خبرگزاری فارس: رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه 87 درصد کالاهای وارداتی کشور مربوط به کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه و ماشین‌آلات است، اظهار کرد: آنچه مردم در بازار مشاهده می‌کنند، مربوط به کالاهای مصرفی است، اما بسیاری از موادی که به واحدهای تولیدی و بنگاه‌ها می‌رود، مربوط به کالای مواد اولیه است و آمار گمرک چنین موضوعی را اثبات می‌کند.

مسعود کرباسیان در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند نظام تعرفه‌ای در کشور یکی از عوامل قاچاق کالا محسوب می‌شود، تصریح کرد: از سند ارائه شده برای کالای وارداتی از کشور مبدأ تا انبار با سامانه جامع گمرکی امکان جایگزینی تعرفه‌ ارزان‌تر برای دیگر کالاها وجود ندارد. اینکه تعرفه‌ یک کالا برای کالای دیگر زده شود، بسیار دور از انتظار است، زیرا در صورتی که محصولات خوراکی باشد، سازمان‌های همجوار گمرک نیز آنها را بررسی و ارزیابی می‌کند و حتی اگر در گمرک اشتباهی رخ دهد، در این سازمان‌ها ناظر وجود دارد.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه به دنبال افزایش کد تعرفه کالا از ۸ رقم به ۱۱ رقم هستیم، گفت: ۴ رقم دیگر که به تعرفه کالا اضافه خواهد شد، مربوط به قیمت کالا است و فرض آن این بوده که اگر یک تلویزیون ۲۶ اینچ با یک تعرفه وارد کشور می‌شود، بدانیم قیمت آن نیز چه میزان است.

رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه استفاده از تعرفه‌های ارزان‌تر برای بقیه کالاها یکی از محل‌های سوءاستفاده است، بیان کرد: تعرفه برخی کالاها ۴ درصد بوده و به همین منظور با توجه به بالا بودن تعرفه دیگر کالاها امکان سوءاستفاده از این تعرفه وجود دارد.

به گفته وی با راه‌اندازی سامانه جامع گمرکی سوءاستفاده از تعرفه‌های پایین‌تر تقریبا غیرممکن شده است و به همین علت است که رشد ۶۵ درصدی درآمد ملاحظه می‌شود.

کرباسیان در مورد پنجره تجارت فرامرزی نیز بیان کرد: یکی از اصلی‌ترین مباحث این پنجره مربوط به گمرک است و سامانه جامع در این راستا راه‌اندازی شد و بستر کار برای بقیه دستگاه‌ها نیز فراهم شده است.