انقلاب اینترنتی:  نگاهی به تحولات گوگل

ایرنا: سود عملیاتی گوگل، موتور جست‌وجوگری که سه چهارم جست‌وجوهای کل دنیا به‌وسیله آن انجام می‌شود، در سال ۲۰۱۴ با ۱۹ درصد رشد نسبت به سال قبل از آن، به ۴/ ۱۴ میلیارد دلار رسید. به گزارش فوربس هر روز، میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا در جست‌وجوی یافتن نشان یا مفهومی در فضای مجازی به سراغ مرورگر اینترنتی خود می‌روند و اغلب نیز به‌طور رضایت‌بخشی به هدف خود نائل می‌شوند.

گرچه در ظاهر این روال برای اغلب ما پیش‌پا افتاده و ساده است، اما بی شک بدون وجود موتور جست‌وجوی گوگل همین روال ساده به این راحتی‌ها پیش نمی‌رفت.

گرچه بسیاری گوگل را از روی همین موتور جست‌وجوی موفق و مشهورش می‌شناسند، اما دامنه فعالیت‌های این شرکت اینترنتی به همین محدود نمی‌شود. سود عملیاتی این شرکت در سال ۲۰۱۴ با ۱۹ درصد رشد نسبت به سال قبل از آن، به ۴/ ۱۴ میلیارد دلار رسید. سه چهارم جست‌وجوهای کل دنیا از طریق وب سایت google.com صورت می‌گیرد. همچنین این شرکت صاحب امتیاز اندروید، پرکاربرترین سیستم‌عامل موبایلی جهان و یوتیوب محبوب‌ترین سرویس ویدئوی دنیا است. حدود ۹۰ درصد درآمد گوگل به واسطه تبلیغات اینترنتی است که بخش عمده آن نیز از طریق موتور جست‌وجویش صورت می‌گیرد.

شکست‌ها و پیروزی‌ها

گوگل در واقع در ابتدا یک پروژه تحقیقاتی درباره محاسبات داده‌ها بود که در اواخر دهه ۱۹۹۰ توسط موسسانش، لری پیج و سرگئی برین، در دانشگاه استنفورد ایالات متحده به اجرا گذاشته شد. گوگل شاید موفق‌ترین و ثروتمندترین شرکت آی‌تی دنیا نباشد، اما به واسطه شعار معروف بنیان‌گذارانش که تا به امروز نیز به آن وفادار بوده‌اند یعنی «هیچ‌گاه بدجنس‌نباش!» توانسته جایگاه ویژه‌ای در نزد همه کاربران فضای وب پیدا کند و بدون تردید تاثیرگذارترین شرکت فناورانه دنیا است.

یکی از وجوه تمایز گوگل با رقبایش همواره تشویق نوآوری و ایده‌های نوین در این موسسه بوده است. کارکنان بیشتر به خلاق بودن در کمال آزادی ترغیب می‌شوند تا انجام ماشین وار وظایف. همین رویکرد بود که منجر به خلق ایده‌های درخشانی چون فناوری‌های پوشیدنی، سیستم عامل موبایلی اندروید، خودروهای بدون راننده، انرژی‌های بازگشت پذیر و پروژه اخیر اینترنت رایگان برای همه شد. دست‌اندرکاران شرکت، شعار و هدف خود را به جای درآمدزایی و کسب پول، متمرکز بر خلق ایده‌های نوین، جذب کاربران و سپس درآمدزایی کرده‌اند. بخش عمده‌ای از درآمدهای کسب شده نیز همواره معطوف به سرمایه‌گذاری روی پروژه‌ها و ایده‌های جدید می‌شود. همین امر منجر به خلق درآمد بیشتر و بیشتر برای این شرکت پیشرو می‌شود.

البته دراین مسیر گوگل همواره موفق نبوده و شکست‌های بزرگی خورده. به‌طور مثال، سرویس Google Video با ورود یوتیوب به کلی شکست خورد یا شبکه اجتماعی Google+ به‌رغم سرمایه‌گذاری هنگفت با حداقل اقبال مواجه شد. در سوی دیگر سرویس گوگل ریدر به کلی منحل شد.

با این حال مدیران این شرکت با تکیه بر درآمد سرشار خود از تبلیغات در موتورجست‌وجو، هر روز پروژه‌های جدیدتر و دست نیافتنی در سر می‌پرورانند و مجدانه درصدد تحقق آن بر می‌آیند. در ادامه می‌توانید با برخی از این پروژه‌ها آشنا شوید.

پروژه‌های پیش رو

۱- سرویس فروش و تحویل فوری: گوگل در نظر دارد با ارتقای تجربیات سایت‌هایی چون ebay و آمازون، سرویس Google Shopping Express خود را در آینده نزدیک راه‌اندازی کند. با این شعار که هر جنسی از هر نقطه دنیا خریداری می‌کنید، همان روز به دستتان برسد. فعلا گوگل این سرویس را به‌طور آزمایشی در حوزه استقرار خود -ایالت سان فرانسیسکو -راه‌اندازی کرده است.

۲- برنامه‌های سلامت: لری پیج، یکی از دو صاحب گوگل، خصوصا به توسعه برنامه‌های سلامت توسط شرکت متبوعش علاقه مند است. به همین منظور گوگل شرکت Calico را که در زمینه برنامه‌های سلامت از راه دور شهره است، خریداری کرد.

۳- پروژه موبایل Ara: گوگل از امسال تصمیم گرفته به حوزه تلفن‌های همراه هم ورود کند و نام آن را پروژه آرا یا Google Ara گذاشته است. ایده آن بسیار ساده است. مشتری یک گوشی ارزان و ساده و بدون امکانات از گوگل می‌خرد. سپس دوربین یا هر چیز دیگری که خواست، با مراجعه به فروشگاه گوگل خریداری و به گوشی خود اضافه می‌کند. به موارد بالا می‌توان دانشگاه اختصاصی گوگل، تبلت گوگل: تانگو، ابزار‌های پوشیدنی مانند ساعت‌های اندرویدی هوشمند، عرضه اینترنت بی‌سیم به وسیله بالون در سراسر جهان و... را افزود.

اتهامات گوگل

البته کارکردهای گوگل در یک سال گذشته با شکایت بسیاری از شرکت‌های اروپایی مواجه شده است.

اتحادیه اروپا در اوایل ماه جاری میلادی گوگل را به تقلب علیه رقبای خود متهم کرد و به اتهام «آنتی تراست» از بزرگ‌ترین موتور سرچ جهان شکایت کرد. اتحادیه اروپا مدعی شد گوگل نتایج جست‌وجوی کاربران را به نفع خدمات

Google Shopping تغییر داده و نمایش می‌دهد. اتحادیه اروپا در پی این ادعا علیه سیستم‌عامل موبایل اندروید، دعوای آنتی تراست اقامه کرد. یکی از اعضای شورای رقابت گفت: شرکت گوگل که بخش اعظم جست و جوی اینترنتی را در اختیار دارد، طی اظهارنامه‌ای نسبت به اقامه دعوای شورای اروپا اعتراض کرده است.

براساس اظهارات این عضو کمیسیون، اگر در نتیجه تحقیقات معلوم شود که گوگل نتیجه جست‌وجوی کاربران را به نفع خدمات خود تغییر داده است، متحمل مجازات‌های قانونی خواهد شد و ناچار است شیوه کسب و کار خود را در اروپا تغییر دهد. گفته می‌شود شرکت گوگل در پی جست‌وجوی کاربران اروپایی، خدمات مرتبطی را که خود ارائه می‌کند، در صدر نتایج جست‌وجو نمایش می‌دهد و از طریق نفوذی که به‌دلیل ارائه خدمات رایگان جست و جو در بین کاربران اینترنتی به دست آورده است، سایر محصولات و خدمات خود را تبلیغ کرده و سایر رقبا را به‌طور غیرمنصفانه از چرخه رقابت خارج می‌کند.

از سال‌ها قبل بسیاری از غول‌های فناوری، کمیسیون اروپایی را برای مجازات رقبای خارجی خود تشویق می‌کردند؛ چراکه کمیسیون اروپایی علاوه‌بر جریمه‌های نقدی، می‌تواند شرکت‌هایی را که بر خلاف قواعد حقوق رقابت اتحادیه مشغول به فعالیت هستند به تغییر رویه‌های تجاری وادار کند و اساسا مدل کسب وکار آنها را دگرگون کند.