گروه ورزش: روند خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال بعد از برگزاری چهار مزایده با «سکته» روبه‌رو شد تا آینده دو تیم مطرح پایتخت به شدت در ابهام باقی بماند. در این میان نکته جالب آن است که بر خلاف مزایده سوم که جزئیات دقیقی از چرایی رد اهلیت فرد برنده منتشر شد، چنین اتفاقی پس از لغو مزایده چهارم رخ نداد تا مثلا هیچ‌کس نداند شرکت بهنام پیشرو کیش چرا و چطور واجد صلاحیت برای تملک باشگاه پرسپولیس قلمداد نشده است؟ از همه عجیب‌تر اینکه سازمان خصوصی‌سازی در فاصله دو ماه تنفسی که تا از سرگیری مزایده‌ها در نظر گرفته، سرخابی‌ها را در اختیار وزارت ورزش قرار داده است تا خیلی از مردم به نوعی نگران تکرار حوادث فصل قبل باشند.

از قرار معلوم راهکار مسوولان برای عبور سرخابی‌ها از مقطع فعلی آن است که تا برگزاری مزایده‌های بعدی و تعیین تکلیف مالکیت پرسپولیس و استقلال، این دو تیم اسپانسر بگیرند و با این شیوه کارهایشان را راه بیندازند. در این میان مشخص نیست افراد و مجموعه‌های تجاری و اقتصادی با چه انگیزه‌ای باید به بحث اسپانسرینگ این دو تیم ورود کنند؟ فصل نقل‌وانتقالات بدون شک پرهزینه‌ترین مقطع یک سال فوتبالی است؛ دوره‌ای که در آن مدیران باشگاه باید با بازیکنان لیگ قبل تسویه حساب کنند و به بازیکنان فصل بعد پیش‌قسط بپردازند. در حقیقت اسپانسرها باید برای این دو باشگاه پرهزینه سنگ تمام بگذارند و بعد آماده این باشند که درخشش «برند»شان در هیاهوی انتخاب مالک بعدی گم شود. آیا با در نظر گرفتن این نکات و تجارب، واقعا می‌شود به پیشقدم شدن اسپانسرهای مناسب برای سرخابی‌ها امیدوار بود؟ شاید با توجه به همین شرایط هم هست که دیروز برخی رسانه‌ها از عدم تمایل بهنام پیشرو‌کیش و استیل‌آذین برای اسپانسرینگ این باشگاه در فصل آینده خبر دادند.

در همین حال اما زمزمه‌هایی هم در مورد واگذاری موقت پرسپولیس و استقلال به اداره کل ورزش و جوانان استان تهران به گوش می‌رسد که این هم در نوع خودش اتفاق بحث‌برانگیزی خواهد بود. اینکه انتقال سرخابی‌ها از وزارت ورزش به یکی از زیرمجموعه‌های این نهاد چه مزایایی دارد و نشانه چیست، از آن دست مسائل پیچیده‌ای است که گره‌های موجود را کورتر می‌کند.