سحر نمایشی: اعلام گزارش‌های ناامیدکننده از وضعیت اشتغال آمریکا و کاهش حجم تقاضا به ویژه در بخش واردات بار دیگر امیدها را برای احیای بازار فلزات اساسی به یأس تبدیل کرد و تاثیر منفی خود را طی دو هفته اخیر برجا گذاشت.طی روز جمعه با افت قیمت فلزات پایه و به خصوص مس، باز هم هفته‌ای منفی برای بازارهای فلزات رقم خورد و در پی وضعیت نابسامان پیش‌آمده در بیشتر بازارهای کالایی به تبع گزارش اشتغال ایالات‌متحده، سرمایه‌گذاران باز هم فعالیت‌های خود را به سوی بازار طلا متمایل کردند.
بنابراین اعلام این خبرها بار دیگر چشم‌انداز تقاضای فلزات پایه را تیره کرد و سرمایه‌گذاران این‌گونه بازارها را نیز به سمت فروش بخشی از دارایی‌های خود سوق داد.
از سوی دیگر این تغییرات نیز بر روند قیمتی بازارهای داخلی تاثیر بسزایی داشته است. به گفته کارشناسان حوزه فلزات پایه، دلیل اینکه طی یک هفته اخیر خرید و فروش در بازار آزاد به رکود فرو رفته، این بود که تقاضا نسبت به سال گذشته به میزان زیادی کاهش پیدا کرده است و به نظر می‌رسد تجار با وجود شرایط آشفته اقتصادی تمایل چندانی به افزایش قیمت‌ها ندارند.
درعین‌حال طی این مدت، تغییرات بهای نفت در بازارهای جهانی نیز بر روند نزولی فلزات در بازارهای داخلی بی‌تاثیر نبوده و این موضوع بیش از پیش بر تولید و حاشیه سود تولیدکنندگان موثر بوده است؛ هرچند باید گفت کاهش قیمت‌ها در داخل در مقایسه با نرخ فلزات پایه در بازارهای جهانی کمتر اما رقابت‌پذیری تولیدکنندگان داخلی برای صادرات در تهدید خواهد بود و باعث غیرفعال شدن بیشتر بخشی از ظرفیت تولید داخل می‌شود.
کارشناسان حوزه فلزات پایه معتقدند به دلیل کاهشی بودن فلزات رنگی در بورس جهانی لندن احتمال کاهش بیشتر نرخ این محصولات در هفته آتی وجود دارد؛ البته این در شرایطی است که به دلیل کمبود تقاضای داخلی طی هفته گذشته در بازار آزاد به نظر می‌رسد این محصولات تقاضای بیشتری را طی این مدت تجربه کند.