گروه بورس - سلیمان کرمی: شاخص کل بورس تهران پس از حرکت 18 روزه در کانال 63 هزار واحدی، دو روز پیش به کانال 62 هزار واحدی سقوط کرد. عبور شاخص از سطح حمایتی خود، موج فروش در بازار سرمایه را تشدید کرد به‌طوری‌که در روز گذشته تمامی صنایع بورسی به جز دو صنعت دارو و محصولات کاغذی افت شاخص را تجربه کردند؛ به این ترتیب، شاهد افت شاخص 34 صنعت بورسی از میان 37 صنعت هستیم.

بر این اساس، شاخص کل نیز با افت بیش از ۶۳۰ واحدی (معادل یک درصد) در ۶۲ هزار و ۳۱۸ واحدی متوقف شد. صنایع وسایل ارتباطی، چاپ و انبوه‌سازی به ترتیب، با افت ۹/ ۴، ۸۳/ ۴ و ۷۴/ ۲ درصدی بیشترین افت روزانه شاخص را تجربه کردند. از صنایع با بیشترین حجم معاملاتی نیز به ترتیب می‌توان به خودرو، بانک و سرمایه‌گذاری‌ها اشاره داشت، در حالی که در روز گذشته تنها ۳۱۲ میلیون سهم معامله شده است صنایع مزبور به تنهایی در حدود نیمی از حجم معاملات را در اختیار دارند.


اثر دولبه لغو تحریم بر صنعت کانی غیرفلزی


روز گذشته صنعت کانی غیرفلزی با افت ۵۹/ ۱‌درصدی شاخص مواجه شد. با این حال، شاخص این گروه در هفت روز معاملاتی اخیر رشد اندک ۲/ ۰ درصدی را نشان می‌دهد، به این ترتیب مشاهده می‌شود، افت شاخص این گروه در دو روز گذشته، افزایش شاخص در روزهای پیش از آن را تخلیه کرده است. در این میان، نماد «کساپا» به‌عنوان تک سهم مثبت این گروه، بیشترین حجم معاملات را نیز دارا بود. مطابق انتظار به دلیل کوچک بودن شرکت مزبور، تمامی معاملات در دست حقیقی‌ها بوده است. بیشترین افت قیمتی در این صنعت به نماد «کآذر» تعلق دارد. این شرکت در اولین پیش‌بینی‌های سال ۹۴ نسبت به آخرین پیش‌بینی سال ۹۳ رشد سود ۱۶۸‌درصدی داشته است و با وجود افت روز گذشته، می‌توان استقبال سهامداران از این نماد را در ماه‌های پیش مشاهده کرد؛ با وجود ارزش بازار کم «کآذر» در روزهایی حتی در بین پربیننده‌ترین نمادها نیز وجود داشت.

در این رابطه محمود کلانتری، کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به این موضوع گفت، از مهمترین دلایل افزایش سود عملیاتی شرکت هم افزایش مقدار و نرخ فروش در پیش‌بینی سال ۹۴ است که تاثیر کمتر از ۱۰ میلیارد ریالی بر سود خالص این شرکت داشته است؛ ولی مهم‌ترین‌ دلیل افزایش سود هر سهم افزایش سود‌آوری در سال مالی ۹۴ ناشی از پیش‌بینی افزایش سود فروش سرمایه‌گذاری‌ها نسبت به سال ۹۳ است. شرکت طی سال ۹۴ طرح‌های توسعه‌ای سرمایه‌گذاری در کوره دوار، گاز سوز کردن مشعل‌های کوره شاتل و خرید کمپرسور هوا را در دست اقدام دارد.

صنعت کانی غیر‌فلزی که ارزش بازاری معادل ۳۵/ ۰ درصد ارزش کل بازار سرمایه را دارد از صنایع کوچک بورس تهران محسوب می‌شود. در این رابطه کلانتری در معرفی این صنعت گفت: صنعت کانی‌های غیر‌فلزی یکی از صنایع مهم در تولید ناخالص داخلی است که به ۴‌دسته اصلی تقسیم می‌شود که به ترتیب آجر، محصولات سیمانی، شیشه و گچ و آهک است. در میان شرکت‌های این صنعت که در بورس پذیرفته شده‌اند، شرکت شیشه دارویی رازی با ارزش بازار ۲۲۴۰ میلیارد ریال بزرگ‌ترین‌ شرکت است. در مورد سایر شرکت‌های بزرگ می‌توان به شیشه همدان (تولید‌کننده انواع ظروف شیشه‌ای)، سرامیک اردکان (تولید‌کننده انواع گلوله‌های توزیعی و سیلیسی)، خاک چینی ایران (تولید‌کننده انواع محصولات چینی تر و خشک) و فرآورده‌های نسوز ایران (تولید‌کننده انواع آجر) اشاره کرد.

وی درخصوص اثرات عوامل مختلف بر سودآوری این صنعت گفت: شرکت‌های فعال متاسفانه به دلیل داشتن فناوری قدیمی و انرژی بری زیاد راه سختی برای رقابت با محصولات متنوع خارجی در این حوزه و همچنین وارداتی رقیب پیش روی دارند و افزایش واردات می‌تواند تاثیر بسزایی بر این شرکت‌ها بگذارد؛ بنابراین برنامه افزایش تنوع و کیفیت محصولات داخلی این صنعت باید در راس سایر برنامه‌های این صنعت قرار گیرد.

از مهم‌ترین‌ مزیت‌های این صنعت در سال‌های گذشته انرژی ارزان داخلی است که با اجرای طرح هدفمندی انرژی این مزیت به دلیل نقش مهم انرژی در بهای تمام‌شده این شرکت‌ها در این صنعت رو به کاهش است.

به‌طور مثال در بخش آجر با کاهش میزان ساخت‌و‌ساز مسکن یا طرح‌های فولادی انتظار کاهش تقاضا را می‌توان داشت. ناگفته نماند در بخش آجر نزدیک به ۷۰۰۰ شرکت تولیدی فعال با ظرفیت تولید ۵۰ میلیون تن در کشور یکی از بخش‌های بزرگ این صنعت محسوب می‌شوند.


کلانتری درخصوص اثرات مختلف توافق احتمالی هسته‌ای گفت: کاهش تحریم‌ها می‌تواند اثر دو لبه‌ای بر شرکت‌های این صنعت بگذارد؛ به‌طوری‌که می‌تواند باعث ورود تکنولوژی جدید به این صنعت شود و از سوی دیگر هم می‌تواند به واردات محصولات در این صنعت دامن بزند. به هر حال با رفع موانع این صنعت باید به سمت تکنولوژی جدید برای ارتقای کیفیت و تنوع محصولات خود برود تا بتواند با رقبای خارجی رقابت کند. به گفته وی در صورتی می‌توان آینده روشن‌تری برای این صنعت انتظار داشت که به سمت اصلاح ساختار تولیدی خود بروند؛ در غیر این صورت مانند صنایع نساجی ممکن است با آینده مبهمی مواجه شوند.



صنعت شیمیایی همچنان در بازدهی مثبت



شاخص گروه شیمیایی در روز گذشته با افت ۶۹/۰ درصدی مواجه شد. این صنعت به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ صنعت بورسی شناخته می‌شود و این انتظار وجود دارد که بیشترین اثر را بر شاخص کل داشته باشد. با این حال، با وجود اینکه تغییرات شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال با افزایش موج فروش با زیان مواجه شد، اما شاخص این گروه همچنان رشد ۷/۳ درصدی را نسبت به ابتدای سال نشان می‌دهد.


در میان شرکت‌های زیرمجموعه این صنعت، روز گذشته تنها 4شرکت روند مثبتی را داشته‌اند که نماد «شخارک» بیشترین رشد قیمتی(معادل 4/0 درصد) را داشته است. در نماد مزبور در حالی‌که تمامی حجم خرید در اختیار حقیقی‌ها بوده است، فروش اندک حقوقی‌ها، 6 درصد از فروش کل را رقم زد. بیشترین افت قیمتی نیز در این صنعت مربوط به «شمواد» و «وپترو» است. در «شمواد» تمامی معاملات در دست حقیقی‌ها بوده است اما در معاملات سهام شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی فروش 32 درصدی حقوقی‌ها مشاهده می‌‌شود. همچنین بیشترین حجم معاملات در گروه شیمیایی در «تاپیکو» رقم خورد، در این میان، درحالی‌که 25 درصد از حجم فروش را حقوقی‌ها در اختیار دارند، سهم 73 درصدی خرید توسط معامله‌گران حقوقی‌ مشاهده می‌شود.



بازدهی مثبت دارویی‌ها



روز گذشته شاهد افت دسته‌جمعی شاخص صنایع بورسی بودیم، با این حال، گروه دارویی روز گذشته رشد اندک شاخص را تجربه کرد (معادل ۱۲/۰ درصد). به این ترتیب مشاهده می‌شود که تغییرات شاخص‌های سالانه‌، شاخص هفت روز معاملاتی اخیر و همچنین شاخص از ابتدای سال همگی روند مثبتی را نشان می‌دهند. در این میان، می‌توان به رشد بیش از ۳۸ درصدی نماد «دارو» در چهار روز معاملاتی اخیر اشاره کرد. این نماد که با افزایش سودآوری ۶۴درصدی در اولین پیش‌بینی‌ سال ۹۴ نسبت به آخرین پیش‌بینی ۹۳ همراه بوده است، با تقسیم سود بیش از ۹۰ درصدی از سود تحقق یافته برای سال مالی ۹۳ در هفته گذشته به بازار برگشت. در معاملات روز گذشته حقوقی‌ها ۶۷ درصد خرید و همچنین ۴۳ درصد از فروش را در اختیار داشته‌اند. نماد «دتماد» بیشترین رشد روزانه قیمتی در بازار سرمایه را تجربه کرد.



افت دسته‌جمعی شرکت‌های رایانه



نمادهای گروه رایانه در روز گذشته با افت قیمتی مواجه شدند، در این میان، تنها نماد «رانفور» تغییرات محسوس قیمتی نداشت. به این ترتیب، شاخص این گروه افت ۵/۰ درصدی را دیروز تجربه کرد. در نماد «رانفور» ۵ درصد از خرید سهام توسط حقوقی‌ها و سایر معاملات در اختیار حقیقی‌ها بوده است. نماد «مداران» از شرکت‌های زیرمجموعه این گروه در روز گذشته بیشترین افت قیمتی را تجربه کرد، در این نماد تمامی معاملات در اختیار حقیقی‌ها بوده است.



بازگشت به زیان در صنایع غذایی



دیروز، شاخص گروه محصولات غذایی به جز قند با افت ۷۱/۰درصدی مواجه شد، به این ترتیب، با فشار افت شاخص روزانه، بازدهی از ابتدای سال در این صنعت منفی شد. در این شرایط، با بررسی نمادهای زیر مجموعه این گروه، بیشترین رشد روزانه در نماد «غپاک» بوده است، این نماد همچنین بیشترین حجم معاملاتی را در میان هم‌گروهی‌های خود داشته است؛ در این نماد شاهد فروش ۴۷درصدی معامله‌گران حقوقی در مقابل خرید تمامی سهام معامله‌شده توسط معامله‌گران حقیقی هستیم. نماد «غمارگ» نیز بیشترین افت روزانه را تجربه کرده است.‌