گروه بازرگانی: تراز بازرگانی خارجی کشور (بدون احتساب صادرات نفت خام و میعانات گازی)، طی چهار ماه نخست سال 2015 میلادی، در حالی کسری 3 میلیارد و 822 میلیون دلاری را تجربه کرده است که این کسری در مدت مشابه سال گذشته، به میزان 8 میلیارد و 617 میلیون دلار ثبت شده بود. براساس آمارهای گمرک از تجارت خارجی کشور طی 4 ماه نخست سال 2015 میلادی، ارزش صادرات کشور در این دوره با رشد 8 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته، به میزان 11 میلیارد و 640 میلیون دلار و ارزش واردات نیز با افت 20 درصدی، به رقم 15 میلیارد و 462 میلیون دلار رسیده است.

آمارهای گمرک از تجارت خارجی کشور طی ۴ ماه نخست سال ۲۰۱۵ میلادی، نشان می‌دهد که در این دوره از میان ۱۶۲ کشور طرف معامله با ایران، تراز بازرگانی با ۸۵ کشور مثبت و با ۷۷ کشور دیگر، منفی بوده است. از این رو پنج کشور طرف معامله با ایران با بیشترین تراز تجاری مثبت به ترتیب «عراق»، «افغانستان»، «ترکمنستان»، «پاکستان» و «مصر» و همچنین کشورهای طرف معامله با بیشترین تراز منفی نیز، به ترتیب، «امارات متحده عربی»، «جمهوری کره»، «چین»، «سوئیس» و «آلمان» بوده‌اند.

اقلام و کشورهای عمده صادراتی

از سوی دیگر طی چهار ماه نخست سال ۲۰۱۵ میلادی، اقلام عمده صادراتی کشور «پروپان مایع شده»، «پلی‌اتیلن گرید فیلم با چگالی کمتر از ۹۴ درصد به جز نوع پودری» و «قیر نفت» بوده است؛ این سه قلم کالا سهم ۳۵/ ۱۴ درصد از ارزش کل صادرات کشور طی این دوره را به خود اختصاص داده‌اند. بر این اساس، «پروپان مایع شده» با ارزش صادرات ۶۹۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۹۵/ ۵ درصد از کل صادرات در رتبه اول اقلام عمده صادراتی، «پلی اتیلن گرید فیلم با چگالی کمتر از ۹۴درصد به جز نوع پودری» با ارزش صادرات ۴۹۹ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۸/ ۴ درصد از کل صادرات در رتبه دوم و «قیر نفت» نیز با ارزش صادرات ۴۷۹ میلیون دلار و سهم ۱۲/ ۴ درصدی از ارزش کل صادرات سومین قلم عمده صادراتی کشور طی دوره مذکور بوده است.

از سوی دیگر، طی چهار ماه نخست سال ۲۰۱۵ میلادی، پنج کشور عمده مقصد صادراتی ایران، «چین»، «عراق»، «امارات متحده عربی»، «هند» و «ترکیه» بوده، به طوری که این پنج کشور سهم ۶/ ۶۸ درصد از ارزش کل صادرات را از آن خود کرده‌اند. از این رو، «چین» با سهم ارزشی ۳۱/ ۲۳ درصدی و سهم وزنی ۱۴/ ۳۴ درصدی از کل صادرات در صدر کشورهای عمده مقصد صادراتی قرار دارد. «عراق» نیز با سهم ارزشی ۶۱/ ۱۶ درصدی و سهم وزنی ۱۷/ ۲۰ درصدی در رتبه دوم ، «امارات متحده عربی» با سهم ارزشی ۵۶/ ۱۳ درصدی و سهم وزنی ۲۲/ ۹ درصدی در رتبه سوم و «هند» با سهم ارزشی ۰۱/ ۸ درصدی و سهم وزنی ۸۱/ ۷ درصدی در جایگاه چهارم کشورهای عمده مقصد صادراتی قرار دارند. پنجمین جایگاه کشورهای عمده مقصد صادراتی را نیز «ترکیه» با سهم ارزشی ۱۱/ ۷ درصدی و سهم وزنی ۲۹/ ۲ درصدی از کل صادرات به خود اختصاص داده است. همچنین بر اساس آمارها، متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی طی چهار ماه نخست سال ۲۰۱۵ میلادی، معادل ۴۸۰ دلار بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته به میزان ۱۶/ ۲۶ درصد رشد داشته است.

اقلام و کشورهای عمده وارداتی

همچنین براساس آمار اعلام شده «وسایل نقلیه موتوری با حجم سیلندر ۱۵۰۰ سی‌سی تا ۲۵۰۰ سی‌سی به جز آمبولانس و هیبریدی»، «ذرت دامی» و «دانه گندم به جز گندم دامی» به‌عنوان سه قلم عمده وارداتی کشور طی چهار ماه نخست سال ۲۰۱۵ میلادی، سهمی به میزان ۰۴/ ۱۱ درصد از ارزش کل واردات ایران را به خود اختصاص داده‌اند. بر این اساس، «وسایل نقلیه موتوری با حجم ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی به جز آمبولانس و هیبریدی» در حالی در صدر اقلام عمده وارداتی قرار دارد که طی این دوره با ارزش واردات ۶۳۷ میلیون دلاری، سهمی به میزان ۱۲/ ۴ درصد از ارزش کل واردات را به خود اختصاص داده است. «ذرت دامی» با ارزش واردات ۶۰۰ میلیون دلاری و سهم ارزشی ۸۸/ ۳ درصدی، در جایگاه دوم اقلام عمده وارداتی قرار دارد؛ سومین جایگاه نیز به «دانه گندم به جز گندم دامی» با ارزش واردات ۴۷۰ میلیون دلار و سهم ارزشی ۰۴/ ۳ درصد اختصاص دارد.

از سوی دیگر، پنج کشور «چین»، «امارات متحده عربی»، «جمهوری کره»، «ترکیه» و «هند» کشورهای عمده مبدأ وارداتی طی چهار ماه نخست سال ۲۰۱۵ میلادی محسوب می‌شوند. این پنج کشور سهمی به میزان ۱۱/ ۷۱ درصد از ارزش کل واردات کشور را از آن خود کرده‌اند. بر این اساس، «چین» با سهم ارزشی ۸/ ۲۴ درصد و همچنین سهم وزنی ۲۴/ ۱۲ درصد از کل واردات، رتبه نخست کشورهای عمده مبدأ وارداتی را طی چهار ماه نخست سال ۲۰۱۵ میلادی به خود تخصیص داده است. «امارات متحده عربی» نیز ۹۲/ ۲۱ درصد از ارزش کل واردات ایران و ۰۹/ ۱۹ درصد از وزن کل واردات را طی این دوره از آن خود کرده و در جایگاه دوم کشورهای عمده مبدأ واردات طی چهار ماه نخست سال ۲۰۱۵ میلادی قرار دارد. «جمهوری کره» نیز به‌عنوان سومین کشور عمده مبدأ وارداتی کشور طی ۴ ماه نخست سال ۲۰۱۵ میلادی، سهمی به میزان ۵۵/ ۹ درصد از ارزش کل واردات و سهمی به میزان ۸۹/ ۴ درصد از وزن کل واردات را از آن خود کرده است. از سوی دیگر «ترکیه» با سهم ارزشی ۹۹/ ۷ درصدی و سهم وزنی ۲۲/ ۹ درصدی چهارمین کشور عمده مبدأ وارداتی طی این دوره محسوب می شود.

پنجمین جایگاه کشورهای عمده مبدأ وارداتی را نیز «هند» با سهم ارزشی ۸۵/ ۶ درصدی و سهم وزنی ۲۸/ ۹ درصدی به خود تخصیص داده است.

کاهش‌کسری تراز تجاری