بنزین تک‌نرخی و الگوی مصرف مشتریان
مرجان شهریاری دبیر گروه خودرو طلسم بنزین تک‌نرخی پس از سال‌ها وعده و وعید در حالی در سومین روز از سومین ماه سال جاری شکسته شد که بسیاری از کارشناسان معتقدند، این طرح جدید دولت بی‌تاثیر بر بازار و صنعت خودرو نخواهد بود. هر چند افزایش یکباره قیمت بنزین همزمان با اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها با تغییراتی در رفتار مشتریان نسبت به استفاده از سوخت مصرفی و همچنین گرایش خودروسازان به تولید بیشتر دوگانه‌سوزها همراه بود اما با تک‌نرخی شدن قیمت بنزین باید دید که بازار و صنعت خودرو چه واکنشی نسبت به آن خواهند داشت. در این زمینه برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که بازارخودرو با توجه به افزایش نرخ بنزین در رکود عمیق‌تری فرو رود حال آنکه کارشناسان دیگری نیز هستند که معتقدند این امر منجر به کاهش مصرف بنزین از سوی دارندگان خودرو شود.
در این بین هر چند تجربه اجرای فاز اول هدفمندی نشان داد که افزایش نرخ بنزین تغییری در الگوی مصرف دارندگان خودرو ایجاد نخواهد کرد؛ اما دولت پیش‌بینی می‌کند که بنزین ۱۰۰۰ هزار تومانی بتواند حداقل مالکان خودرو را به سمت صرفه‌جویی در بنزین سوق دهد.
از سوی دیگر تقاضا برای خودروهای دوگانه‌سوز و کم مصرف می‌تواند خواسته به حقی از سوی مشتریان باشد حال آنکه تولیدکنندگان خودرو باید بتوانند پاسخ موجهی در این زمینه به متقاضیان بدهند. بر این اساس صنعت خودرو نیز به‌طور حتم بی‌تاثیر از شرایط ایجاد شده؛ نیست؛ چرا که این صنعت نیز باید همگام با خواسته و تقاضای مشتریان پیش رود