شاخص در مدار صفر

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته نوسان کمتر از یک واحد را تجربه کرد تا شاخص بدون تغییر ملموس در رقم ۶۳هزار و ۲۲۷واحد باقی بماند. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی شاهد بازار متعادلی بودند که نزدیکی تعطیلی پایان هفته از تب و تاب بازار کاسته بود. در این شرایط افزایش میزان نقدینگی در بازار که باعث رسیدن ارزش معاملات دیروز به بیش از ۳۱۰میلیارد تومان در بورس و فرابورس شد، موجب گردید تا بازار بتواند در سایه نزدیکی تعطیلی پایان هفته و کاهش تب و تاب فروشندگان شرایط متعادل تری را تجربه کند. تحولات مهم بازار دیروز به این ترتیب اعلام شد: در بازار دیروز درگروه غذایی افزایش بهای لبنیات مورد توجه بود در همین رابطه سید محمود نوابی رئیس سازمان حمایت به «ایسنا» اعلام کرد: برخی برندها قیمت‌هایشان را به حالت قبل برگرداندند و برای برخی واحدهای متخلف نیز پرونده‌های تعزیراتی تشکیل شده است.

وی ادامه داد: اگر مردم با افزایش قیمت محصولات لبنی مواجه می‌شوند می‌توانند به سامانه ۱۲۴ شکایت کنند تا اقدامات لازم صورت گیرد.

وی درباره اینکه بارها گرانفروشی برخی برندهای لبنی به سازمان حمایت اعلام شده اما نه تنها تغییری در قیمت‌ها صورت نگرفته بلکه شاهد افزایش مجدد قیمت نیز بوده‌ایم،‌ گفت: در پایان سال گذشته در برخی واحد‌های لبنی موارد تخلفی شاهد بودیم که برای آنها پرونده تعزیراتی تشکیل شده است.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تاکید کرد: مایل نیستیم با ابزار تنبیهی اقدام کنیم و بیشتر تمایل داریم با ابزار تشویقی در این زمینه حرکت کنیم. ولی در هر حال با توجه به تشکیل پرونده تعزیراتی برای برخی واحد‌های لبنی متخلف، بعضی از آنها قیمت‌هایشان را به روال سابق برگرداندند.

وی تاکید کرد: موارد گرانفروشی که در هفته‌های اخیر اعلام شده را پیگیری می‌کنیم و برخورد‌های لازم را انجام می‌دهیم.

در گروه انفورماتیک مجمع عمومی داده‌پردازی رای به تقسیم سود ۱۷۴ریالی در این نماد داد.

در این گروه فن‌آوا نیز در نامه‌ای به شفاف‌سازی تاثیرات فروش شرکت فن آوا کارت اقدام کرد.

مسیح مشهدی‌تفرشی، مدیرعامل این شرکت اعلام کرد: با توجه به سرمایه‌گذاری اولیه این شرکت در سهام شرکت مزبور به ارزش اسمی ۱۰۰ تومانی هر سهم، در صورت انجام معامله مذکور به نرخ پایه عرضه در تالار فرابورس، سود حاصله معادل ۲۱ میلیارد و ۹۹۶ میلیون تومان خواهد بود که به ازای هرسهم ۵۰ تومان افزایش در سود غیرعملیاتی سال مالی ۳۰ آذر ۹۴ ایجاد خواهد شد.

در گروه خودرویی، سعید موحدی درباره علت توقف نماد معاملاتی گروه بهمن در قبل از شروع معاملات دیروز بازار سهام اظهار کرد: این رویداد ناشی از شناسایی سود در زیرمجموعه‌های گروه و تقسیم سودهای انجام شده بود.

وی ادامه داد: بر همین اساس، پیش بینی سود هر سهم سال مالی ۹۳ شرکت با افزایش بیش از ۲۰ درصدی مواجه شده است. در این رابطه نامه مدیرعامل شرکت به سازمان بورس در کدال منتشر شده است.

موحدی درباره زمان برگزاری مجمع سالانه گروه بهمن هم گفت: تلاش می‌شود مجمع سالانه اواخر خرداد یا هفته اول تیر ماه برگزار شود.

در گروه تصفیه نفت در حالی برنامه افزایش سرمایه ۱۰۰ و ۱۱۷ درصدی دو پالایشگاه اصفهان و تهران قطعی شده که پالایشگاه تبریز هم مجوز افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران را دریافت کرد.

به این ترتیب، سرمایه اسمی «شبریز» از ۲/ ۱۹۴ میلیارد تومان به بیش از ۴/ ۳۸۸ میلیاردتومان خواهد رسید. هدف از این افزایش سرمایه اجرای طرح ارتقای کیفی فرآورده نفت گاز بوده و مجمع فوق‌العاده می‌تواند با انجام مرحله دوم افزایش سرمایه از ۴/ ۳۸۸ میلیاردتومان به بیش از ۶/ ۵۸۲ میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده نقدی موافقت و اختیار آن را به مدت دو سال به هیات مدیره تفویض کند. در این گروه دیروز بلوک نفت قشم در بازار عرضه شد که بدون رقابت در قیمت پایه معامله شد. در این گروه ایرانول نیز در مجمع خود ۲۸۰۰ ریال سود نقدی پرداخت.

در گروه سیمانی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران قیمت فروش نفت کوره به صنایع سیمان تا پایان سال‌جاری را ۱۱۳۰ ریال به ازای هر لیتر اعلام کرد.

سید‌ناصر سجادی با تاکید بر اینکه در فصول سرد سال به دلیل محدودیت در گازرسانی صنایع سیمان مجبور به استفاده از نفت کوره هستند، اظهار کرد: بر این اساس مطابق با مصوبه اسفند ماه سال گذشته صنایع سیمان مشمول افزایش جدید قیمت نفت کوره نخواهند شد.

براساس مصوبه هیات دولت، قیمت هر لیتر نفت کوره مصرفی کارخانه‌های سیمان زابل، خاش و لارستان و نیز آن دسته از کارخانه‌های سیمان که به دلیل کمبود گاز در ماه‌های سرد سال به تشخیص وزارت نفت مجبور به استفاده از نفت کوره تا پایان سال ۱۳۹۴ می‌شوند، معادل قیمت گاز مصرفی بخش صنعت و معدن تعیین شده است.

در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل و به دور از تب و تاب خاصی بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۵۲میلیارد تومان و فرابورس به ۱۷۳میلیارد تومان بالغ شد.