گروه مسکن: وزیر راه و شهرسازی گفت: هم‌اکنون ساخت قطعه یک آزادراه تهران-شمال فعال شده و تونل‌ها و پل‌های این قطعه نیز در حال ساخت است و مشکلات قراردادی که بنیاد مستضعفان با طرف چینی داشت، رفع و قرارداد جدید بسته شد.
به گزارش «دنیای اقتصاد» قطعه یک آزادراه تهران- شمال از منطقه ۲۲ تهران (اتوبان همت) شروع شده و به طول ۳۲ کیلومتر تا شهرستانک ادامه پیدا می‌کند. ساخت و تکمیل این قطعه سال گذشته به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت تا با احداث آن، ابتدا و انتهای آزادراه به میانه جاده چالوس متصل شود و از این طریق بار ترافیکی جاده تا زمان تامین اعتبار برای ساخت قطعات میانی، سبک شود. عباس آخوندی در بازدید اواخر هفته گذشته خود از مراحل ساخت آزادراه تهران-شمال اوایل تابستان را زمان آماده شدن قطعه چهار این آزادراه اعلام کرد و گفت: متاسفانه این قطعه قبل از آماده‌سازی مورد بهره‌‌برداری قرار گرفت و هنگام بهره‌برداری در مرحله پیشرفت ۸۰ درصد و بدون ایمن‌‌سازی کامل قرار داشت که خوشبختانه بر اساس برنامه‌ریزی جدید ۲۰ کیلومتر از آزادراه در حال آسفالت‌ریزی است؛ اما پیش از این، قبل از آسفالت‌ریزی نهایی بهره‌برداری شده بود.
وی افزود: قطعه‌ای از آزادراه که در عید نوروز شاهد ریزش کوه بودیم، ایمن‌سازی شده و سایر بخش‌های جاده نیز برای ایمن‌سازی بررسی شده است و هر جایی که احتمال ریزش کوه وجود داشت با بتن‌پاشی و میخکوبی یا نصب سازه‌های بزرگ فلزی ایمن شده تا سنگ وارد جاده نشود. وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت ایمن‌سازی در مسیرهای کوهستانی چون آزادراه تهران- شمال، افزود: ۵۵ میلیارد تومان برای این ۲۰ کیلومتر باید هزینه شود که تا به حال ۴۰ میلیارد تومان هزینه شده و ۱۵ میلیارد تومان دیگر نیز هزینه می‌شود تا جاده آماده بهره‌برداری شود. وی همچنین در بازدید از قطعه یک این آزادراه حدفاصل تهران تا شهرستانک گفت: هم‌اکنون ساخت قطعه یک فعال شده و تونل‌ها و پل‌های این قطعه نیز در حال ساخت‌و‌ساز هستند و مشکلات قراردادی که بنیاد مستضعفان با طرف چینی داشت رفع و قرارداد جدید بسته شده است. آخوندی در ادامه از قطعه دو و یک آزادراه تهران شمال نیز بازدید کرد و در جریان روند پیشرفت این پروژه‌ قرار گرفت. در این باره روز گذشته نماینده مردم شهرستان‌های نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی از بهره‌برداری از قطعه یک‌ آزادراه تهران شمال تا آبان سال ۹۵ خبر داد. قاسم احمدی‌لاشکی آن‌طور که خبرگزاری فارس گزارش داده است، اعلام کرد: قطعه یک آزادراه که سال‌های زیادی تعطیل مانده بود در قرارداد با شرکت چینی از این خواب چند ساله بیدار شده و قرار شد این شرکت براساس تعهدات خود با وزارت راه و شهرسازی تا ۲۵ آبان سال آینده این مسیر را تحویل دهد.

تسویه بدهی پیمانکاران وزارت راه تا خرداد
به گزارش «دنیای اقتصاد» پنج‌شنبه گذشته وزیر راه و شهرسازی در بازدید از محور فیروزآباد - قیر-کارزین با بیان اینکه اقدامات مهمی در این منطقه در حال انجام است، گفت: بودجه وزارتخانه را مجلس تصویب می‌کند و در حال حاضر در تنگنای مالی هستیم اما مطمئنم وضعیت به مرور بهتر می‌‌شود گرچه تنها ۱۲ کیلومتر از این محور آماده شده اما ساخت‌و‌ساز در این بخش با وجود گردنه‌های زیاد با مشکلات زیادی مواجه می‌شود که امیدواریم این قطعه در سال‌جاری به بهره‌برداری برسد. وی با بیان اینکه اعتبار لازم برای تکمیل این قطعه از محور تخصیص داده شده است، افزود: ادامه این مسیر به خنج- لامرد و سپس به سمت پارسیان می‌رود و شاهد پیشرفت خوبی در منطقه خنج خواهیم بود. در این مسیر تونلی به طول ۲۶۵۰ متر هم احداث شده و مسیر لامرد به سمت دریا نیز در حال انجام است این مسیر امکان خوبی را برای مردم منطقه ایجاد می‌کند و فکر می‌کنم تکمیل آن ۲ سال به طول بینجامد.
وی افزود: این پروژه‌ها را باید با اعتبار موجود پیش ببریم اما می‌توانیم با روش‌های مختلفی روند پیشرفت پروژه‌ها را تسریع کنیم. وزارت راه و شهرسازی برنامه‌های مختلفی برای خروج از این تنگنا درنظر گرفته است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بدهی زیاد دولت به پیمانکاران افزود: با تصویب هیات دولت بخش زیادی از این بدهی در خردادماه به پیمانکاران پرداخت می‌شود.