محمدحسین بابالو: بازار محصولات پتروشیمی با محوریت پلیمرها هنوز هم شرایط چندگانه قیمتی خود را حفظ کرده که برخی گریدها رشد نرخ و برخی دیگر افت قیمت‌ها را تجربه می‌کنند. این در شرایطی است که در بالابودن نسبی عرضه‌ها و ضعف نقدینگی هنوز هم افت قیمت‌ها به‌صورت مطلوبی تجربه نمی‌شود که نشان‌دهنده برخی واقعیت‌های عرضه و کاهش جذابیت نسبی خرید در بورس کالا است. به نظر می‌رسد این شرایط چندگانه باز هم ادامه یابد، ولی امید است تا جهت‌گیری کاهشی قیمت‌ها نیز تجربه شود، زیرا صنایع پایین‌دستی به معنای واقعی کلمه در شرایط وخیمی روزگار می‌گذرانند. در بازار محصولات پلیمری در روزهای اخیر شرایط شکننده‌ای حاکم شده، چرا که قیمت‌ها همچون گذشته به نوسان چندگانه خود ادامه می‌دهند که برخی گریدها رشد قیمت و برخی دیگر افت نرخ‌ها را تجربه می‌کنند. این در حالی است که نوسان نرخ‌ها چندان عمیق نیست که نشان می‌دهد بازار خود را به یک شرایط با ثبات نزدیک می‌کند، البته با توجه به وجود فاصله زمانی تا اعلام قیمت‌های پایه، شاید بتوان به ثبات بازار امیدوار بود، ولی ذهنیت بخش بزرگی از فعالان بازار احتمال کاهش نرخ‌ها است که البته از شواهد قدرتمندی هم برخوردار است، اگر این واقعیت‌ها به قیمت‌های پایه هم سرایت کند.

در روزهای اخیر شاهد کاهش قیمت دلار، عقب‌نشینی خریداران، کاهش حجم تولید در صنایع پایین‌دستی، کاهش جذابیت صادرات مواد اولیه و محصولات نهایی و کاهش حجم تقاضا برای کالاهای ساخته شده هستیم. این موارد در حالی که ضعف نقدینگی، واقعیت این روزهای بازار است می‌تواند به کاهش قیمت‌ها منجر شود، البته حجم عرضه‌ها در بورس کالا هم بالا است که در کنار عرضه‌های پیرامونی در بازار داخلی به‌صورت مستقیم رخ می‌دهد. باید گفت که بازار مستعد کاهش قیمت‌ها است، ولی این رخداد به‌صورت عینی و واقعی در خواهد آمد یا چند‌گانگی نوسان قیمت‌ها باز هم ادامه می‌یابد یا خیر مطلب دیگری است که پاسخ به آن به شواهد بیشتری نیاز دارد.

در بازار داخلی برای مدت‌ها حجم معامله در مسیر کاهشی قرار داشته که نشان‌دهنده کاهش جذابیت معامله است. از سویی این شرایط باعث شده خرید جذابیت چندانی نداشته باشد بنابراین موجودی انبارها نیز به آرامی کاهش یابد. این وضعیت باعث می‌شود که بازار بیش از گذشته به بورس کالای ایران یا عرضه‌های خارج از بورس وابسته شود که این وضعیت نیز قیمت‌ها را بیشتر از قبل به قیمت‌های پایه وابسته می‌کند. شاید رشد قیمت‌ها در بازار داخلی آن هم در زمان ضعف تقاضا را بتوان به همین دلیل دانست که ثبات نسبی حجم معامله در بورس کالا نیز این طرزفکر را تقویت می‌کند. با توجه به این شرایط و همچنین عدم کاهش قیمت‌ها به نسبت قیمت‌های پایه در بورس کالای ایران و همچنین نوسان طبیعی تقاضا، می‌توان شرایط فعلی را توجیه کرد که البته این وضعیت پتانسیل افت قیمت‌ها را نیز محدود می‌سازد، زیرا گزینه مشابهی پیش روی بازار برای تغذیه مواد اولیه وجود نخواهد داشت. در هر حال ضعف تقاضا و کاهش قیمت دلار در کنار افت قیمت‌های جهانی داده‌های دیگری هستند که می‌توانند بر دورنمای بازار مؤثر باشند، ولی تزریق تاثیرات این رخدادها بر بازار داخلی آن هم پس از تاثیرگذاری احتمالی بر قیمت‌های پایه شاید بسیار زمانبر باشد، اما در نهایت این امیدواری وجود دارد که موثر واقع شود.

در بورس کالای ایران با وجود بالابودن نسبی حجم عرضه‌ها، باز‌هم بسیاری از کالاها با توجه خریداران همراه می‌شود و ضمن ثبت رقابت، رشد قیمت را تجربه می‌کنند. این مطلب که برای گریدهای خاصی رخ می‌دهد باعث شده که کالاها به دو گروه جذاب و غیرجذاب تقسیم شوند که اولین خروجی جذابیت آنها افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی است. در هر حال شایعات پیرامون کاهش یا توقف حجم عرضه‌ها تقریبا در بورس کالا رخ نداد و شرایط عرضه‌ها به گونه‌ای بوده است که توجه بسیاری از خریداران را به خود معطوف کرد. به جز گریدهای OFF، پلی‌پروپیلن کلوخه، پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن EX۳، پلی‌اتیلن سنگین لوله CRP۱۰۰N، پلی‌اتیلن سنگین تزریقی ۵۲۵۱۸، پلی‌اتیلن سبک خطی AA ۰۲۰۹ ، پلی‌پروپیلن شیمیایی ZB۳۳۲C، پلی‌پروپیلن نساجی C۳۰S، پلی‌پروپیلن نساجی HP۵۵۲R و پلی‌پروپیلن نساجی SF۰۶۰ جذاب ترین کالاها و گریدها در هفته اخیر بودند. به جز پلی‌پروپیلن سبک خطی، سایر گریدهای جذاب شامل گریدهای سنگین است که نشان دهنده برخی ویژگی‌های فنی و تجاری این روزهای بازار بوده و هست.

جواد موسوی از کارشناسان بازار محصولات پتروشیمی معتقد است هم‌اکنون در بازارهای جهانی اغلب قیمت‌ها در مسیر کاهشی قرار دارد و ممکن است این روند نزول قیمت‌ها به بازار داخلی نیز سرایت کند، ولی تاکنون این وضعیت درخصوص قیمت‌های پایه خودنمایی نکرده است. به‌عنوان مثال، در طول هفته گذشته قیمت جهانی پلی‌اتیلن‌های سنگین ۲۰ تا ۳۰ دلار کاهش یافته، سبک خطی ۳۰ دلار و سبک فیلم ۲۵ دلار افت را شاهد بوده درخصوص PVC هم این میزان ۲۴ دلار بود. این شرایط نشان می‌دهد که قیمت پلی‌اتیلن‌های سبک خطی و سبک فیلم تنها در دو هفته گذشته تا ۴۰ دلار کاهش را نشان می‌دهد. از سویی افت قیمت دلار نیز واقعیت این روزهای بازار است، بنابراین می‌توان این گونه نتیجه گرفت که بازار جهت‌گیری کاهشی را در بر خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: این موارد نشان می‌دهد که جذابیت صادرات می‌تواند کاهش یابد بنابراین انتظار داریم حجم عرضه‌های داخلی باز هم افزایش یابد که داده مهمی برای کاهش قیمت‌هاست. البته شاهد آن هستیم که پس از اعلام افزایشی قیمت‌های پایه برای اغلب گریدها، افزایش مجدد قیمت‌ها به ثبت رسید که حتی تا روزهای جاری نیز این چندگانگی ادامه یافته است. در هر حال با توجه به عرضه‌های نسبتا خوب، بازگشت عرضه‌های پتروشیمی امیرکبیر در بورس کالای ایران و عقب‌نشینی نسبی خریداران می‌توان گفت که نوسان قیمت‌ها نشان می‌دهد که بازار ترسیده است، بنابراین می‌تواند این چندگانگی فعلی قیمت‌ها باز هم ادامه یابد.

این کارشناس بازار محصولات پتروشیمی درخصوص دورنمای بازار به خبرنگار «دنیای اقتصاد» گفت: به نظر نمی‌رسد این روند افزایش قیمت‌ها پشتوانه قدرتمندی داشته باشد؛ زیرا پیش زمینه رشد قیمت‌های پایه تا حدودی متزلزل است و از سوی دیگر ضعف تقاضا یکی از واقعیت‌های غیرقابل اغماض این روزهای بازار محصولات پلیمری به شمار می‌رود. وی معتقد است این شرایط دوگانه قیمتی که برخی گریدها رشد نرخ و برخی دیگر افت بهای پیشنهادی را در بر دارند نمی‌تواند ادامه یابد و ثبات قیمت‌ها و نهایتا کاهش نرخ‌ها می‌تواند یکی از گزینه‌های مهم پیش رو باشد.

مهم‌ترین‌ رخدادها در بازار محصولات پتروشیمی

عقب‌نشینی نسبی خریداران در بورس کالا و بازار داخلی.

حفظ جانب احتیاط در بین فعالان بازار که خرید را به میزان ضرورت کاهش داده است.

بالابودن حجم عرضه‌ها در بورس و بی‌توجهی خریداران

بازگشت عرضه‌های پتروشیمی امیرکبیر به بورس کالا

چندگانگی قیمت‌ها که در بازار داخلی برخی از گریدهای پلیمری با افزایش و برخی دیگر از انواع آنها با کاهش قیمت رو‌به‌رو شده‌اند.

افت شدید حجم تولید در صنایع پایین‌دستی محصولات پتروشیمی که در برخی اظهارنظرهای افراد ذی صلاح، حتی کاهش ۳۰ درصدی تولید در صنعت پلاستیک به نسبت سال قبل را نشان می‌دهد

مشکلات تامین نقدینگی در بازار که جذابیت خرید را باز هم کاهش می‌دهد.

ثبات نسبی حجم معامله پلیمرها در بورس کالا برای دومین هفته پیاپی در حالی که حجم تقاضا ۳۰ هزار تن کاهش یافت.

کاهش جذابیت سفته بازی و واسطه گری در بورس کالا که دلیل اصلی آن کاهش حجم خرید در بازار داخلی است.

توجه به برخی گریدهای خاص و سنگین که بر اساس سفارش خرید ثبت تقاضا می‌کنند.

احتمال ادامه شرایط دوگانه فعلی قیمتی در حالی که در نهایت افت نرخ‌ها پیش‌بینی می‌شود.

افت بهای نفت در بازارهای جهانی که باعث شد قیمت این کالا در هفته پیش ۲ درصد کاهش داشته باشد.

کاهش قیمت پلیمرها در بازارهای جهانی با محوریت شرق آسیا که با افت بهای نفت می‌تواند عمیق‌تر شود.

پایین بودن جذابیت خرید در بازارهای صادراتی که جذابیت صادرات را برای تولیدکنندگان داخلی کاهش می‌دهد.

امید به افزایش حجم خرید در روزهای گرم سال.

وجود برخی محدودیت‌ها در بازارهای صادراتی محصولات نهایی پتروشیمی و احتمال عمیق‌تر شدن آن در بازار عراق در ماه‌های پیش‌رو.

تعمیق چندگانگی قیمت‌ پلیمرها

تعمیق چندگانگی قیمت‌ پلیمرها