گروه گردشگری، عاطفه نبوی: تا همین اواخر ایران و افغانستان تنها کشورهایی بودند که در تقویم آنها یک روز تعطیل رسمی در هفته تعریف شده بود و بقیه کشورهای دنیا ۵روز کاری و دو روز تعطیل را در هفته داشتند. سال ۱۳۸۸ دولت افغانستان نیز طرحی را برای افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز به پارلمان این کشور برد و بعد از مدتی بحث و بررسی، این طرح در نهایت چندی پیش به تصویب رسید؛ این یعنی در حال حاضر ایران تنها کشوری است که تقویم آن ۶ روز کاری و یک روز تعطیل را نشان می‏دهد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، بر اساس تحقیقی که در اتاق بازرگانی شیراز روی ساعات کار و کم و کیف تعطیلات در اکثر کشورهای دنیا انجام شده است، این تعطیلات در اغلب کشورها در روزهای شنبه و یکشنبه، در کشورهای معدودی در روزهای ۵شنبه و جمعه و در اکثریت قریب به اتفاق کشورهای اسلامی در روزهای جمعه و شنبه است. انتخاب هر کدام از این روزها به‌عنوان روز تعطیل در هر یک از کشورها، تحت‌تاثیر پارامترهایی مانند قانون، مذهب، عرف و عادات آن است. کشورهای کوچک‌تر نیز به‌دلیل ارتباطات اقتصادی با کشورهای مادر به نوعی برای انتخاب روزهای تعطیل خود تابع این کشورها هستند.

یک عضو کمیسیون گردشگری اتاق ایران و عضو اتاق شیراز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» به تشریح یافته‎های این تحقیق پرداخت و گفت: در حال حاضر میانگین ساعات کاری رسمی در ایران ۴۴ ساعت است. این میزان در میانگین جهانی ۴۰ ساعت درهفته، حداقل آن ۳۵ ساعت و حداکثر آن ۵۰ ساعت است.

به عقیده اصغر ظریف‏کار با افزایش تعطیلات ایران به دو روز در هفته می‏توان به فرض اصرار بر نگاه داشتن ۴۴ ساعت کاری هفتگی، به ساعات کاری در هر روز میزان کمی اضافه کرد. وی در ادامه تصریح کرد: می‏توان با افزودن ۴۰ دقیقه به هر روز، این ۴۴ ساعت را ثابت نگاه داشت؛ هر چند که این مساله هم چندان ضرورتی ندارد و بسیاری از کشورهایی که راندمان کاری بالایی دارند اتفاقا حجم بزرگی از زمان را به‌کار اختصاص نمی‏دهند. به‌عنوان مثال ساعت کار رسمی در هفته برای بلژیک و دانمارک به ترتیب ۳۸ و ۳۷ ساعت است.

ظریف‏کار در ادامه خاطر نشان کرد: افزایش ساعت کاری به ۸ ساعت و ۴۰ دقیقه در روز در عین اینکه فشار چندانی را به فرد شاغل وارد نمی‏کند، در کنار محقق شدن هدف اصلی، آثار خوب دیگری نیز دارد؛ از جمله اینکه برای شرکت‌ها یا مراکز تولیدی که سه شیفت کار می‏کنند به این ترتیب معمولا دستگاه خاموش نمی‏شود و لازم نیست به‌خاطر زمان‏های پرت، کار متوقف شود و در ۴۰ دقیقه اضافه می‏توان این امور را سروسامان داد. این اتفاق بهره‏وری را در طول روز بالا و در عین حال استهلاک استفاده در یک روز اضافه‏تر را از بین می‏برد.

این فعال بخش خصوصی، اثر مثبت دیگر افزایش تعطیلات آخر هفته را افزایش امکان نظم‏بخشی به مقوله بین‏التعطیلین دانست و خاطرنشان کرد: زمانی که در طول هفته ۶ روز کاری داشته باشیم احتمال اینکه تعطیلات دیگر ما (چه مذهبی و چه ملی) در این روزها واقع شوند و در ادامه آن پدیده بین‌التعطیلین را داشته باشیم، بیشتر از زمانی است که ۵ روز کاری در هفته وجود داشته باشد. به این ترتیب احتمال وقوع تعطیلات برنامه‏ریزی نشده حدود ۲۵ درصد کاهش می‏یابد و این پیش‏بینی‏پذیر بودن روزهای کاری و تعطیلی امکان برنامه‏ریزی را به فعالان بخش تولید و خدمات می‏دهد.

تعطیلات در کشورهای اسلامی

ظریف‏کار در ادامه با اشاره با ساعات کاری و روزهای تعطیل کشورهای اسلامی، که شرایطی کمابیش شبیه کشور ما دارند، افزود: در همه کشورهای اسلامی، تعطیلات آخر هفته دو روز و اغلب در روزهای جمعه و شنبه است. در این کشورها که به حکم ضرورت مذهبی جمعه تعطیل است، تعطیلات جمعه و شنبه در نظر گرفته شده تا تناسب بیشتری با تقویم جهانی داشته‏ باشد. در این حالت عملا فقط یک روز برای تعامل اقتصادی با دنیا از دست می‏رود و این با توجه به شرایط، مطلوب‏ترین وضعیت ممکنه است.وی در پایان تاکید کرد: ما در تنظیم تقویم کار و تعطیلات کشور باید این را در نظر داشته باشیم که افزایش راندمان کاری لزوما در نتیجه افزایش ساعات کار به دست نمی‏آید و تجربه موفق کشورهایی با ساعات کار پایین و بهره‏وری بالا موید این مطلب است؛ چرا که وجود تعطیلات کافی و مناسب موجب نشاط و سرزندگی نیروی کار و بالا رفتن میزان تولید خواهد شد.به عقیده کارشناسان، افزایش تعطیلی آخر هفته به جز آثار مثبتی که در بخش تولید خواهد داشت در رونق کسب‌وکار گردشگری نیز بسیار موثر خواهد بود. چرا که این صنعت، کسب‌وکار روزهای تعطیل است که در چنین زمینه‏ای رشد کرده و بالنده می‏شود و کشور به مرور و با توسعه گردشگری داخلی برای پذیرش گردشگران خارجی بیشتری آماده خواهد شد. شاید بتوان از این رهگذر نگرانی کسانی را هم که افزایش تعطیلات آخر هفته را موجب کاهش تولید و درآمد ملی می‏دانند، برطرف کرد.

کاهش‌25درصدی بین‌التعطیلین با‌تعطیلات‌آخر‌هفته