گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته همچنان ناامید از تزریق نقدینگی جدید و در سایه انتشار گزارش‌های نامناسب شرکت‌ها با تداوم افت همراه بود.
هفته گذشته شاخص کل با 301 واحد افت، معادل 47/ 0 درصد بازدهی خود را تا 4/ 1 درصد عقب برد تا در برابر سود بیش از 4 درصدی بازار پول در دو ماه نخست سال شرایط ناامید‌کننده‌ای را به نمایش گذارد. در شرایط کنونی، بازار با توجه به نبود گزارش‌های مناسب شرکت‌ها و حتی زیاندهی برخی از شرکت‌ها نظیر پست‌بانک که هفته گذشته با شایعه اعلام 274ریال زیان برای سال 93 متوقف شد، همچنان در چنبره افت به سر می‌برد.
کارشناسان بازار نبود نقدینگی کافی در بازار، وضعیت نامناسب شرکت‌ها و گزارش‌های آنها و اجرای فاز جدیدی از هدفمندی که هزینه شرکت‌ها را بالا خواهد برد، عواملی برای بی‌انگیزگی بازار ارزیابی می‌کنند. از این دیدگاه با وجود احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ای تا پایان تابستان، بازار تا گزارش‌های ۶ ماهه منتظر تحولات خواهد بود.
در مسائل سیاسی نشست سه‌جانبه معاونان وزیر خارجه ایران و آمریکا و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد. این نشست در سایه تنش‌های رسانه‌ای تلاشی برای بازگرداندن مذاکرات به ریل پیش از لوزان است. همچنین محمد جواد ظریف و جان کری وزرای خارجه ایران و آمریکا روز شنبه در ژنو دیدار خواهند کرد.
در اقتصاد کشور مهم‌ترین‌ موضوع در هفته گذشته افزایش بهای بنزین و دیگر حامل‌های انرژی بود.
در این باره مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به ادامه روند سهمیه‌بندی گازوئیل، قیمت هر لیتر گازوئیل آزاد را ۶۰۰ تومان اعلام کرد.
براساس مصوبه هیات دولت قیمت هر لیتر گازوئیل سهمیه‌بندی از لیتری ۲۵۰ تومان به ۳۰۰ تومان افزایش یافته است، در این میان در صورتی که رانندگان خودروهای دیزلی کارت سوخت خود را هنگام سوخت‌گیری همراه نداشته باشند، می‌توانند از کارت سوخت جایگاه‌دار استفاده کنند.
در بازار جهانی تقویت دلار در هفته گذشته به افت بهای مواد خام و نفت منجر شد. بهای نفت خام وست تگزاس به ۵۸دلار و نفت برنت به ۶۲دلار در هر بشکه رسیده است. در بازار فلزات نیز بهای مس به مرز ۶هزار دلار بازگشته است و در آخرین معاملات در حد ۶هزار و ۸۵دلار معامله شد.بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و ۶۹۹دلار، ۲هزار و ۱۶۶دلار و یک هزار و ۹۲۱دلار رقم خورده است.

در بازار چه خبر بود؟
بازار روز چهارشنبه همچنان بازاری ضعیف و کم حجم بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۵۱ میلیارد و فرابورس به ۱۰۷میلیارد تومان بالغ شد. حجم اندک بازار و شاخصی که هفده واحد منفی را تجربه کرد از بازار روز چهارشنبه بازار ضعیفی ساخت. در همین حال با تشدید فضای برگزاری مجامع بازار شاهد توقف و بازگشایی پر‌تعداد نمادها است. در این شرایط انتشار مستقیم اطلاعات توسط شرکت‌ها درسایت کدال با استقبال سرمایه‌‌گذاران مواجه شده است.
در بازار سهام روز چهارشنبه تعدیل فوق‌العاده تراکتور‌سازی مورد توجه بازار بود.
در گروه فلزی مدیرعامل مس باهنر درباره تسهیلات صندوق ذخیره ارزی شفاف‌سازی و اعلام کرد: تسهیلات ارزی به مبلغ ۶/ ۱۹ میلیون یورو از طریق گشایش اعتبار اسنادی و بر اساس مقررات واردات کالا و خدمات طی سال ۸۶ از بانک ملی شعبه کالج از محل اعتبارات حساب ذخیره ارزی برای راه‌اندازی کارخانه لوله مسی اخذ نموده بود که اولین تاریخ اقساط آن مورخ ۱/ ۱۲/ ۸۷ و آخرین تاریخ اقساط، مورخ ۳۰/ ۰۵/ ۹۲ بوده است.
وی ادامه داد: لذا شرکت جهت بازپرداخت تسهیلات مذکور و با توجه به وضعیت نقدینگی فعلی و طبق تصویب هیات مدیره و هماهنگی صورت گرفته با سهامدار عمده اقدام به مذاکره و اخذ موافقت تقسیط تسهیلات مذکور بدون پرداخت جریمه از بانک عامل مطابق مصوبه مورخ ۲۱/ ۱۱/ ۹۳ هیات امنای حساب ذخیره ارزی نموده و با توجه به توافق صورت گرفته مقرر شده تسهیلات مذکور با ارز مبادله‌ای در ۸ قسط که اولین قسط آن ۱۵/ ۱۲/ ۲۰۱۵ و آخرین قسط آن ۱۰/ ۰۸/ ۲۰۱۸ باشد، تسویه شود و مراحل اداری آن در حال انجام است. همچنین در صورتی که امکان تسویه تسهیلات به روش بهینه تر برای شرکت امکان‌پذیر باشد، اقدام خواهد شد. در گروه خودرویی دیروز خبرها حکایت از تغییر مدیرعامل گروه سایپا داشت.
براساس خبرهای منتشره مهدی جمالی مدیرعامل فعلی شرکت لیزینگ صنعت و معدن جایگزین سعید مدنی در سایپا خواهد شد. به احتمال زیاد امروز مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل قدیم و جدید سایپا برگزار خواهد شد.
در گروه خودرویی همچنین مدیرعامل شرکت چرخشگر درباره موضوع افزایش سرمایه شفاف‌سازی و اعلام کرد: با توجه به اجرای افزایش سرمایه در سال ۹۳ از محل سود انباشته، مطالبات و آورده نقدی سهامداران، این شرکت در مقطع زمانی فعلی برنامه‌ای برای افزایش سرمایه ندارد و درصورت هماهنگی با گروه ایران‌خودرو دیزل مبنی بر اجرای فاز جدیدی از افزایش سرمایه این موضوع، در اولین فرصت به سازمان بورس اعلام خواهد شد.
در گروه خودرویی به گزارش خبرگزاری تسنیم، شرکت ایران خودرو در حال بررسی ایجاد یک واحد تولیدی در عمان است که بازار هدف آن کشورهای آفریقایی خواهد بود. بر اساس این طرح، سالانه ۲۰ هزار دستگاه خودرو به‌صورت اس کی دی تولید خواهد شد که ۵ هزار دستگاه آن در بازار داخلی عمان و ۱۵ هزار دستگاه در بازارهای کشورهای همسایه نظیر یمن، سودان، اتیوپی، اریتره و مناطق دیگر به فروش خواهد رسید. در گروه ساختمانی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران در نظر دارد سرمایه ۶۰ میلیاردتومانی را از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران به ۱۲۰ میلیارد تومان برساند. هدف از این تامین مالی «ثتران» هم اجرای ۵ پروژه ساختمانی، اصلاح ساختار مالی و تامین نقدینگی در گردش اعلام شده است.
در گروه کانی غیر‌فلزی، نسوز آذر مجوز افزایش سرمایه صد درصدی گرفته است. این افزایش سرمایه ۱۵ میلیارد تومانی از محل سود انباشته بوده و برای اجرای طرح و توسعه قالب پیاده‌سازی کوره دوار و کاهش هزینه‌هایی مانند اجاره ماشین‌آلات و افزایش حجم تولید و فروش اعمال
خواهد شد.
در گروه پتروشیمی بانک رفاه با پرداخت بخش نخست ثمن معامله پتروشیمی امیرکبیر رسما مالک این پتروشیمی شد. این تملک در شرایطی صورت گرفته است که مدیرعامل بانک رفاه تغییر یافته و علی صدقی به‌عنوان مدیر‌عامل بانک رفاه کارگران منصوب شد و محمد‌رضا نظری به عضویت هیات مدیره بانک تجارت درآمد. در این گروه، پتروشیمی شازند با برگزاری مجمع سالانه خود رای به تقسیم یک هزار ریال به ازای هر سهم داد.
در گروه بانکی بانک تازه‌وارد مهر اقتصاد شاهد مصاحبه مهم مدیرعامل این بانک بود. بانک مهر اقتصاد در روزهای اخیر با وضعیت عدم تخصیص سهام به سهامداران تازه‌وارد این موسسه با افزایش سرمایه مواجه است؛ امری که نیازمند شفاف‌سازی بیشتری است. در این رابطه مدیرعامل بانک مهر اقتصاد گفت: هنگامی که موافقت اصولی اولیه برای تشکیل بانک در شرف تاسیس مهر اقتصاد از سوی بانک مرکزی صادر شد، این رخداد در درجه اول برای مجموعه مهر به منظور تعیین ترکیب سهامداری بانک از اهمیت زیادی برخوردار بود.
از همین‌رو با انتشار اوراقی تحت عنوان برگه درخواست خرید سهام که نوعی پیش‌پذیره‌نویسی برای اقشار جامعه هدف بنیاد تعاون بسیج بود، اعلام شد، آن دسته از افرادی که متقاضی خرید سهام در زمان تشکیل بانک هستند، تحت عنوان برگه درخواست خرید سهام، اعلام آمادگی کنند؛ این اقدام به نوعی جلب اعتماد یا پیش‌پذیره‌نویسی بود که به محض صدور مجوز صدور برگه سهام بانک به آنها تخصیص می‌یافت.
در گروه انفورماتیک کارت اعتباری کیش در مجمع این شرکت رای به تقسیم ۳۰۰ریال به ازای هر سهم داد. در گروه دارویی داروسازی کوثر که سود هر سهم ۹ ماهه سالی مالی ۹۳ را پیش از این ۱۵۹ ریال اعلام کرده بود طی اصلاحیه‌ای این مبلغ را با ۳۵ درصد رشد ۲۱۵ ریال اعلام کرد.
در مجموع بازار داد و ستد سهام روز چهارشنبه شرایط ضعیف و بی‌رمقی داشت. با این کارنامه در طول هفته بازار سهام در مقایسه با هفته پیش از آن و با لحاظ یک روز کاری بیشتر در هفته گذشته شاهد رشد ۳۷درصدی ارزش معاملات و رسیدن آن به ۴۳۲میلیارد تومان بود. شمار خریداران نیز با رشد ۲۰درصدی در هفته گذشته به ۴۹هزار و ۷۷۳نفر بالغ شد.