معاملات بی‌رمق فولاد

حدیث موسوی: بازار فولاد دومین روز از هفته معاملاتی جدید را با ثبات قیمت اغلب محصولات فولادی پشت سر گذاشت. روز یکشنبه در حالی که نرخ تیرآهن در شاخه‌های سبک و سنگین به‌طور متوسط بین ۲ تا ۷ هزار تومان افزایش یافت، بهای مصنوعاتی نظیر میلگرد، شمش، نبشی و ناودانی، محصولات مفتولی، لوله و پروفیل و... نوسان محسوسی را نسبت به روز قبل تجربه نکرد.

به گفته یکی از معامله‌گران، با توجه به رکود قبلی بازار و خالی بودن انبار آهن‌فروشان به نظر می‌رسد با توجه به نزدیک شدن به تیرماه و چشم‌انداز توافق جامع هسته‌ای علاوه بر تمایل انبارداران به خرید و تکمیل بخشی از ظرفیت خود، بازار مصرف نیز اندکی رونق خواهد گرفت که شاهد آن ثبات نسبی قیمت‌ها و در برخی موارد رشد نرخ برخی محصولات فولادی است.

هرچند برخی دیگر از فعالان بازار می‌گویند، با توجه به در پیش بودن ماه رمضان و زمان افت مقطعی تقاضای آهن‌آلات بیش از پیش باید انتظار کاهش حجم مبادلات را کشید حتی در شرایطی که قیمت‌ها با رشد مواجه شده یا ثابت باقی بماند. به هر ترتیب بخش بزرگی از بازار نسبت به بهبود معاملات مقاطع ساختمانی در کوتاه مدت خوش‌بین نیست؛ چرا که عرضه این محصولات بالا بوده و تقاضا به هیچ وجه تکافوی عرضه‌ها را نمی‌کند.

روز گذشته نیز رینگ فولاد بورس کالا، با مبادله ۳۰ هزار تن تیرآهن ذوبی به کار خود پایان داد. در این روز در حالی که همه عرضه‌ها در قالب نقدی به تابلو معاملات آمد، اما تنها نیمی از عرضه تیرآهن ذوبی مورد مبادله قرار گرفت.

ذوب‌آهن تناژ سبک تیرآهن ۱۸ را با قیمت هر کیلو ۱۵۱۰ تومان در حجم ۱۱۰ تن ارائه کرد که به فروش نرفت. این محصول در حجم ۶۰ هزار تن نیز به تابلو آمد که قیمت ارزنده آن (۱۴۵۰ تومان در هر کیلو) این انتظار را به وجود آورده بود که استقبال خوبی از آن صورت خواهد گرفت، اما شرایط فروش نقدی در حالتی که نقدینگی بازار کم است موجب شد تا تنها نیمی از آن خریداری شود.

روز گذشته فولاد ارگ تبریز نیز با عرضه میلگرد گرید A۳ در سایزهای ۱۶ و ۱۸ در معاملات تالار صنعتی شرکت کرد. ۱۱۰۰ تن از این محصول با قیمت ۱۳۶۰ تومان از سوی این شرکت ارائه شد که به فروش نرفت. فولاد ارگ تبریز از آن دست تولیدکنندگانی است که به ندرت در بورس کالا محصول ارائه می‌کند.

نگاهی به روند معاملات بورسی این شرکت نشان می‌دهد از سوم خرداد ۹۲ تا روز گذشته (در یک بازه دو ساله) این شرکت تنها در سه نوبت اقدام به عرضه میلگرد در تالار صنعتی و معدنی کرده است.

فولاد ارگ تبریز در تاریخ اول تیرماه ۹۳ معادل ۱۱۰۰ تن میلگرد در سایزهای ۱۶ تا ۲۰ را ارائه کرد، همین محصول را در تاریخ ۱۶ تیرماه پارسال نیز به تابلو آورد و روز گذشته پس از حدود یک سال تاخیر، ترغیب به عرضه میلگرد در سایزهای ۶ و ۱۸ در بورس کالای ایران شد.

البته روند بسیار ضعیف عرضه‌های فولادی از جانب این شرکت به نوعی در مورد سایر تولیدکنندگان بخش خصوصی نیز قابل مشاهده است، به‌طوری که بررسی آمار معاملات بورس کالا نشان می‌دهد از زمانی که رکود در بازار فولاد عمق و شدت بیشتری به خود گرفته است اغلب فولادی‌ها به خصوص تولیدکنندگانی که تعهد ۱۰۰ درصدی عرضه تمام تولیدات خود را در بورس ندارند روی فروش محصول از درب کارخانه متمرکز شده‌اند. روز گذشته در نهایت پرشین فولاد آریا نیز سبد میلگرد گرید A۳ را در سایزهای ۱۶ تا ۲۵ با قیمت ۱۳۴۵ تومان ارائه کرد که مشتری نداشت.