افزایش حدود 20 درصدی فروش و صادرات  شرکت «سیمان خاش»
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سیمان خاش با حضور بیش از 90 درصد سهامداران تشکیل شد. این مجمع به ریاست حسین فاتح، نظارت آقایان بهزادی پور و صوفلو و منشی خسروجامعی، مدیرعامل شرکت برگزار شد. در ابتدای مجمع مدیرعامل شرکت به تشریح گزارش عملکرد سال مالی 93 پرداخت و گفت: با وجود رکود تورمی بر اقتصاد و تولید کشور، مدیران این شرکت با برنامه ریزی و همت کارگران و حمایت سهامداران توانستند از این گذرگاه سخت عبور کرده و به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کنند. خسروجامعی افزود: حفظ سهم بازار داخلی با وجود کاهش مصرف سیمان در سال 93 و تشکیل سبد صادراتی از برنامه‌های اجرا شده این شرکت است. وی همچنین اظهار کرد: حفظ استانداردهای ملی و بین‌المللی، مشتری‌مداری سری ISO10000 ، برنامه‌ریزی برای دریافت استانداردهای انرژی سری ISO50000 و مدل تعالی سازمانی EFQM در سال جاری از اقدامات صورت گرفته و در دست اقدام است. در این جلسه با ارائه گزارش حسابرسی صورت‌های مالی از سوی حاضران تصویب و مبلغ 1900 ریال سود به ازای هر سهم تقسیم شد.
پیام هیات مدیره
نوزدهمین سال فعالیت تولیدی شرکت سیمان خاش را در سالی که به نام اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی مزین بود با اتمام سال 93 به پایان رساندیم. با وجود سایه‌افکنی رکود تورمی بر اقتصاد و تولید کشور، مدیران این شرکت با برنامه‌ریزی و همت کارگران پرتلاش و حمایت سهامداران بزرگوار توانستند از این گذرگاه سخت نیز عبور کرده و به موفقیت‌های چشمگیری دست یابند.
توجه ویژه به امر بازاریابی و فروش با توجه به محدودیت بازار، مخاطرات فراوان منطقه‌ای، وجود رقبا و بعضا رقابت‌های ناسالم حاکم بر بازار داخلی و صادرات و پایش مستمر و بازاریابی گسترده را ایجاب می‌کند. حفظ سهم بازار داخلی با وجود کاهش مصرف سیمان در سال ۹۳ و تشکیل سبد صادراتی از برنامه‌های اجرا شده این شرکت است.
توزیع حدود 951 هزار تن انواع محصولات که حاکی از رشد 16 درصدی نسبت به ظرفیت و افزایش یک درصدی نسبت به سال 92 است. صادرات حدود 312هزار تن انواع محصولات با رشد 20 درصدی نسبت به سال قبل آن، رشد 18 درصدی مبلغ فروش محصولات و کنترل قیمت تمام شده با رشد 20 درصد نسبت به سال ما قبل آن از شاخصه‌های ارتقای کمی و کیفی عملکرد است.
رشد ۲ درصدی EPS عملکرد سال ۱۳۹۳ و حصول رقم ۱.۹۶۴ ریالی، ناشی از عملکرد مطلوب شرکت در این سال مالی بوده و انتظار می‌رود باایجاد آرامش در بازار سرمایه شاهد رشد ارزش سهام شرکت و خشنودی بیشتر سهامداران باشیم.
طی سال 1393 علیرغم مشکلات نقدینگی حاکم بر کلیه واحدهای تولیدی و الزام هیات مدیره به پرداخت به موقع و مطابق برنامه سود سهام، با بهره‌گیری مناسب از تسهیلات بانکی، مدیریت منابع مالی و تبدیل دارایی‌های غیرمولد در کنار عملکرد اجرایی مناسب که در سود عملیاتی با 2 درصد رشد مستتر است، سود غیرعملیاتی شرکت نیز تا حدود 3/5 میلیارد ریال افزایش یافته و رشد 9 درصدی را در این بخش شاهد هستیم. در سال 1393 با برنامه‌ریزی صورت گرفته برای اولین بار به منظور رفاه حال سهامداران پرداخت سود سهام از طریق امکان مراجعه به کلیه شعب بانک سپه در هر زمان دلخواه فراهم شد که در کنار پرداخت به موقع و کامل سود سهام گامی موثر در تکریم سهامداران محترم تلقی می‌گردد. استقرار سیستم بهای تمام شده به منظور بسترسازی جهت استفاده بهینه از گزارش‌های مرتبط با آن و تلاش در کاهش قیمت تمام شده تولید، برنامه‌ریزی جهت صورت‌برداری، اصلاح سیستم و پلاک کوبی مجدد کلیه اموال و دارایی‌های شرکت به منظور حفظ بهینه از سرمایه‌های شرکت، اعمال کنترل‌های داخلی از طریق کمیته حسابرسی شرکت برابر آیین‌نامه‌ها و منشورهای مربوطه و انجام تکالیف مجمع سال قبل، از اقدامات مهم در سال مورد گزارش است. حفظ استانداردهای ملی و بین‌المللی از جمله IMS,CE.ISO17025، مشتری‌مداری سری ISO10.000 و برنامه‌ریزی جهت دریافت استانداردهای انرژی سری ISO50.000 و مدل تعالی سازمانی EFQM در سال‌جاری از اقدامات صورت گرفته و در دست اقدام است.
کسب عناوین صادرکننده نمونه، واحد نمونه کیفی، واحد نمونه تولیدی حامی مصرف‌کننده، واحد کارگری نمونه و ... از افتخارات کسب شده در سال ۱۳۹۳ بوده که منجر به دریافت لوح تقدیر و تندیس شد.

تاریخچه
شرکت سیمان خاش در تاریخ 24/3/1365 تاسیس و در اسفندماه 1374 با تولید 2000 تن پرتلند سیمان به بهره‌برداری رسید. این کارخانه قادر به تولید سالانه 900.000 تن انواع سیمان پرتلند و پوزولانی است. محصولات تولیدی این کارخانه می‌تواند علاوه بر نیازهای استان سیستان و بلوچستان بخشی از نیازهای سایر استان‌های کشور را تامین کند. نزدیکی کارخانه به سواحل جنوبی و مرزهای شرقی کشور و دسترسی آسان به راه‌آهن زاهدان - پاکستان امکان صادر نمودن محصولات آن را به کشورهای همسایه نیز فراهم می‌کند.
چشم‌انداز
شرکت سیمان خاش مصمم است با تلاش مستمر و برنامه‌ریزی شده و با اتکا به سرمایه‌های انسانی و معادن غنی خود و به کارگیری شیوه‌ها و رویکردهای نوین مدیریتی به عنوان برترین واحد صنعتی در منطقه، پیشگام در کسب رضایت ذی‌نفعان، پیشرو در توسعه سرمایه‌های انسانی، پیشتاز در کیفیت محصولات پایبند به ارزش‌های سازمانی و معیارهای اخلاقی به شمار آید.
از این رو گزینه مناسب و اندیشمندی برای سهامداران، محل اعتماد برای مشتریان، برخوردار از منزلت و شأن اجتماعی و محل رشد و بالندگی برای کارکنان محسوب می‌شود.


ماموریت
فعالیت شرکت سیمان خاش تولید انواع سیمان خاکستری پرتلند و پوزولانی با کیفیت ممتاز مطابق استانداردهای ملی و بین‌المللی است. یکی از اهداف اصلی شرکت حضور برجسته و زیربنایی در توسعه اقتصادی و بالندگی کشور به ویژه استان سیستان و بلوچستان است. شرکت برای تامین نیاز منطقه به انواع سیمان مرغوب توسعه بازارهای جدید مصرف و گسترش بازار هدف در استان‌های همجوار و کشورهای همسایه اهتمام جدی
دارد. افزایش روزافزون بازده سرمایه‌گذاری و ارائه اطلاعات شفاف و دقیق به سهامداران اولویت شرکت محسوب می‌شود. سیمان خاش با افزایش رضایتمندی و خشنودی مشتریان به عنوان ذی‌نفعان کلیدی شرکت از طریق تثبیت و ارتقای کیفیت، افزایش تنوع محصولات تولیدی و با بهای مناسب و رقابتی می‌کوشد.
منابع انسانی، سرمایه اصلی شرکت محسوب می‌شود. با احترام و ارج به شأن و ارزش‌های والای انسانی و تخصصی ایشان زمینه افزایش، انگیزش، دانش، مهارت و نوآوری و در نتیجه تداوم همکاری متخصصان را فراهم می‌کنیم.
اهتمام به رعایت استانداردهای زیست‌محیطی و توجه به آبادانی، توسعه کمی و کیفی فضای سبز یکی از اولویت‌های اصلی شرکت است.
شرکت سیمان خاش با بهره‌گیری از جدیدترین استانداردهای معتبر و رویکردها همواره تلاش می‌کند تا این شرکت به عنوان سازمانی یادگیرنده، چابک و انعطاف‌پذیر از اعتباری روزافزون برخوردار شود.

pic۵
سرمایه شرکت
سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ ۷۵۰ میلیون ریال (شامل تعداد ۷۵.۰۰۰ سهم، به ارزش اسمی هر سهم ۱۰.۰۰۰ ریال) بوده که طی چند مرحله به مبلغ ۱۲۵ میلیارد ریال (شامل تعداد ۱۲۵.۰۰۰.۰۰۰ سهم، به ارزش اسمی هر سهم ۱.۰۰۰ ریال) در سال ۱۳۸۹ افزایش یافته است.
جایگاه شرکت سیمان خاش در تولید و صادرات
این شرکت موفق شده است با رشد بیش از ۱۰درصد نسبت به ظرفیت اسمی، بالغ بر ۹۰۰.۰۰۰ تن از انواع محصولات تولیدی خود را در سطح استان سیستان و بلوچستان، استان‌های همجوار و بازارهای صادراتی توزیع نماید.
همچنین انواع محصولات تولیدی خود را به کشورهای پاکستان، افغانستان، عمان، قطر، عراق، تانزانیا، یمن، سومالی، مصر، جیبوتی، پرتغال و اسپانیا صادر کند. این شرکت مصمم است نسبت به توسعه بازارهای صادراتی و افزایش میزان محصولات و تنوع‌بخشی به آن اقدام نماید.

ترکیب سهامداران
شرکت سیمان خاش با دارا بودن سهامداران بزرگ و توانمندی همچون شرکت سیمان فارس و خوزستان - شرکت سرمایه‌‌گذاری امید و صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت از پشتوانه خوبی برخوردار است. ترکیب سهامداران اصلی به شرح ذیل
می‌باشد:
۱- شرکت سیمان فارس و خوزستان ۵۹/۴۲درصد
2- شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت 00/20 درصد
۳- شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید ۷۵/۱۹ درصد
4- شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر 87/5 درصد
۵- سایر ۷۹/۱۱ درصد

ارزش‌های شرکت سیمان خاش
بر این باوریم که اعتماد و پایبندی به ارزش‌های فردی، گروهی و سازمانی، موفقیت‌های شرکت را موجب شده است و اهتمام به آنها برای تحقق اهداف راهبردی و دستیابی به چشم‌انداز شرکت ضروری به نظر می‌رسد، ما بر این باوریم که تجلی ارزش‌های فردی در ارزش‌های گروهی و آثار این دو در ارزش‌های سازمانی متبلور می‌شود.

انواع محصولات
۱- سیمان پرتلند ۳۲۵- ۱
2- سیمان پرتلند 425-1
۳- سیمان پوزولانی
4- سیمان پوزولانی ویژه
۵- پودر پوزولان
6- سیمان بلین زیاد