گروه مسکن - مهدیس فرقانی: هفته گذشته بانک مرکزی مصوبه‌ای مبنی بر افزایش سقف وام خرید مسکن به80 میلیون تومان، برای عده‌ای از متقاضیان مسکن که برای اولین بار قرار است صاحبخانه شوند و دیگری به میزان 60 میلیون تومان برای عموم خریداران در بازار خرید و فروش مسکن، منتشر کرد.

وام خرید مسکن ۸۰ میلیون تومانی به اصطلاح برای «خانه اولی‌ها» در نظر گرفته شده است یعنی متقاضیانی که برای اولین بار قصد خرید از بازار مسکن را دارند مجاز به بهره‌مندی از این وام هستند.

بر اساس اعلام بانک مرکزی متقاضیان دریافت وام مسکن ۸۰ میلیون تومانی باید مبلغی معادل ۴۰ میلیون تومان به مدت یک‌سال در بانک مسکن سپرده‌گذاری کنند و بعد از یک‌سال پس از برخورداری از وام برای ۱۲ سال ماهانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان را به صورت اقساط پرداخت کنند.

با این تفاسیر اگر خانه‌اولی‌ها، امسال برای دریافت وام به بانک مسکن مراجعه کنند طبق وعده بانک مرکزی، سال آینده وام را تحویل خواهند گرفت.

اگر متقاضیان در خرداد ماه امسال اقدام به سپرده‌گذاری در بانک مسکن کنند خرداد ماه سال آینده، اولین گروهی هستند که با کمک وام خرید مسکن ۸۰ میلیون تومانی به بازار خرید وارد می‌شوند.

اکثر مشاوران املاک معتقدند بعید به نظر می‌رسد که وام مسکن ۸۰ میلیون تومانی امسال در بازار مسکن، تاثیری داشته باشد و علت آن انتظار یکساله برای دریافت واحد مذکور است.

از طرف دیگر مشاوران املاک جنبه مثبت وام مسکن ۸۰ میلیون تومان را در سال بعد، توقف رکود و پیدایش رونق و همچنین افزایش ساخت‌و‌سازها پیش‌بینی می‌کنند.

یکی از فعالان بازار مسکن در محدوده بلوار فردوس دراین باره به «دنیای اقتصاد» گفت: به‌طور یقین می‌توان پیش‌بینی کرد که متقاضیان وام مسکن ۸۰ میلیون تومانی چشمگیر خواهند بود. طوری که با فرارسیدن زمان پرداخت وام‌ها از سوی بانک مسکن، کم‌کم حضور خریداران واقعی یا همان مصرف‌کننده‌های حقیقی در بازار مسکن پررنگ خواهد شد و با ورود حجم زیاد و دنباله‌دار خریداران، بازار خرید‌و‌فروش از رکود خارج خواهد شد.

علاوه براین بنگاهدار دیگری در خیابان مهرآباد، خاطرنشان کرد: وام مسکن ۸۰ میلیون تومانی در برخی از محله‌های تهران بسیار کارآمد خواهد بود و به‌طور یقین استقبال خوبی هم از این وام صورت خواهد گرفت. برای مثال یک واحد ۷۰ متری نوساز که قیمت هر متر آن ۳ میلیون تومان است، وام مذکور کمی بیش از یک‌سوم مبلغ خرید را تامین می‌کند.

از سوی دیگر یک مشاور املاک در خیابان تهرانپارس درباره تاثیر وام مسکن ۸۰میلیون تومانی تاکید کرد: این وام مشوقی بر تحریک سازنده‌ها برای ساخت‌و‌ساز خواهد بود.

وی در ادامه افزود: سازنده‌ها به این امر آگاه هستند که خریدارانی که از وام مسکن ۸۰ میلیون تومانی برخوردار می‌شوند همچنان قدرت مانور زیادی در بازار خرید ندارند به همین خاطر آنها دو گزینه بیشتر برای خرید نخواهند داشت. یکی اینکه واحد‌های قدیمی ساخت را خریداری کنند یا اینکه واحدهای تازه‌ساخت اما متراژ کوچک را بخرند.

با این حساب انتظار می‌رود سازنده‌ها برای نسل جدید خریداران در سال آینده با کمک وام مسکن ۸۰ میلیون تومانی از همین حالا دست به کار شوند.

در همین حال، برخی از فعالان بازار مسکن درباره تاثیر وام مسکن ۸۰ میلیون تومانی بر قیمت‌های پیشنهادی فروش از سوی مالکان، عنوان می‌کنند: وام جدید مسکن برای امسال هیچ تاثیری حتی به میزان روانی هم نخواهد داشت، اما برای سال بعد هم باید منتظر بود چراکه افزایش قیمت مسکن با توجه به شرایط فعلی دور از ذهن به نظر می‌رسد.

امیدواری مشاوران املاک به وام 80 میلیونی