نحوه پرداخت وام کالا و خودرو

دنیای اقتصاد: به‌دنبال ابلاغ تصمیمات اتخاذ شده در جلسه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ شورای پول و اعتبار درخصوص افزایش مبلغ تسهیلات خرد (خرید خودرو، خرید کالاهای مصرفی بادوام، جعاله و کارت اعتباری بر پایه عقد مرابحه)، بانک مرکزی شیوه نامه اعطای تسهیلات خریدخودرو و کالاهای بادوام تولید داخل‌ را به شبکه بانکی و موسسات اعتباری ابلاغ کرد. «دنیای اقتصاد» ۱۷ اردیبهشت‌ماه در گزارشی با عنوان «افزایش وام از پنج کانال» از دو برابر شدن وام‌های خرد خبر داده و این رویکرد را در جهت تحریک تقاضا از کانال وام‌های خرد معرفی کرده بود.


بانک مرکزی به شبکه بانکی ابلاغ کرد

سازوکار دریافت وام خودرو

بانک مرکزی شیوه‌نامه و سازوکار خرید خودرو و کالاهای بادوام تولید داخل را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.


بانک مرکزی درخصوص این شیوه‌نامه توضیح داده است: «به‌دنبال ابلاغ تصمیمات اتخاذ شده در جلسه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ شورای پول و اعتبار درخصوص افزایش مبلغ تسهیلات خرد (خرید خودرو، خرید کالاهای مصرفی بادوام، جعاله و کارت اعتباری بر پایه عقد مرابحه)، این بانک، شیوه‌نامه اعطای تسهیلات خرید خودرو و کالاهای بادوام تولید داخل‌ را به شبکه بانکی و موسسات اعتباری توسعه، عسکریه و کوثر ابلاغ کرد.» دنیای اقتصاد در گزارش ۱۷ اردیبهشت‌ماه با عنوان «افزایش وام از پنج کانال» از دو برابر کردن وام‌های خرد خبر داده و این رویکرد را با هدف تحریک تقاضا از کانال وام‌های خرد معرفی کرده بود. بانک مرکزی معتقد است از طریق افزایش تسهیلات مربوط به فعالیت‌های خرد می‌توان سمت تقاضا در بازارهای مختلف را تحریک کرد. این تحریک در نهایت منجر به افزایش تقاضا می‌شود که به رونق در بازارهای مختلف کمک می‌کند.

در بخش خودرو میزان بازپرداخت ۵ سال و نرخ سود بر اساس عقد مبادله‌ای (معادل ۲۱ درصد) تعیین شده است. نکته مهم در وام خودرو این است که میزان وام اعطایی در حدود ۶۰ درصد قیمت خودرو و تا سقف ۱۵ میلیون تومان خواهد بود که البته برای خودروهای فرسوده این مبلغ تا ۸۰ درصد تا سقف ۲۰ میلیون تومان افزایش داده شده است. همچنین تشخیص وثیقه برای وام خودرو به بانک‌ها محول شده است. سقف وام خودرو در بخشنامه گذشته ۷ میلیون تومان بوده و از این حیث میزان وام افزایش ۱۱۴ درصدی را پشت‌سر گذاشته است. علاوه‌بر وام خودرو، شیوه‌نامه اعطای تسهیلات خرید کالای بادوام تولید داخل و سازوکار دریافت آن را مشخص کرده است. سقف این وام حداکثر ۸ میلیون تومان بوده و نرخ سود آن نیز بر اساس عقد مبادله‌ای (۲۱ درصد) تعیین شده است. البته باید تاکید کرد مدت بازپرداخت وام خرید کالای با دوام تولید داخل حداکثر ۳ سال تعیین شده است.

مفاد و روش اجرای وام خودرو

بانک مرکزی در بخش وام‌های خودرو مفاد بخشنامه را به انضمام یک تبصره منتشر کرد. بر این اساس:

۱- نوع عقد، فروش اقساطی و مدت بازپرداخت آن حداکثر ۵ سال و به اقساط مساوی

۲- نرخ سود مطابق نرخ سود عقود مبادله‌ای مصوب شورای پول و اعتبار

۳- ارائه پیش‌فاکتور خرید خودرو با توجه به فهرست انواع خودروهای تولید داخل اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت

۴- صدور چک به میزان مبلغ پیش‌فاکتور در وجه شرکت تولیدکننده (مبلغ واریزی شامل مبلغ پیش‌پرداخت که از سوی متقاضی بابت بهای خودرو نزد بانک تودیع می‌شود به‌علاوه مبلغ تسهیلات به میزان ۶۰ درصد قیمت تمام‌شده خودرو ‌و حداکثر تا مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال)

(در مورد خودروهای فرسوده معادل ۸۰ درصد قیمت تمام شده خودرو و حداکثر تا مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال است.)

۵- وثایق به تشخیص بانک عامل

۶- اطمینان از توان مالی متقاضی تسهیلات در بازپرداخت اقساط

در تبصره این بخش اشاره شده است که ارائه تسهیلات بابت طرح جایگزینی خودروهای فرسوده منوط به ارائه گواهی اسقاط و استعلام از سامانه ستاد حمل‌و‌نقل سوخت خواهد بود.

بانک مرکزی می‌افزاید: انتظار می‌رود با همکاری تولیدکنندگان و بانک‌ها از وقوع سوء‌استفاده‌های احتمالی ممانعت به عمل آید.

بانک مرکزی سازوکار دریافت وام خودرو را نیز تبیین کرده است. بر این اساس متقاضی پس از مراجعه به بانک و احراز شرایط کافی جهت دریافت تسهیلات خودرو به شرح زیر اقدام می‌کند:

*مراجعه به یکی از نمایندگی‌های مجاز خودروسازان تولید داخل، اخذ پیش‌فاکتور و ارائه آن به بانک عامل

*بانک عامل با توجه به ارزش خودرو و با رعایت سقف فردی حداکثر به میزان ۶۰ درصد قیمت خودرو تا مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال نسبت به اخذ پیش‌پرداخت از متقاضی به‌ازای مابه‌التفاوت مبلغ پیش‌فاکتور اقدام می‌کند.

*کل مبلغ بهای خودرو صرفا به حساب خودروساز واریز می‌شود.

*ارائه رسید پرداخت به متقاضی جهت ارائه به نمایندگی‌های مجاز و انجام اقدامات مقتضی جهت تحویل خودرو.

سازوکار دریافت وام کالای با دوام

بانک مرکزی شرایط و نحوه دریافت وام خرید کالای با دوام را نیز مشخص کرده است.

۱- نوع عقد، فروش اقساطی و مدت بازپرداخت حداکثر سه سال به اقساط مساوی

۲- نرخ سود مطابق نرخ سود عقود مبادله‌ای مصوب شورای پول و اعتبار است.

۳- مراجعه متقاضی به بانک و کسب موافقت اولیه جهت تشکیل پرونده

۴- وثایق به تشخیص بانک عامل

۵- سقف تسهیلات خرید کالا حداکثر مبلغ ۸۰ میلیون ریال است.

۶- اطمینان از توان مالی متقاضی تسهیلات در بازپرداخت اقساط

متقاضی تسهیلات پس از مراجعه به بانک و احراز شرایط کافی جهت دریافت تسهیلات کالا به شرح زیر اقدام می‌کند:

* مراجعه متقاضی به سامانه فروش واحدهای تولیدی یا مراکز فروش تایید شده از طریق سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت انتخاب محصول.

بدیهی است چنانچه سایر تولیدکنندگان نیز معیارهای مورد نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت را رعایت کنند، اسامی آنها در لیست شرکت‌های منتخب در سایت وزارتخانه مزبور درج می‌شود.

* مراجعه متقاضی به بانک و ارائه پیش‌فاکتور خرید محصول یا محصولات انتخاب شده و تاییدشده ازسوی تولید‌کننده

* بررسی مدارک و مستندات توسط بانک و واریز مبلغ تسهیلات صرفا به حساب تولیدکننده که در پیش‌فاکتور مشخص شده است و ارائه رسید واریز وجه مذکور به متقاضی تسهیلات(مشتری)

* ارائه رسید واریز وجه ازسوی مشتری به نمایندگی‌های فروش جهت دریافت کالای موردنظر.

نحوه پرداخت وام کالا و خودرو