دنیای اقتصاد: عباس عراقچی، عضور ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای سه‌شنبه شب، با شرکت در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری از احتمال دستیابی به توافق هسته‌ای تا پیش از ضرب‌الاجل تعیین شده یعنی دهم تیر‌ماه خبر داد. عراقچی در همین‌باره گفت:«گمان می‌کنم، با چشم‌اندازی که از نحوه مذاکرات می‌بینم، امکان رسیدن به توافق تا قبل از دهم تیرماه‌ وجود دارد.» این عضو بلندپایه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در بخش دیگری از سخنانش گفت: «فکر می‌کنم تا اواخر هفته بتوانیم به متن پیش‌نویس توافقی برسیم که میزان پرانتز‌ها (موارداختلافی) در آن به حداقل ممکن رسیده باشد.» گروه دیپلماسی: سید‌عباس عراقچی، عضو ارشد مذاکره‌کننده ‌هسته‌ای ایران که برای انجام گفت‌وگوهای هسته‌ای در نیویورک به‌سر می‌برد، درباره مذاکرات انجام شده برای نگارش متن توافق جامع با اشاره به اینکه «امکان رسیدن به توافق تا قبل از دهم تیرماه وجود دارد» گفت: «گمان می‌کنم تا اواخر هفته آینده بتوانیم به متنی برسیم که میزان پرانتزها به حداقل ممکن رسیده باشد.» بر اساس آنچه مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای گفت: اگر آژانس برای مراکز غیرهسته‌ای درخواست بازرسی داشته باشد باید دلایل و مدارک خود را ارائه کند و اگر قرار به بازرسی باشد این بازرسی «مدیریت شده» است.

عضو ارشد مذاکره‌کننده هسته‌ای که چهار روز مذاکرات فشرده را در نیویورک با طرف آمریکایی انجام داده است، سه‌شنبه شب در برنامه گفت‌وگوی خبری شبکه دوم دررابطه با بحث پذیرش پروتکل الحاقی از سوی ایران با تاکید بر اینکه مقصود از پروتکل الحاقی اطمینان سازی بیشتر است، گفت: «ما هیچ نظام بازرسی فراتر از پروتکل الحاقی را نپذیرفتیم و نخواهیم پذیرفت و در چارچوب تفسیرهایی که از پروتکل الحاقی می‌‌شود، اقدام به اعتمادسازی خواهیم کرد.»

به گزارش «ایرنا»، عراقچی افزود: ایران پذیرفته پروتکل الحاقی را اجرا کند؛ به شرطی که مجلس شورای اسلامی نیز اجرای آن را بپذیرد؛ بنابراین تصویب نهایی پروتکل الحاقی در دست دولت نیست، بلکه در دست مجلس شورای اسلامی است؛ البته ممکن است دولت برای مقطعی داوطلبانه آن را اجرا کند که آن هم باز منوط به دیدگاه نمایندگان مجلس شورای اسلامی است. او در ادامه این گفت‌و‌گو اضافه کرد که با توجه به دغدغه‌های امنیتی کشورها، پروتکل الحاقی به‌نحوی تنظیم شده که بازرسان آژانس نتوانند از نظارت‌هایی که انجام می‌دهند، سوء‌استفاده کنند و ایران نیز همه راه‌هایی را که این نظارت‌ها بتواند منجر به سوء‌استفاده‌های احتمالی توسط بازرسان آژانس شود، شناسایی کرده و آنها را بسته‌ است. همچنین براساس آنچه مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران توضیح داد، پذیرش پروتکل الحاقی به مفهوم پذیرش بازدید از مراکز نظامی و سایر مراکز غیرهسته‌ای نیست و اگر برای مراکز غیر هسته‌ای، آژانس درخواست بازرسی داشته باشد این گونه نیست که بازرسی سریع و آسان داده شود، بلکه آژانس حتما باید دلایل و مدارک خود را ارائه دهد. او افزود: «در نهایت هم اگر به این نتیجه برسند که دسترسی برای آژانس ایجاد کنند این بازرسی یک بازرسی «مدیریت شده» است و این طور نیست که آنها هر جایی را که بخواهند بتوانند بازرسی کنند.» همچنین عراقچی تاکید کرد که مجموعه موازی با آژانس وجود ندارد و این سازمان مورد قبول سازمان ملل و جامعه بین‌المللی است.

دور بعدی مذاکرات، سه‌شنبه در وین

مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران از پنج‌شنبه گذشته گفت‌وگوهای هسته‌ای را برای نگارش متن توافق در نیویورک آغاز کردند و قرار است این مذاکرات هفته‌ آینده در وین دنبال شود. به گفته عراقچی، مذاکرات این دور در نیویورک که چهار روز کامل و فشرده بود، به اتمام رسیده است و دور بعدی سه‌شنبه آینده در وین از سرگرفته خواهد شد. او با اشاره به اینکه هنوز پرانتزهای زیادی باقی مانده است، تاکید کرد: «متن نهایی پیچیده و مفصل است؛ به‌طوری‌که همه ابعاد مذاکره را دربرمی‌گیرد.»

عضو ارشد مذاکره‌کننده هسته‌ای ادامه داد: «گمان می‌کنم ما تا اواخر هفته آینده بتوانیم به متنی برسیم که میزان پرانتزها به حداقل ممکن رسیده باشد.» عراقچی با بیان اینکه حتی تلاش خواهیم کرد که زودتر هم به نتیجه برسیم، گفت: «گمان می‌کنم با چشم‌اندازی که از نحوه مذاکرات می‌بینم امکان رسیدن به توافق تا قبل از دهم تیرماه وجود دارد.»

لغو تحریم‌ها در ابتدای توافق

عراقچی با اشاره به اینکه قسمتی از مذاکرات مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای و بخش دیگری مرتبط با شفافیت‌ها و نظارت‌ها است، تاکید کرد: «بخش دیگری هم نیز مربوط به برداشته شدن تحریم‌هاست.» او متن توافق را بسیار مفصل و با ضمایم زیاد توصیف کرد و گفت که بحث تحریم‌ها مهم‌ترین مبحث مذاکرات بوده است و طبق آن چیزی که مد نظر ایران است، تحریم‌ها باید در همان ابتدای شروع توافق برداشته شود. عضو ارشد مذاکره‌کننده هسته‌ای با تاکید بر اینکه باید تمامی تحریم‌های اقتصادی و مالی در روز اجرایی شدن توافق لغو شود، افزود: «باید قوانین مرتبط با تحریم‌ها مشخص شود.» معاون محمدجواد ظریف مجدد بر لغو تمامی تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای اشاره کرد و توضیح داد که دسترسی ایران به بازارهای تجاری، مالی، انرژی و فناوری با توافق ایجاد خواهد شد.

تبدیل بیانیه لوزان به متن توافق نامه

عضو ارشد مذاکره‌کننده هسته‌ای با بیان اینکه در حال تبدیل بیانیه لوزان به متن توافق نامه هستیم، تاکید کرد: «در توافق نامه ژنو به تمامی تحریم‌های چندجانبه و یک جانبه اشاره شده است.» عراقچی با بیان اینکه بیانیه لوزان بیانیه مطبوعاتی مختصر است، افزود: «لغو تمامی تحریم‌ها در متن نهایی مورد پذیرش است؛ بنابراین تمامی تحریم‌های اتحادیه اروپا، شورای امنیت و آمریکا باید برداشته شود.»

فضاسازی روانی

عضو ارشد مذاکره‌کننده هسته‌ای گفته‌های برخی مقامات غربی درخصوص بازرسی‌های تا ابد و فراتر از پادمان در ایران را «فضاسازی روانی» خواند و گفت: «این موضوع چیز عجیبی نیست و این موضوع حتی بدون توافق ژنو نیز وجود داشته و ما به عنوان یک عضو ان.پی.تی وقتی موافقت‌نامه پادمان را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امضا کردیم و قبول کردیم که تمام تاسیسات هسته‌ای خودمان را در معرض بازرسی و بازدیدهای آژانس قرار دهیم تا در مقابل این، حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای ایجاد شود.» عباس عراقچی در این گفت‌وگوی خبری گفت: «بحث دسترسی به مراکز نظامی به این شیوه که در جامعه ما مطرح شده اصلا مطرح نیست و قطعا هیچ‌کس در این کشور به هیچ فرد خارجی اجازه دسترسی به مراکز نظامی خود را نخواهد داد.»

دغدغه دیپلمات‌های غربی

همزمان با پیگیری گفت‌وگوهای هسته‌ای در نیویورک، خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشته است که طرف‌های غربی مذاکره، همچنان در مورد مسائلی، از جمله نحوه رفع تحریم‌ها یا نظارت‌ها، با تهران اختلاف دارند و «شدیدا در تلاش» هستند تا فاصله‌ها را کم کنند. به گزارش رویترز، دیپلمات‌های غربی در تلاش هستند راهی پیدا کنند تا دست‌کم جلوی وتوی چین و روسیه را برای تصویب مجدد احتمالی تحریم‌ها علیه ایران بگیرند. به گفته آنها بازگرداندن تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران سخت نیست زیرا تنها خود آنها تصمیم‌گیرنده هستند، اما در شورای امنیت چین و روسیه حضور دارند که می‌توانند از حق وتوی خود به سود تهران استفاده کنند. یک دیپلمات غربی گفته است هنوز مکانیزمی که پاسخگوی همه طرف‌ها باشد، پیدا نشده است. مشکل دیگری که در این گزارش به آن اشاره شده، مشکل موسوم به «کانال‌های خرید» است؛ روشی که به ایران اجازه دهد برخی فناوری‌های حساس که اکنون از منظر تحریم‌های سازمان ملل ممنوع هستند را بخرد. یکی از ایده‌های مطرح‌شده برای حل این موضوع -به گفته دیپلمات‌ها- اجماعی با حضور ایران و ۶ کشور است به طوری‌که تهران حق رای داشته باشد اما حق وتو نداشته باشد.

رای‌گیری در سنا

این در شرایطی است که طرح «بازبینی توافق هسته‌ای با ایران» امروز (پنج‌شنبه) در سنای آمریکا به رای گذاشته می‌شود؛ تصویب این طرح به کنگره اجازه می‌دهد در توافق نهایی با ایران اعمال نظر کند. این موضوع را‌ یکی از سران جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا اعلام کرد. در این خصوص سناتور باب کروکر، رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس سنای آمریکا گفت که پیش‌بینی می‌کند طرح بازبینی توافق با ایران با اکثریت قاطع رای آورد. به گزارش خبرگزاری رویترز «باب کروکر» سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که سران جمهوری‌خواه و دموکرات سنا هنوز مشغول کار برای الحاق متمم‌هایی به این طرح هستند که به نمایندگان کنگره آمریکا این امکان را خواهد داد توافق هسته‌ای با ایران را پیش از آنکه تحریم‌ها علیه تهران لغو شود، مرور کنند. تمامی ۶۷ متمم پیشنهاد شده برای الحاق به این طرح از سوی جمهوری‌خواهان ارائه شده است.