی بدهید.
دوباره کی به تعطیلات می‌روید؟
این توصیه آخر از نظر نگارنده بهترین آنهاست: تاریخ تعطیلات بعدی‌تان را در همان بازگشت تعیین کنید! این کار باعث بالا رفتن انگیزه‌هایتان برای تلاش و کار بیشتر خواهد شد. برای بسیاری، تعطیلات زمانی لذت‌بخش‌تر می‌شود که خسته شده باشند، پس اگر از حالا تعطیلات بعدی را برنامه‌ریزی کنید، با شدت بیشتری کار خواهید کرد.فراموش نکنیم که برای بالابردن بازده، استراحت در کنار فعالیت لازم و اساسی است. پس اگر هنوز تصمیم نگرفته‌اید، همین «امروز عصر در برگشتن به منزل» شروع به خیال‌پردازی کنید.